Anunțul momentului despre pensii! Milioane de români sunt vizaţi. Ce trebuie să facă

Masteratul, inclus în stagiul de cotizare. Sursa foto: Arhivă EVZ

Românii care vor să iasă la pensie trebuie să depună un dosar din care să reiasă clar anii de vechime, dar și sumele cotizate la sistemul de pensii. Trebuie să aveți documente de la fiecare angajator în parte, în cazul în care datele nu se regăsesc în sistemul public.

Legea nr 127 care a intrat în vigoare în 9 iulie 2019 este cea care reglementează sistemul de pensii din România. Dreptul la pensie este garantat de stat. În sistemul public de pensii se acordă două categorii de prestații sociale, și anume: pensiile și alte prestații de asigurări sociale.

Astfel pensia poate fi acordată pentru limită de vârstă, anticipată (dar aici există o penalizare financiară), de invaliditate și de urmaș (pentru copiii orfani de unul am ambii părinți și pentru soțul supraviețuitor).

Cele patru categorii de contribuabili

În sistemul public de pensii din România sunt patru categorii de contribuabili, potrivit art 25 al legii menționate:

a) persoanele fizice care obțin venituri din salarii sau asimilate salariilor, precum și din indemnizații de asigurări sociale de sănătate, pentru care angajatorii sau entitățile asimilate acestora au obligația, potrivit Codului fiscal, de a calcula, de a reține la sursă și de a vira contribuția de asigurări sociale la bugetul asigurărilor sociale de stat;

b) persoanele fizice care realizează venituri din activități independente sau drepturi de proprietate intelectuală și care, potrivit Codului fiscal, pe baza declarației individuale de asigurare, datorează și plătesc contribuția de asigurări sociale;

c) angajatorii sau entitățile asimilate acestora care, potrivit Codului fiscal, au obligația de a plăti contribuția de asigurări sociale datorată pentru condiții deosebite și/sau speciale de muncă, precum și eventuale diferențe de contribuții de asigurări sociale pe care legislația le pune în seama angajatorulu

d) Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă, prin structurile teritoriale și unitățile trimițătoare, care, potrivit legislației specifice, au obligația de a suporta din bugetele proprii contribuția de asigurări sociale datorată pentru persoanele care beneficiază de drepturi acordate din bugetul asigurărilor pentru șomaj, respectiv pentru personalul român trimis în misiune temporară sau permanentă în străinătate.

 Persoana care vor să iasă la pensie trebuie să se asigure că îndeplinesc condițiile de pensionare, să facă o cerere și să depună un dosar care să atate clar care a fost stagiul de cotizare, pe baza căruia se calculează cuantumul pensiei.

Cererea de pensionare, împreună cu actele prin care se dovedește îndeplinirea condițiilor prevăzute de prezenta lege, se depune, în termen de 30 de zile de la data îndeplinirii acestor condiții, la casa teritorială de pensii competentă, în a cărei rază domiciliază titularul, scrie Capital.

 Ce documente conține un dosar de pensionare?

Copie după cartea de identitate a solicitantului;

Copie după cartea de muncă a solicitantului – cartea de muncă este documentul oficial în care se înscrie timpul cât o persoană a lucrat într-o întreprindere (instituție) publică sau particulară, societate comercială etc. Este actul prin care se dovedește vechimea în muncă a unei persoane;

Adeverințe emise de angajatorii solicitantului prin care aceștia atestă faptul că solicitantul a lucrat în cadrul instituției / autorității / societății respective, funcția deținută, durata de timp în care a fost salariat al respectivului angajator, salariul de bază și sporurile de care a beneficiat;

Dovada realizării perioadelor asimilate de lege la stagiul de cotizare și dovada încheierii unui contract de asigurare socială (dacă a fost cazul);

 Cei care vor să iasă la pensie ar trebui să verifice din timp dacî au toate actele necesare. În caz contrar trebuie să facă ceceri la toate firmele la care au lucrat pentru a obține adeverințe care să ateste vechimea și sumele cotizate la sistemul public de pensii.

Se întâmplă frecvent ca fostul angajator să se fi reorganizat și să nu mai existe sub aceeași denumire. În aceste situații, solicitanții trebuie să afle care este entitatea care a preluat fosta formă de organizare sau care este entitatea care administrează arhiva fostului angajator și să își îndrepte cererea de eliberare a Adeverinței către respectiva entitate. De reținut este faptul că emiterea adeverinței poate dura și câteva luni, astfel încât demersurile trebuie începute din timp.

Depunerea unui dosar de pensionare

În momentul în care persoana care dorește să se pensioneze deține toate adeverințele necesare, aceasta poate întocmi un dosar pensionare pe care îl poate depune la Casa Județeană de Pensii de care aparține sau îl poate încărca, în format electronic (ceea ce înseamnă că va scana toate documentele) pe site-ul Casei de Pensii.

Pentru a depune on-line un dosar pensionare, solicitantul trebuie să își facă un cont on-line pe site-ul: www.cnpp.ro urmând procedura de pe site.

Potrivit legii dosarul de pensie se aprobă în 45 de zile de la data depunerii cererii. Pensia se acordă însă din data la care a fost depusă cererea.

.