Conform contestației, modalitatea de organizare a alegerilor pentru Parlament nu poate fi legiferată prin OUG, acest lucru fiind împotriva întregii arhitecturi constitutionale. Astfel, modalitatea de alegere a Parlamentului, ca organ reprezentativ suprem al poporului române nu poate fi dată Guvernului prin delegare.

„Este important de spus că, in domeniul electoral, competența Guvernului este aceea de organizare a alegerilor și de reglementare normativă a măsurilor care se impun în acest sens și nu de stabilire efectivă a sistemului electoral național, care reprezintă un drept suveran al Parlamentului. În plus, OUG 26/2020 este neconstituțională, întrucât , prevederile sale operează modificări în privința drepturilor electorale, pentru care Constituția interzice în mod expres efectuarea de modificări de ordin legislative pe calea ordonanței de urgență”, se arată în sesizarea depusă de Avocatul Poporului.

Modificările contravin recomandărilor Comisiei de la Veneția

În opinia acestuia, modificările prevederilor legale privind sistemul electoral trebuie făcute prin lege organică adoptată în Parlament, cu atât mai mult cu cât, ordonanța de urgență a fost adoptată cu mai puțin de 10 luni înainte de alegerile parlamentare:

„În consecință, Avocatul Poporului observă faptul că Guvernul nu respectă Codul bunelor practici în materie electorală, adoptat de Comisia de la Veneția, care nu recomandă, între altele, modificarea sistemelor de scrutin cu cel puțin un an înainte de alegeri”.

Avocatul Poporului că legile trebuie să reglementeze pentru viitor toate situațiile posibile care se pot ivi, fără a se limita doar la una dintre acestea. Or, actul normativ contestat se referă doar la situația din acest an și nu prevede aplicarea sa și în alte situații posibile.

Te-ar putea interesa și: