Ai BICICLETĂ? Atunci ar trebui să ştii aşa ceva

Cercetătorii au descoperit că aproximativ 60% din participanții la programele municipale de folosire a bicicletelor lansate recent în Melbourne, Brisbane, Londra, Washington D.C. și zona metropolitană St. Paul — Minneapolis au renunțat la mijloacele de transport sedentare și au adoptat ciclismul.

Programele municipale de închiriere a bicicletelor din diferite orașe de pe mapamond pot ajuta mulți oameni să facă mai multe exerciții fizice și să fie mai activi, îmbunătățindu-și starea de sănătate, potrivit unui studiu internațional publicat recent, scrie Reuters.

'Tipul mijloacelor sedentare de călătorie — transportul public, mașina personală sau taxiul — care este înlocuit de folosirea bicicletelor depinde foarte mult de sistemul de transport disponibil', potrivit coordonatorului studiului, dr. Elliot Fishman, director al Institute for Sensible Transport din Australia.

Minimum 150 de minute

La nivel global, lipsa activității fizice este cea de-a patra cauză de deces, contribuind la aproximativ 3,2 milioane de decese anual, conform estimărilor Organizației Mondiale a Sănătății.

Exercițiile fizice regulate precum mersul pe jos, ciclismul sau practicarea sportului pot reduce riscul de obezitate, de diabet, boli cariovasculare, depresie și anumite forme de cancer. Adulții cu vârste cuprinse între 18 și 64 de ani ar trebui să facă minimum 150 de minute de activitate aerobică de intensitate moderată sau cel puțin 75 de minute de exerciții intense în fiecare săptămână, recomandă Organizația Mondială a Sănătății. Pentru a avea mai multe beneficii pentru starea de sănătate, oamenii ar trebui să facă de două ori multe exerciții față de recomandările amintite deja și să includă atât exerciții aerobice cât și exerciții de întărire a musculaturii.

Toate programele analizate

Mai mult de 800 de orașe din întreaga lume oferă diferite programe de împrumutare a bicicletelor, încurajând rezidenții să facă mai multe exerciții, subliniază Elliot Fishman și co-autorii studiului.

Toate programele de închiriere a bicicletelor care au fost analizate în cadrul studiului aveau implementate sisteme de monitorizare și sistem de plată electronică, permițând astfel cercetătorilor să vadă distanța parcursă și durata de timp a fiecărei călătorii. Cercetătorii au analizat datele din aceste programe privind anul 2012, toate programele analizate funcționând pe tot parcursul anului, cu excepția zonei metropolitane St. Paul — Minneapolis unde programul funcționează din aprilie până în noiembrie.

Pentru a afla de câte ori ciclismul a înlocuit mijloacele sedentare de transport, cercetătorii au solicitat reprezentanților programelor de închiriere a bicicletelor să participe la chestionare online dedicate călătoriilor zilnice. Multe dintre deplasările cu bicicleta au înlocuit transportul public sau mersul pe jos, a constatat cercetarea.

Capitala britanică Londra, unde conduc mai puțini oameni decât în celelalte orașe analizate, a avut cea mai scăzută proporție de înlocuire a mașinii proprii cu folosirea bicicletei. În schimb, proporția înlocuirii transportului public sau altor forme de călătorie cu folosirea bicicletei a fost de 51% în zona metropolitană St. Paul — Minneapolis și de 68% în Brisbane și Londra.

În zona metropolitană St. Paul — Minneapolis deplasarea cu bicicleta a fost mai des folosită pentru a înlocui deplasarea pe anumite distanțe care de obicei erau parcurse pe jos. În Londra bicicleta a înlocuit mai des decât în alte orașe transportul public, în timp ce la Brisbane mai mulți oameni au renunțat la mașini în favoarea bicicletelor.

'În timp ce folosirea mașinii la Brisbane este mult mai convenabilă decât la Londra, totuși o proporție destul de mare de oameni au renunțat la mașini pentru călătoriile cu bicicleta', a declarat Fishman.

Daniel Fuller, cercetător pe probleme de sănătate la Universitatea Saskatchewan din Canada, a precizat că principalul motiv pentru care închirierea bicicletelor înlocuiește transportul în comun este ultima porțiune de drum care trebuie parcursă pe jos. Studiul, coordonat de dr. Elliot Fishman, a fost publicat în 'Journal of Transport and Health'.