Adrian Răduță, multiplu campion est-european la motocross: „Dacă îl practici cum trebuie, motocrossul nu este un sport periculos”
- Alexandru Toader
- 19 aprilie 2018, 17:14
Multiplul campion de motocross Adrian Răduță a vorbit despre îndrăgitul fenomen Enduro și în ce constă practicarea acestui sport.
Încă din copilărie a fost pasionat de tot ce avea motor: mașini, camioane, utijale și motociclete. Dar de motocross s-a îndrăgostit pe la vârsta de 8 ani. ”Pe atunci locuiam în Spania cu părinții mei și am avut ocazia să văd un copil cum se antrena pe un motor de cross. Acela a fost momentul în care mi-am dat seama că îmi place și îmi doresc să fac și eu asta!”, își amintește Adrian Răduță.
Mai târziu, tatăl lui i-a făcut cadou o motocicletă de enduro de 50 cc, dezasamblată și i-a spus că dacă vrea să se dea cu ea, trebuie să o asambleze singur. Așa că în 2 săptămâni și-a făcut prima motocicletă. La 14 ani l-a cunoscut pe Ciprian Popescu, care i-a făcut și inițierea în motocross și cu care a participat la primele competiții de motocross în campionatul național. Așadar, totul a început în joacă, apoi lucrurile au devenit din ce în ce mai serioase. A început să participe la competiții internaționale și în campionatele altor țări.
Până în prezent, Adrian Răduță se poate mândri cu 4 titluri de Campion Național, 5 de Campion Est-European, o dată Campion Național al Bulgariei și titlul de Maestru al Sportului. De curând, a câștigat prima etapă a campionatului Bulgariei, unde a concurat, la clasa MX1, cu alți 20 de sportivi. Concursul s-a ținut pe circuitul Pomorie, în regiunea Burgas. Pe 22 aprilie, va avea loc etapa est-euroeană și națională, la Prundu, Giurgiu.
Toată lumea știe că în motocross există riscul să te accidentezi. ”În cazul meu, pot spune că am învățat motocross pe propriile oase J Dar, nu este obligatoriu să ai accidentări. Cu un antrenor bun, care să îți arate pașii corecți, astfel încât să nu ajungi la accidentări și mult antrenament, toate astea pot fi evitate”, mărturisește Adrian.
Din 2001, a luat ființă singurul circuit profesionist de motocross din partea de sud a României, TCS Racing Park, care găzduiește și școală de motocross pentru copii, adulți și profesioniști, Rams MX School. ”Ne putem lăuda că suntem singurul circuit de motocross împrejmuit din țară, cu sistem de irigare, rețea electrică pe toată suprafața lui, 2 circuite de super-cross, 3 de motocross, 1 circuit de super-enduro, 1 circuit de off-road 4x4, 1 circuit de auto-cross și sistem de cronometrare. Pentru invesții viitoare, avem în vedere o nocturnă. Anul acesta, cu ajutorul Yamaha Europe prin importatorul oficial în România, Moto Dynamics, am reușit să achiziționăm o flotă de 25 motociclete pentru școala de juniori”.
Motocrossul este considerat, în mod greșit, un sport periculos comparativ cu alte sporturi. ”Dacă îl practici cum trebuie, nu este un sport periculos. La Rams MX School îi învățăm și pe alții (adulți și copii) tainele acestui sport și pașii corecți pentru a-l practica bine și în siguranță. Încercăm să facem o educație în acest sens, prin filmări, poze și postări pe rețelele de socializare, de la antrenamente sau curse, unde vin copii de la 5 ani, aduși de mână de părinți care fie sunt motocicliști, fie își doresc să le ofere celor mici o educație în ceea ce privește mersul pe două roți. Responsabilitatea este, în primul rând, a părinților, pentru că ei trebuie să conștientizeze că ceea ce facem și ceea ce încercăm să le oferim copiilor este un lucru bun pentru sănătatea lor, pentru viața lor. Cu cât le vor interzice mai mult un lucru, cu atât își vor dori mai mult acel lucru. Iar dacă la 18 ani, primul lucru pe care îl au în cap atunci când vine vorba de achiziționarea unei motociclete este un motor de viteză de 1000 cmc, sunt șanse mari să nu se termine totul cu bine”, spune Adrian.
Puțini știu că, până în ’89, școala românească de motocross era foarte bine poziționată iar numărul celor care practicau motocrossul, ca hobby sau la nivel competițional, era destul de mare. Existau multe cluburi, iar statul (unicul “sponsor”) investea în ele și în infrastructură. După revoluție, acest sport nu a mai avut continuitate. Nimeni nu a mai investit (adică federația), competițiile au început să fie din ce în ce mai puține și mai slabe și au rămas tot mai puțini oameni care îl practică. ”Motociclismul este o pasiune, o portiță de a scăpa din cotidian. Deci din ce în ce mai mulți oameni îl vor practica, sperăm noi, în condiții cât mai safe”, încheie Adrian Răduță.
Adrian are în plan să deschidă și un circuit de boogie car-uri chiar lângă circuitul de motocross existent. Autovehiculele vor fi achiziționate tot de la Yamaha.