Directorul Teatrului Național de Operă și Balet “Oleg Danovsky”, Constanța, Daniel Vlădescu, cere ajutorul constănțenilor pentru salvarea Compartimentului Balet al teatrului, ai cărui balerini nu și-au primit salariile de trei luni, spectacolele și turneele fiind în pericol să fie anulate. Motivul, ministerul Culturii nu a semnat rectificarea bugetară pentru artiștii constănțeni.
Managerul TNOB "Oleg Danovsky", Constanța, Daniela Vlădescu, a încercat să înduplece ministerul Culturii că balerinii colaboratori, cu ajutorul cărora teatrul de balet a avut succese naționale și internaționale, trebuie plătiți dar demersurile ei nu au avut ecou. Fiind preluat de ministerului Culturii din 2010, după ce președintele Consiliului Județean Constanța, la acea vreme, Nicușor Constantinescu și consilierul său Cristian Zgabercea, au desființat Trupa de Balet "Oleg Danovsky", Teatrul Național de Operă și Balet Oleg Danovsky și-a continuat activitatea, participând la turnee de excepție, triumfale și organizând festivaluri de tradiție. Chiar în următoarele zile urmează să înceapă a 44 a ediție a Festivalului Internațional al Muzicii și Dansului, Constanța.
Apelul Danielei Vlădescu, pe pagina ei de socializare, este cu atât mai dramatic cu cât în toți acești ani managerul TNOB Oleg Danovsky a suferit, participând la greve și proteste în fața Consiliului Județean Constanța, sau s-a bucurat alături de colectivul teatrului. Ea dă de înțeles că singura salvare a rămas în spectatori, de la care nu cerșește ci îi roagă să cumpere măcar un bilet la spectacol pentru supraviețuirea Baletului. Redăm mesajul Danielei Vlădescu în întregime:
“Dragi constănțeni va rog să cumpărați, fiecare dintre dumneavoastră, măcar un bilet de 15 lei la spectacolele noastre din lunile octombrie, noiembrie , decembrie. Nu știu și nu vreau să cerșesc, dar este singură posibilitate ca orașul Constanța să nu piardă o instituție de tradiție a spectacolului muzical coregrafic și să nu piardă și dreptul la cultură.
Oameni minunați au susținut cu pasiune și talent această instituție. Nu există în lume un oraș mare, bogat și cu oameni frumoși, care să nu aibă instituții de spectacol muzical. Meritați accesul la cultură!
În această situație, nu neobișnuită pentru teatrul nostru, dar fără precedent în gravitatea ei, nu mai așteptăm ajutor de la ministerul culturii și identității naționale.
Istoria instituțiilor de spectacol din Constanța a fost tumultuoasă și nedreaptă, începând cu anul 2004. De când am trecut în subordinea ministerului culturii, după ce am fost desființați în anul 2010 de către Consiliul Județean Constanța, s-au succedat în funcția de ministru al culturii cel puțin 15 persoane.
După salvatorul nostru, Kelemen Hunor,(prin intermedierea plină de suflet a Irinei Cajal-secretar de stat) au urmat mulți miniștri. Unii nici măcar nu au apucat să se informeze și au fost schimbați. Alții nu au avut timp să ajungă și la Constanța, alții au fost total dezinteresați de situația noastră, câțiva nu au înțeles-o pe întreagă perioadă a mandatului, și destul de mulți au fost răuvoitori și au vrut să continue marea curățenie făcută de Nicușor Constantinescu în 2010.
Spre norocul nostru, care se vede că a luat sfârșit, între perioadele negre de umilință, frică, sacrificii și disperare, s-au mai intercalat perioade, prea scurte, cu oameni excepționali în ministerul culturii. 2016, sub conducerea ministru Corina Șuteu și la inițiațiva secretarilor de stat Lucian Varsandan și Erwin Simsensohn, care s-au informat și au dorit să rezolve problemele teatrului nostru, probleme fără precedent în istoria instituțiilor de cultură din România comunistă și postdecembristă, am reușit, într-o prima etapă, egalizarea salariilor cu a celorlalte instituții de profil subordonate ministerului culturii.
Mare ne-a fost uimirea când am văzut că salariile noastre erau, pe funcții, de 2 sau 3 ori mai mici decât în țara. Asta datorându-se tot conducerii CJ Constanta, din perioadă 2004-2010.
La sfârșitul anului 2016 o altă schimbare politică ne-a adus o nouă conducere a Ministerului Culturii. Prima jumătate a anului 2017 am trăit cu spaimă neputinței din pricină bugetului alocat, fără a se ține seamă de realitățile teatrului nostru-organigramă necuviincios de mică și muncă infernală și de înaltă ținută(140-160 spectacole anual). Apoi a apărut un nou ministru, la jumătatea anului 2017, Lucian Romașcanu. S-a informat, a înțeles, ne-a ajutat și a fost schimbat la începutul anului 2018.
Acum, în an centenar, în loc să sărbătorim,că toate instituțiile de cultură din țara, dăruim și noi jertfă noastră-Teatrul Național de Operă și Balet "Oleg Danovski". Și ca toți martirii, vă asigurăm că ne-am făcut datoria cu prisosință.”