Contestarea unei amenzi de circulație poate părea o provocare descurajatoare pentru mulți șoferi, dar reprezintă un drept fundamental. Deși o amendă primită poate frustra, decizia poate fi contestată.
Dacă ai primit o amendă de circulație și crezi că nu ești vinovat, legislația îți oferă posibilitatea să o contesti. Șoferii care se consideră nedreptățiți în privința amenzii pot depune o contestație împotriva procesului-verbal.
Totuși, șoferii ar trebui să fie conștienți că acest demers nu este simplu, fiind necesare mai multe documente și respectarea unor cerințe specifice.
Cum poate fi contestată amenda de circulație
Reglementările privind contestarea unei amenzi de circulație sunt cuprinse în Ordonanța de Urgență nr. 2 din 2001.
Procesul-verbal prin care se constată contravenția este întocmit de către persoanele desemnate în acest sens de actul normativ care definește și sancționează contravenția, fiind cunoscute sub denumirea generică de agenți constatatori..
„Pot fi agenți constatatori: primării, ofițerii și subofițerii din cadrul Ministerului Afacerilor Interne*), special abilitați, persoanele împuternicite în acest scop de miniștri și de alți conducători ai autorităților administrației publice centrale, de prefecți, președinți ai consiliilor județene, primari, de primarul general al municipiului București, precum și de alte persoane prevăzute în legi speciale.
Ofițerii și subofițerii din cadrul Ministerului Afacerilor Interne constată contravenții privind: apărarea ordinii publice; circulația pe drumurile publice; regulile generale de comerț; vânzarea, circulația și transportul produselor alimentare și nealimentare, țigărilor și băuturilor alcoolice; alte domenii de activitate stabilite prin lege sau prin hotărâre a Guvernului", se menționează în O.G. nr. 2/2001, Articolul 15.
Ce informații trebuie să conțină procesul verbal
Conform legislației, procesul verbal de constatare a contravenției va include obligatoriu:
- data și locul unde este încheiat;
- numele, prenumele, calitatea și instituția din care face parte agentul constatator;
- numele, prenumele, domiciliul și codul numeric personal ale contravenientului,
- descrierea faptei contravenționale cu indicarea datei, orei și locului în care a fost săvârșită, precum și arătarea împrejurărilor care pot servi la aprecierea gravității faptei și la evaluarea eventualelor pagube pricinuite;
- indicarea actului normativ prin care se stabilește și se sancționează contravenția;
- indicarea societății de asigurări, în situația în care fapta a avut ca urmare producerea unui accident de circulație;
- posibilitatea achitării, în termen de 15 zile de la data înmânării sau comunicării procesului-verbal, a jumătate din minimul amenzii prevăzute de actul normativ;
- termenul de exercitare a căii de atac și instanța la care se depune plângerea.
„În momentul încheierii procesului-verbal agentul constatator este obligat să aducă la cunoștință contravenientului dreptul de a face obiecțiuni cu privire la conținutul actului de constatare. Obiecțiunile sunt consemnate distinct în procesul-verbal la rubrica "Alte mențiuni", sub sancțiunea nulității procesului-verbal", se menționează în O.G. nr. 2/2001, Articolul 16.
„Lipsa uneia dintre mențiunile privind numele și prenumele agentului constatator, numele și prenumele contravenientului, codul numeric personal pentru persoanele care au atribuit un asemenea cod, iar, în cazul persoanei juridice, lipsa denumirii și a sediului acesteia, a faptei săvârșite și a datei comiterii acesteia sau a semnăturii agentului constatator atrage nulitatea procesului-verbal. Nulitatea se constată și din oficiu", se mai menționează în lege.
Ce ai nevoie pentru a contesta o amendă
Pentru a contesta procesul-verbal întocmit de organul constatator, este necesar să se întocmească un dosar de contestație. Se poate face plângere împotriva procesului-verbal de constatare a contravenției și de aplicare a sancțiunii în termen de 15 zile de la data înmânării sau comunicării acestuia.
Documentele necesare pentru dosarul de contestație includ: plângerea, o copie după procesul-verbal de contravenție, dovada achitării taxei judiciare de timbru și orice alte documente justificative relevante.
„Plângerea se depune și se soluționează în baza competenței alternative la judecătoria în a cărei circumscripție a fost săvârșită contravenția ori la judecătoria în a cărei rază teritorială își are domiciliul sau sediul contravenientul", prevede Alineatul (1) al articolului 32, din O.G nr. 2/2001.