Acest lucru este o premieră pentru România.

Notificarea vine cu trei luni înainte de data la care angajații respectivi vor deveni pensionari, așa că primii vizați sunt salariații ce urmează să se pensioneze în luna noiembrie 2020.

Astfel, angajatorii din România care au trecut o adresă de e-mail validă în declarația fiscală 112 primesc de-acum un e-mail informativ de la Casa de pensii cu o serie de informații utile pentru angajații care se pregătesc să iasă la pensie în următoarele trei luni. Este vorba despre formulare și sursa de unde le pot descărca sau despre actele necesare pe care trebuie să le aibă la îndemână precum carnet de muncă, adeverințe privind vechimea în muncă, diplome de studii etc.

„Aproximativ 2.000 de angajați îndeplinesc condițiile de vârstă în noiembrie, ei sunt primii cărora ne-am adresat astăzi. Până la ziua în care vor încheia raporturile de muncă și vor pleca spre casă știind că, de a doua zi, sunt pensionari, vor avea actele pregătite”, a scris Violeta Alexandru pe o rețea de socializare.

Ministrul muncii a mai precizat că informarea se face în funcție de vârsta de pensionare, nu și de stagiul realizat sau de încadrarea în condiții speciale de muncă. De asemenea, Violeta Alexandru i-a sfătui pe acei angajatori care încă nu au trecut o adresă de e-mail validă în D112 să o facă, pentru a putea primi notificarea referitoarea la pensionarea propriilor angajați.

„Din informațiile pe care le avem la acest moment, 30% dintre angajatori nu au completat adresa de e-mail în declarația D112. Îi rog și îi încurajez, pe această cale, pe toți angajatorii să completeze câmpul în care se introduc datele de contact/adresa electronică în cadrul declarației D112 pentru a putea beneficia de acest mecanism de informare periodică privind intrarea la pensie a angajaților care se apropie de această etapă”, a mai adăugat ministrul muncii.

Mecanismul acesta de notificare nu există acum nici în actuala lege a pensiilor, nici în viitoarea lege, cea aplicabilă din toamna lui 2021 (Legea nr. 127/2019, mai exact). Notificarea, spune ministrul, presupune o atenționare a angajatorului că angajatul X se apropie de îndeplinirea condițiilor de pensionare (e vorba de cea pentru limită de vârstă) și o listă cu documente necesare pentru pensionare.

Un alt lucru foarte important este că salariații din România nu sunt obligați să iasă din câmpul muncii la pensie, dacă nu vor. Dacă aceștia vor să continue activitatea în firmă o pot face. Legislația pensiilor permite fără limită de valoare cumulul pensiei pentru limită de vârstă cu veniturile din salarii sau activități independente.

Mai mult, o atenție deosebită trebuie acordată angajatelor, în lumina unor recente modificări legislative referitoare la posibilitatea de a continua munca la fel de mult ca bărbații, adică până la 65 de ani. Salariatele care, deși ajung la vârsta standard de pensionare și îndeplinesc condițiile să se pensioneze pentru limită de vârstă, dar vor să mai rămână la muncă până la 65 de ani trebuie să ceară continuarea raportului de muncă.

Cererea de continuare a activității trebuie să se facă în 30 de zile calendaristice anterior împlinirii condiţiilor de vârstă standard şi a stagiului minim de cotizare pentru pensionare.

Angajatorii nu se pot opune manifestării acestei intenții de a continua activitatea – o prevede expres Codul muncii, la articolul 56 alin. (3).