Amenzi de circulație primite pentru o mașină vândută este ceva neobișnuit în România. Legea impune noilor proprietari un anumit termen în care să înscrie vehiculul achiziționat pe numele lor. Mulți, însă, nu respectă aceste reglementări.
Cumpărătorii care au achiziționat o mașină au la dispoziție 30 de zile ca să le înregistreze pe numele lor. Mulți nu se conformează și depășesc aceste termene. Iar în acest răstimp, dacă încalcă legea, sancțiunile primite se înscriu în dreptul vechilor proprietari.
Amenzi de circulație pentru vechii proprietari
Până când noul proprietari își înmatriculează autovehiculul achiziționat pe propriul nume, în bazele de date acesta figurează în dreptul celui dinainte. Iar dacă sunt date amenzi de circulație, dat fiind că nu există modificări în baza de date a DRPCIV, îi vor reveni lui. Este o situație destul de des întâlnită în România.
După vânzarea mașinii, vechiul proprietar riscă amenzi, în locul celui nou, pentru neplata rovinietei sau a taxei de pod la Cernavodă. Aceasta deoarece identificare contravenientului, în asemenea cazuri se face după numărul de înmatriculare. Odată contraveniențele primite, omul trebuie să facă demersuri pentru a le contesta. Iar procedura nu este tocmai simplă.
În situaţia în care a fost emis proces verbal de constatare a contravenţiei, cel vizat poate formula o contestaţie. El are un termen de 15 zile de la data comunicării, ca să se adreseze instanței. Pentru a obține anularea în caz de amenzi primite pe nedrept este singura opțiune pe care o are.
Noul proprietar trebuie să înmatriculeze mașina
Șoferii care au achiziționat un autoturism trebuie să înștiințeze Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor. Ei trebuie să depună notificări cu privire la tranzacția făcută, la 30 de zile de la vânzarea autovehiculului. Astfel, noul proprietar va fi înregistrat în acte și în baza de date.
Notificarea trebuie să fie însotiţă obligatoriu de copii ale documentelor justificative care să confirme vânzarea. Este vorba despre contract de vânzare-cumpărare și certificat de radiere fiscală pentru vehiculul în cauză.
Amenzi de circulație pentru mașina vândută
Începând cu acest an, înmatricularea și radierea vehiculelor ar trebui să se facă online prin intermediul unei platforme informatice. Codul rutier a fost modificat în acest sens. Operațiunile legate de vânzarea ori înmatricularea și radierea din circulație a vehiculelor trebuie să se poată face și online.
Platforma urmează să fie operaționalizată în 2024, anunța, într-un comunicat de presă, Direcția Generală Permise Auto și Înmatriculări. Astfel, conform sursei citate, „la nivelul instituțiilor implicate au fost dezvoltate soluțiile tehnice necesare pentru operaționalizarea proiectului, urmând a se proceda la integrarea și interconectarea sistemelor informatice, astfel încât platforma să fie pusă la dispoziția publicului larg...”.
Din 2021, actul de vânzare-cumpărare a unui mijloc de transport poate fi încheiat și în formă electronică. Aceasta cu condiția aplicării pe document a unei semnături electronice.