Evenimentul Zilei > Opinii > Opinii EVZ > Alarmă la Bruxelles! Pericolul extinderii imperiului media al lui Viktor Orban
Alarmă la Bruxelles! Pericolul extinderii imperiului media al lui Viktor Orban

Alarmă la Bruxelles! Pericolul extinderii imperiului media al lui Viktor Orban

Odată cu programarea alegerilor parlamentare din Ungaria pe 3 aprilie, noile achiziții media ale oligarhilor apropiați de Fidesz, partid aflat la conducerea țării și care îl are în frunte pe prim-ministrul Viktor Orban, au atras recent atenția. De când Orban a revenit la putere în 2010, companiile loiale lui Fidesz în perioada alegerilor au început să preia organe de presă care pot fi folosite pentru înăbușirea vocilor opoziției și creșterea bazei de alegători a partidului.

Însă, de data aceasta, ambițiile lui Orban depășesc granițele Ungariei. De vreme ce majoritatea agențiilor de știri din Ungaria se află deja sub controlul său, strategia din prezent este de a-și extinde imperiul de afaceri și în alte părți ale Europei.

„Nimic nu îl mai poate opri pe acest om”, mi-a spus un jurnalist din România aflat sub protecția anonimatului. Jurnalistul a strâns dovezi despre o mulțime de investitori care au fost mobilizați de familia Orban în mai multe țări europene pentru a cumpăra companii-cheie de media și internet. „Ei au o strategie foarte clară, orientată pe controlul a două aspecte: conținutul și tehnologia”, a declarat acesta.

Două achiziții recent încheiate ilustrează ambițiile lui Orban și ar trebui să le stârnească îngrijorare celor din Europa care își doresc o mass-media independentă și liberă.

Prima a fost achiziția Euronews, un canal de știri paneuropean, de către Alpac Capital, o firmă cu capital privat din Portugalia. Imediat după ce afacerea a devenit publică, s-a aflat că fondul era condus de Mario David, un fost membru al Parlamentului European și tatăl directorului executiv de la Alpac, dar și un aliat al lui Viktor Orban. Orban însuși a comentat în mod neașteptat asupra achiziției, dând asigurări că partidul său, Fidesz, nu plănuiește să construiască un „imperiu mondial”. Conducerea Euronews a respins ideea că acest canal s-ar afla sub pericolul presiunii editoriale ca urmare a acestei achiziții, însă cei doi jurnaliști Euronews pe care i-am intervievat au recunoscut că sunt îngrijorați de legăturile dintre Alpac și guvernul ungar. În trecut, oficialii guvernamentali Fidesz au promovat Alpac în Ungaria. Fondul a primit, de asemenea, bani de la EXIM, agenția oficială de credite pentru export a Ungariei, și de la companii-cheie ungare, potrivit Politico. Știm acum că unele dintre aceste finanțări au fost folosite pentru a cumpăra Euronews.

Mario David a devenit prietenul lui Orban în anii 1990, mai târziu fiind consilierul său. Pentru a-l onora pe acest „prieten adevărat” al Ungariei, Orban i-a conferit lui David Crucea Ordinului de Merit al Ungariei în 2016. Politicianul portughez a spus că toate serviciile acordate prim-ministrului ungar au fost pro bono.

Cea de-a doua achiziție de interes are legătură cu DIGI, compania românească de internet. În acest caz, afaceriștii cu simpatii Fidesz din compania de IT 4iG au cumpărat activele ungare ale DIGI cu 625 de milioane de euro.

Afacerea a marcat apariția unui jucător important pe piața de telecomunicații, cu ambiții care depășesc granițele Ungariei. Încorporând noile active achiziționate și unele dintre companiile sale din Balcanii de Vest într-un grup mai mare, 4iG este acum pregătit să se transforme într-o companie regională de internet puternică.

Dacă ne uităm cu mai multă atenție la această companie, vom observa aceeași rețea de interese care duce înapoi la Fidesz și Orban. Proprietarul și directorul executiv 4iG, Gellert Jaszai, a lucrat pentru Opus Global, o companie deținută de Lorinc Meszaros, un prieten din copilărie al prim-ministrului și în prezent unul dintre cei mai bogați oameni din Ungaria. De vreme ce 4iG a fost considerată o companie strategică de către guvernul ungar, datorită asocierilor sale cu Fidesz, achiziția DIGI nu a necesitat nicio aprobare de la autoritatea locală de concurență și, prin urmare, nu a putut fi investigată de vreun organ al statului.

Aceasta nu este prima dată când clasa oligarhică a Ungariei și-a extins interesele în media și în companiile de tehnologie din străinătate. În ultimii ani, oligarhii cu legături Fidesz au achiziționat organe de presă în Slovenia și în Macedonia de Nord.

În Ungaria, oligarhii care susțin Fidesz au realizat, de asemenea, preluări ostile ale organelor de presă domestice, iar în 2018 au donat majoritatea activelor media Fundației Europene pentru Presă și Mass-Media (KESMA), un grup pro Orban care include aproximativ 500 de organizații media.

Dar în timp ce mass-media din Ungaria servește interesele Fidesz la alegerile naționale, trecerea spre organe de presă paneuropene ca Euronews și grupuri tehnologice cu operațiuni transfrontaliere marchează o schimbare semnificativă a strategiei.

Pentru a-și răspândi ideile, Orban are nevoie de o platformă mai mare, cu o rază de acțiune mai extinsă și cu o bază puternică în industria de tehnologie și telecomunicații în vederea controlării fluxului de conținut și comunicații. Cu știri în 13 limbi, Euronews ajunge la o audiență lunară de 15,2 milioane de telespectatori în Europa și poate fi urmărit în 415 milioane de locuințe din 156 de țări, potrivit datelor de audiență ale canalului.

Deoarece internetul rămâne un spațiu greu de controlat, investițiile în infrastructura tehnologică sunt văzute ca un pas crucial pentru amplificarea brandului Fidesz. În Ungaria, rețeaua DIGI pe care aliații lui Orban o controlează acum are 1,1 milioane de abonați într-o țară cu mai puțin de 10 milioane de locuitori.

Una peste alta, acțiunile lui Orban au legătură cu câștigarea alegerilor din luna aprilie, însă atenția sa este acum orientată asupra unui premiu și mai mare.

 

Marius Dragomir este directorul Centrului pentru Media, Date și Societate (CMDS) și profesor invitat la Universitatea Central Europeană (CEU) din Budapesta.