Un job relativ nou, pe piaţa din România, care poate aduce câştiguri de mii de euro pe săptămână, este cel de coach.
Cei care au un astfel de post au ca responsabilitate principală să ajute clienţi, de regulă cu posturi de răspundere, să se dezvolte personal şi să performeze.
Practic, coach-ul adresează acele între bări pe care clientul este pe moment incapabil să şi le pună. „O altă responsabilitate a coach-ului este să asigure un cadru propice schimbării prin care clientul doreşte să treacă. Începând de la stabilirea încrederii, a orarului şedinţelor de coaching şi mediului fizic în care acestea se desfăşoară, continuând cu stabilirea foarte clară a obiectivelor relaţiei de coaching şi terminând cu asigurarea confidenţialităţii depline asupra informaţiilor primite de la client. De asemenea, tot el sustine clientul şi-l ghidează în drumul de la «am o problemă» la «sunt un om creativ şi responsabil pentru viitorul meu şi al altora»“, spune coach-ul Mihai Stănescu.
„Practic, coach-ul ajută persoanele din management şi top management să se dezvolte personal şi să performeze. Le ajută să relaţioneze mai bine, să se cunoască şi să fie buni manageri“, spune şi consilierul în carieră Eduard Ezeanu.
Se începe cu un training de formare
Pasiunea de a învăţa continuu şi determinarea în a atinge obiective foarte ambiţioase sunt cerinţele principale pe care trebuie să le îndeplinească o persoană care vrea să obţină un astfel de post. Paşii pentru a deveni un coach profesionist nu diferă prea mult de parcursul de formare profesională în orice altă meserie: este nevoie ca la început să faceţi un training de formare în coaching, apoi să începeţi să practicaţi sub supervizarea unui coach mai experimentat.
Odată depăşite aceste două etape, cel mai bun lucru este să obţii o acreditare de la una dintre organizaţiile internaţionale care certifică profesionişti în domeniu. „Atenţie! Orice şcoa lă de coaching şi/sau orice companie care oferă cursuri de formare în coaching pot elibera o diplomă prin care atestă participarea la curs şi completarea unui eventual examen. Însă este evident faptul că orice şcoală va declara întotdeauna că elevii săi sunt foarte buni. De aceea, au apărut organisme globale care evaluează profesioniştii din coaching. Având în vedere că este o profesie nouă, obiectivitatea în evaluarea competenţelor este un subiect crucial“, susţine coach-ul Mihai Stănescu.
Între 100 şi 6.000 de euro pe săptămână
Consilierul în carieră Eduard Ezeanu spune că salariul unui coach depinde foarte mult şi de numărul clienţilor pe care îi are acesta.
„În medie, un coach abia ieşit de pe «băncile şcolii» câştigă în jur de 100-500 de euro pe săptămână. Însă am întâlnit şi coach-i foarte buni care ajungeau săptămânal la venituri de 5.000-6.000 de euro“, afirmă Mihai Stănescu. În privinţa tarifului de coaching, sunt două „jaloane“ de luat în calcul. În primul rând, este extrem de important cât de valoros se percepe coach-ul pe sine.
„Datele obiective conform cărora un program de coaching aduce cu sine o returnare a invesţitiei de minimum 300%-500%. Cu alte cuvinte, tariful unui coach variază şi în funcţie de performanţele clientului său“, adaugă Mihai Stănescu.
Un al doilea „jalon“ este cel care ţine de calitatea relaţiei de coaching, tariful coach-ului fiind un instrument de lucru care ajută procesul în sine. „Mai toţi clienţii mei îmi mărturisesc că «simt» când plătesc o sumă relativ mare pe o oră de coaching, motivaţia atingerii obiectivelor devenind mai puternică“, mai spune coach-ul. "În medie, un coach abia ieşit de pe «băncile şcolii» câştigă în jur de 100-500 de euro pe săptămână. Însă am întâlnit şi specialişti foarte buni care ajungeau săptămânal la venituri de 5.000-6.000 de euro.", Mihai Stănescu, coach