Autoritățile italiene din domeniul aviației au finalizat recent investigația privind accidentul aviatic din octombrie 2021, în care și-a pierdut viața milionarul Dan Petrescu, alături de familia sa. Ancheta, care a durat aproape trei ani, s-a concentrat pe cauzele prăbușirii avionului la scurt timp după decolarea de pe aeroportul Linate, în Milano, pe 3 octombrie 2021.
Anchetă dificilă în cazul tragediei de la Milano
Ancheta desfășurată în cazul tragediei aviatice din Milano a fost deosebit de dificilă, în principal din cauza faptului că înregistratorul de zbor al aeronavei nu era funcțional, ceea ce a îngreunat procesul de reconstrucție a incidentului. În ciuda acestor obstacole, anchetatorii au adunat și analizat mii de date și informații, ajungând, după aproape trei ani, la concluzii parțiale despre cauzele posibile ale accidentului în care și-au pierdut viața opt persoane, inclusiv un bebeluș.
Raportul final al investigației arată că aeronava s-a prăbușit cu o viteză extrem de mare, aproape verticală, impactul fiind urmat imediat de un incendiu devastator. Faptul că „cutia neagră” nu era funcțională și pilotul nu era obligat să o mențină activă pentru acel tip de aeronavă a complicat și mai mult lucrurile, limitând posibilitatea de a determina precis ce a cauzat tragedia.
Deși ancheta nu a putut oferi o certitudine absolută în privința cauzei prăbușirii, raportul sugerează că pierderea controlului aeronavei de către pilot, Dan Petrescu, este pista cea mai probabilă. Lipsa altor indicii tehnice sau de mediu indică faptul că o eroare umană sau o defecțiune neprevăzută ar putea fi la baza acestui incident tragic.
Dan Petrescu ar fi grăbit procedura de decolare
Raportul detaliază faptul că procedura de decolare a avionului Pilatus YR-PDV, pilotat de Dan Petrescu, a fost realizată într-un ritm alert, lucru indicat de martorii prezenți, inclusiv un alt pilot care a decolat la scurt timp după el. Această grabă ar putea sugera o presiune de timp asupra magnatului român, care nu mai zburase anterior de pe aeroportul Linate, ceea ce l-ar fi pus într-o situație de necunoaștere completă a rutelor de zbor și a procedurilor specifice acestui aeroport.
La puțin timp după decolare, avionul a deviat de la traseul aprobat, lucru remarcat atât de turnul de control, cât și de pilotul român însuși, care și-a cerut scuze pentru abatere: „Now we deviate a little bit, sorry”, potrivit publicației Gândul. Controlorii de zbor i-au cerut să revină pe ruta corectă, însă acest moment, combinat cu faptul că aeronava era pilotată manual, este considerat un factor cheie în pierderea controlului și în prăbușirea avionului.
De la decolare până la prăbușire au durat trei minute
Pilotul nu a raportat nicio urgență către turnul de control, ceea ce sugerează că avionul nu a întâmpinat vreo defecțiune tehnică majoră în timpul zborului. Acest aspect este susținut și de faptul că aeronava avea toate reviziile la zi și era într-o stare tehnică foarte bună, eliminând astfel posibilitatea unei cauze tehnice pentru prăbușire.
De asemenea, condițiile meteorologice din ziua respectivă, deși înnorate, nu erau extreme și nu ar fi trebuit să afecteze în mod semnificativ controlul aeronavei. Luând în considerare aceste factori, anchetatorii concluzionează că cea mai probabilă cauză a catastrofei a fost pierderea controlului avionului de către pilot.
Care este cauza prăbușirii, potrivit anchetei
Ancheta arată că pierderea controlului avionului de către pilot ar fi fost cauzată de un nivel ridicat de stres, care i-a afectat capacitatea de a se concentra asupra comenzilor. Stresul a fost generat în principal de eforturile pilotului de a reveni pe traseul de zbor corect, după ce deviase de la ruta stabilită. Aceste încercări l-au făcut să-și canalizeze atenția către sistemul de navigație, neglijând astfel alte aspecte esențiale ale manevrării aeronavei.
Raportul anchetatorilor italieni evidențiază faptul că atenția excesivă acordată navigației și încercările de a corecta devierea au dus la intrarea aeronavei într-o „atitudine neobișnuită”, pe care pilotul nu a mai reușit să o corecteze. Acest lucru a determinat pierderea proceselor cognitive necesare pentru a menține controlul asupra avionului.
Printre factorii suplimentari care au contribuit la acest deznodământ se numără necunoașterea culoarelor de zbor specifice aeroportului Linate, lipsa experienței în gestionarea situațiilor de criză și decizia de a pilota manual aeronava, ceea ce a complicat și mai mult gestionarea situației.
Analiza ADN a „fluidelor organice” de pe centura scaunelor
Un alt detaliu șocant al anchetei a fost dezvăluit în urma analizelor ADN, care au indicat că pe scaunul copilotului se afla o femeie în vârstă de 65 de ani. Aceasta a fost identificată ca fiind Miruna Anca Wanda Lozinschi, româncă și mama unui alt pasager, Claire Stephanie Caroline, precum și bunica lui Raphael, toți fiind prezenți la bordul avionului prăbușit.
Rezultatele autopsiilor au confirmat că toți pasagerii erau în viață în momentul impactului devastator, iar examinările toxicologice nu au arătat prezența niciunei substanțe suspecte care ar putea sugera alte cauze pentru prăbușire. Aceste descoperiri completează imaginea dramatică a tragediei, fără a oferi, însă, o explicație finală clară pentru pierderea controlului avionului.
Avionul pilotat de Dan Petrescu avea destinația Sardinia
Pe 3 octombrie 2021, la ora 13.04, avionul Pilatus PC-12, pilotat de Dan Petrescu, a decolat de pe aeroportul din Milano, având ca destinație insula Sardinia. Aeronava, cu un singur motor și înmatriculată YR-PDV, transporta opt pasageri, inclusiv membri ai familiei magnatului român.
La doar trei minute după decolare, la ora 13.07, avionul s-a prăbușit brusc, impactând solul aproape vertical și declanșând un incendiu puternic. Toți cei opt pasageri aflați la bordul avionului de mici dimensiuni au pierit în tragedie, fără nicio șansă de supraviețuire.
Cine sunt persoanele care au murit alături de miliardarul Dan Petrescu
- soția sa, Regina Balzat, în vârstă de 65 de ani, născută în România, cu cetățenie franceză;
- Dan Ștefan Petrescu, fiul miliardarului, în vârstă de 30 de ani, născut la München, dublă cetățenie;
- Julien Brossard, în vârstă de 35 de ani, prieten cu fiul magnatului;
- Claire Stephanie Caroline Alexandrescu, în vârstă de 33 de ani; născută în Franța, manager de publicitate (senior digital advertising and content digital manager pentru Europa de Sud la Pernod Ricard); Claire era fiica lui Miki Alexandrescu, comentator de Formula 1;
- Filippo Nascimbene, în vârstă de 32 de ani, soțul Carolinei; născut în 1988, manager la Milano, în cadrul consultanței Start Hub;
- Fiul lor de un an, Raphael; născut la Milano, pe data de 16 ianuarie 2020;
- Mama Carolinei Alexandrescu, Miruna Anca Wanda Lozinschi, în vârstă de 65 de ani.