Adio Google?! Motorul de căutare ar putea să dispară. „E ca Titanic”
- Iuliu Vlădescu
- 1 decembrie 2024, 10:51
Căutarea pe Google este pentru bătrâni. Și aceasta este o problemă mare pentru Google. Și nu doar demografia îl apasă pe gigantul căutărilor. Activitatea sa de bază este asediată de presiunile care amenință să demonteze ecosistemul dominant în căutare și publicitate digitală.
Ce probleme are Google, de fapt. „E ca Titanic”
Dacă Google ar fi o navă, acesta ar fi Titanic-ul în orele dinainte de a lovi aisbergul - încă sus, presupus de nescufundat și pe cale să întâlnească o forță a naturii care i-ar putea face numele sinonim cu catastrofa.
Tendințele care se mișcă împotriva Google sunt atât de numeroase și interdependente încât încercarea Departamentului de Justiție de a dezmembra compania - ale cărei specificități au fost dezvăluite pe 20 noiembrie - ar putea fi cea mai mică dintre problemele sale.
Activitatea de bază a companiei este sub asediu. Oamenii primesc din ce în ce mai multe răspunsuri de la inteligența artificială.
Generațiile mai tinere folosesc alte platforme pentru a culege informații. Iar calitatea rezultatelor furnizate de motorul său de căutare se deteriorează pe măsură ce web-ul este inundat de conținut generat de AI.
Scădere de trafic și de venituri pentru Google
Luate împreună, aceste forțe ar putea duce la scăderea pe termen lung a traficului de căutare Google și a profiturilor uriașe generate de acesta, care susțin scăderea companiei-mamă, Alphabet, cu -0,17%; triunghi roșu în jos, investiții cu pierderi de bani.
Primul pericol cu care se confruntă Google este clar și prezent: atunci când oamenii doresc să caute informații sau să meargă la cumpărături pe internet, se îndreaptă către concurenții Google, iar banii din publicitate merg după ei.
În 2025, proiectează eMarketer, cota Google pe piața de publicitate în căutări din SUA va scădea sub 50%, pentru prima dată în istorie.
Răspunzând la întrebările din acțiunea guvernamentală antitrust, Google însuși subliniază adesea acest aspect: „Dovezile la proces arată că ne confruntăm cu o concurență acerbă din partea unei game largi de concurenți”.
Amazon și TikTok amenință gigantul căutărilor
Această schimbare se datorează în mare parte ocolirii de către utilizatori a Google, pentru a-și începe căutarea de bunuri pe Amazon.
Acest comportament oferă Amazon miliarde de dolari din banii agenților de publicitate.
Între timp, TikTok are mai puțin de 4% din veniturile din reclamele digitale din SUA, dar un potențial semnificativ de a-și extinde ponderea. O prezentare recentă TikTok adresată agenților de publicitate, raportată de The Wall Street Journal, a arătat că 23% dintre utilizatorii săi au căutat ceva în 30 de secunde de la deschiderea aplicației, iar volumul său global de căutare a fost de trei miliarde pe zi.
AI, marele pericol
A doua amenințare este creșterea „motoarelor de răspuns”, precum Perplexity, care fac ceea ce spun. OpenAI a adăugat căutarea pe internet la ChatGPT, Meta Platforms explorează construirea propriului motor de căutare și chiar și chatboții AI care nu pot căuta pe internet se dovedesc din ce în ce mai capabili să răspundă la multe întrebări.
De asemenea, acestea devin din ce în ce mai răspândite, deoarece Microsoft și Apple le integrează direct în sistemele de operare ale tuturor dispozitivelor pe care le produc sau le suportă.
„Google a avut această poziție aparent insurmontabilă pentru căutare până când a apărut AI, iar acum AI trebuie este față de Google ceea ce a fost comerțul electronic pentru Walmart”, spune Melissa Schilling, profesor de management la Stern School of Business de la Universitatea din New York.
Un alt moment comparabil a fost când Microsoft a ratat importanța smartphone-ului, iar iPhone-ul și-a schimbat dominația asupra calculatoarelor de consum, adaugă ea.
Google încearcă să evite un dezastru
Desigur, Google lucrează din greu, încercând să se asigure că, dacă cineva va perturba paradigma de căutare cu AI, acesta este Google însuși.
