În urma incidentului de la Iași, în care un hoverboard achiziționat online a explodat după prima utilizare, ANPC face precizări importante.
În primul rând, ANPC le recomandă cumpărătorilor să citească foarte atent care sunt caracteristicile produsului achiziționat online și să verifice dacă acesta corespunde dorințelor și nevoilor personale. Mai mult, la o adică, poate chiar contacta comerciantul prin telefon pentru a cere informații suplimentare cu privire la produsul dorit, la serviciile post-vânzare sau la condițiile de livrare. Din modul în care vânzătorul răspunde la întrebările ce îi sunt puse cumpărătorul își poate da seama asupra seriozității comerciantului.
Pentru produsele online, este important să verificați stocul existent, prețul afișat pe site și dacă acesta conține sau nu TVA și dacă prețul este final include și costul de livrare.
Orice comerciant online are obligația să-i informeze corect și complet pe consumatori. Pe website-ul firmei trebuie publicate o serie de informații, după cum urmează:
- datele de identificare (denumirea, adresa poștală și electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăților comerciale și cel de înregistrare fiscală etc);
- caracteristicile esențiale ale produsului;
- prețul cu toate taxele incluse;
- cheltuielile de livrare (dacă este cazul);
- modalitățile de plată;
- perioada de valabilitate a ofertei sau a prețului;
- durata minimă a contractului (unde este cazul);
- existența și modul de exercitare a dreptului de denunțare unilaterală a contractului.
Consumatorul trebuie să știe că, din momentul în care a primit un produs comandat pe Internet, poate denunța contractul și are la dispoziție 14 zile pentru a-l returna, dacă nu este mulțumit de el, fără să invoce vreun motiv anume. În cazul returnării produsului, consumatorul își poate primi suma de la comerciant în termen de 14 zile de la primirea produsului.
Vânzătorul va rambursa toate sumele pe care le-a primit drept plată din partea consumatorului, inclusiv, după caz, costurile livrării, fără întârziere nejustificată și nu mai târziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului. Rambursarea se face folosind aceleași modalități de plată ca și cele folosite de consumator pentru tranzacția inițială (cu excepția cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plată).