Surse din cadrul CNADNR ne-au dezvăluit informaţii absolut scandaloase despre modul în care se montează separatoarele de sensuri pe drumurile naţionale, punându-se în mare pericol viaţa şoferilor.

După ce ani la rând nu au luat nicio măsură pentru a înlocui bordurile din beton care separă sensurile de circulaţie pe DN1 în zona Băneasa-Otopeni, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a decis brusc să monteze parapete metalice, care însă ar avea multe nereguli.

Astfel, specialişti din CNADNR ne-au declarat sub anonimat că pe toată porţiunea unde s-au instalat aceste parapete, stâlpii de rezistenţă au fost tăiaţi, dat fiind că nu intrau suficient de bine în pământ. „Acolo e macadam, un strat dificil de străpuns şi în loc să îi bată, i-au tăiat. Nu o să mai ofere siguranţă, asta e problema”, ne-au spus sursele.

Dacă nu am putut verifica adâncimea la care au fost montaţi stâlpii, echipa EVZ care s-a deplasat acolo a constatat însă că înălţimea parapetelor nu e respectată. Deşi sursele ne-au declarat că gardul de protecţie trebuia să aibă cel puţin 1,2 metri deasupra asfaltului, acolo se termină la circa un metru. Iar stâlpii au înălţimea de 80 de centimetri la exterior.

Exemple de lucrări făcute iresponsabil sunt în toată ţara, ne-a confirmat Alin Goga, consilier juridic în cadrul companiei şi membru în Grupul de Iniţiativă pentru Restructurarea şi Reprofesionalizarea CNADNR.

Stâlpi bătuţi cu ciocanul

„Sunt utilaje care bat stâlpul până la înălţimea specificată. Dar directorul Cristian Andrei (directorul de siguranţă rutieră din CNADNR – n.red.) le-a zis: «Nu puteţi să îl bateţi? Tăiaţi-l!» Aşa că au tăiat acele bare. Sunt sectoare întregi pe drumurile naţionale unde nu se respectă adâncimea minimă. În regiunea Craiova, stâlpii se băteau chiar manual, fără maşină”, ne spune Alin Goga.

Acesta ne explică şi de ce este atât de grav ce se întâmplă. „Practic, neavând adâncimea minimă, parapetele nu vor rezista la un impact. În plus, tăind stâlpii, pierzi garanţia produsului. Producătorul nu va mai răspunde de el, fiindcă i s-au adus modificări”, a spus Goga. El a adăugat că există chiar şi situaţii unde bucăţile de parapete sunt cuplate invers decât ar fi trebuit, devenind obiecte tăioase, care pun în pericol securitatea şoferilor la impact.

Pe porţiunea Băneasa- Otopeni unde s-au montat acum separatoare metalice, erau borduri joase de beton, care au provocat numeroase accidente grave, soldate cu decese. Ultimul a avut loc în luna mai, în zona Ikea. La presiunea mediatică, CNADNR a comunicat public că în această zonă vor fi montate separatoare de beton, de la finele lunii iunie.

Graba strică treaba

La sfârşitul lui mai, însă, compania a început deja să monteze parapete metalice. Sursele ne-au explicat de ce: „Ei aveau foarte mult parapet metalic pe stoc. În 2014 au cumpărat pentru 300 kilometri şi acum au găsit ocazia să îl monteze. Nici nu sunt recomandaţi în normativ pentru DN, sunt prevăzuţi pentru autostradă”. CNADNR a justificat decizia de înlocuire a separatoarelor de beton cu unele de metal prin „agravarea situaţiei prin scăderea accelerată a gradului de siguranţă rutieră pe DN1, cauzată de indisciplina în trafic şi nerespectarea vitezei”. Compania promite că va monta şi parapete de beton. (A contribuit Mihnea- Petru Pârvu)

Compania neagă acuzaţiile

În răspunsul trimis EVZ de către CNADNR, compania neagă acuzaţiile, afirmând că stâlpii parapetelor de pe DN 1 au fost montați la „o adâncime de 0,78 cm, identică cu cea din momentul încercării în poligonul de testare și în baza căreia a primit certificarea. Astfel, aceste parapete dețin garanția și calitățile pentru care au fost proiectate”. Parapetul utilizat din „3 ape” este un parapet cu nivel de protecție ridicată – H3, iar decizia de a-l amplasa a ţinut cont de numărul accidentelor rutiere, victimelor decedate, victimelor rănite, dar și de volumul de trafic existent. Compania mai spune că parapetele au fost luate de la firma SAFEROAD RRS Gmbh, în urma unei licitaţii încheiate în octombrie 2014, fiind încheiate 7 acorduri – cadru aferente fiecărei Direcții Regionale de Drumuri și Poduri pe o perioadă de 2 ani, pentru achiziționarea unei cantități maxime de 380.330 metri liniari, cu o valoare de 49.825.862 lei cu TVA.

Măsuri pentru vitezomani

Bordurile joase de beton pe DN1, în zona Băneasa – Otopeni, au fost montate în 2007, cu avizul Poliţiei Rutiere. Nesemnalizate, bordurile au provocat de-a lungul timpului câteva accidente grave, soldate cu decese, întrucât maşinile care le atingeau erau proiectate pur şi simplu pe contrasens. Drumul este intens circulat, cu viteze care depăşesc chiar şi limitele de pe autostrăzi. CNADNR ne-a declarat că pe această rută ar trebui utilizate „sisteme inteligente de camere pentru măsurarea vitezei, care să inducă participanţilor la trafic o conduită preventivă”. Compania mai susține că a încercat şi în octombrie 2014 să cumpere parapete pentru aceste zone, însă licitaţiile au fost anulate, din cauza ofertelor neconforme.