La începutul acestui an, Google a lansat rezumate AI ale propriilor rezultate de căutare pentru toți utilizatorii din SUA. Compania a spus că o astfel de inovație este un răspuns direct la concurența intensă din partea AI atât la startup-uri, cât și la giganții tehnologici.
A treia tendință care amenință Google este una în cazul căreia compania se pare că nu poate face mare lucru și care o face cea mai periculoasă - degradarea ecosistemului general de site-uri web pe care Google l-a modelat și de care depinde.
S-au spus multe despre modul în care rezultatele căutării sunt în scădere în general, indiferent de modul în care căutăm pe web, din cauza proliferării conținutului generat de AI.
Ecosistemul web, de asemenea în pericol
În absența oricăror alte tendințe, aceasta ar fi în sine o problemă uriașă pentru Google. Dar răspunsul companiei - eliminarea nevoii de a face clic pe linkuri prin oferirea de rezumate generate de AI - ar putea accelera declinul web-ului.
Motivul este că internetul este un ecosistem, Google fiind unul dintre principalii furnizori de trafic și, prin urmare, de venituri. Fără traficul pe care Google îl trimite pe web, stimulentele și resursele de a continua să se producă site-uri web atractive pentru algoritmul de căutare Google vor scădea.
Joerg Klueckmann, șeful de marketing la gigantul european fintech Finastra, își face griji tocmai pentru asta. Odată ce tot mai mulți oameni se bazează pe inteligența artificială pentru a căuta răspunsuri la întrebări, traficul către site-uri web se va seca. „Și atunci, ce faci cu echipa ta de marketing pentru motoarele de căutare? Ce înseamnă asta pentru toate site-urile web pe care le avem acolo?”
Acest proces a început deja. În timp ce Google a raportat o creștere puternică a veniturilor în ultimul trimestru, rata la care oamenii au făcut clic pe anunțurile care apar în rezultatele căutării a scăzut cu 8% față de acum un an, potrivit datelor de la platforma de publicitate Skai.
Nu este clar de ce se întâmplă acest lucru, dar o concluzie logică este că e rezultatul propriilor rezumate bazate pe inteligență artificială ale Google, care elimină nevoia de a face clic pe linkurile sponsorizate sau de a derula în jos până unde sunt anunțurile.
Răspunsurile AI, integrate de Google
Un studiu din ianuarie al companiei de software de optimizare pentru motoarele de căutare Authoritas a constatat că răspunsurile AI ale Google din rezultatele căutării ar putea schimba clasamentele și traficul către site-urile web existente.
Și firma de vânzări de reclame Raptive a previzionat că lansarea completă a acestei schimbări în căutare ar putea anula venituri de 2 miliarde de dolari pentru editori.
Chiar dacă ascensiunea AI are potențialul de a demonta în sfârșit Google, este probabil să dureze mult timp până când dominația Google să dispară cu adevărat, spune David Yoffie, profesor la Harvard Business School.
„Știm din economia comportamentală că oamenii tind să intre în anumite rutine și, în absența unui produs spectaculos mai bun, oamenii tind să rămână cu acela”, adaugă el.
Cazul DoJ, cea mai mică problemă
După recenta victorie a guvernului în cazul antitrust împotriva Google, Departamentul de Justiție propune ca gigantul căutărilor să fie împiedicat să acorde acces preferențial motorului său de căutare pe dispozitivele care utilizează sistemul său de operare mobil Android. De asemenea, propune să vândă popularul său browser Chrome.
Kent Walker, președintele Google pentru afaceri globale, a descris propunerea Departamentului de Justiție ca fiind „exagerat de amplă” și a spus că „ar dăuna americanilor și superiorității tehnologice globale a Americii”. El a spus că Google va depune propria propunere de remediere la tribunal, în decembrie.
Va dura ani de zile pentru ca acest caz al Departamentului de Justiție să fie rezolvat, iar remediul final este puțin probabil să fie la fel de important ca ceea ce a propus Departamentul de Justiție.
Rezultatul cel mai probabil este ca Google să negocieze un fel de decret de consimțământ cu administrația Trump - la fel cum a făcut Microsoft cu administrația lui George W. Bush, spune Yoffie.
La fel ca în încercarea sa de a destrăma Microsoft, cazul guvernului împotriva Google poate fi depășit de forțe concurențiale mult mai puternice decât acțiunea antitrust, potrivit WSJ.