Producătorul francez de automobile își pregătește marele come-back pe piața americană, după o plecare precipitată acum trei decenii cauzată de vânzări catastrofale.
PDG-ul Carlos Tavares a dezvăluit că Peugeot a fost marca aleasă pentru reîntoarcerea grupului francez PSA (Peugeot/ Citroen) pe a doua piață mondială a automobilelor, în cadrul unui plan pe zece ani anunțat în 2016, informează AFP.
Această revenire peste ocean se face sub presiunea piețelor financiare care vor ca PSA să găsească surse de venit în altă parte decât în Europa, mai ales că sancțiunile economice americane au torpilat ambițiile Peugeot în Iran iar orizontul de pe piața chineză se complică din cauza încetinirii economice a tigrului asiatic.
„Vrem să fim prudenți, vrem să ne asigurăm că înțelegem consumatorii americani și canadieni”, a explicat Larry Dominique, însărcinatul Peugeot cu strategia pentru SUA. „Va costa mult și va dura ani”, au estimat experții pentru că puțini americani cu vârste sub 30 de ani au văzut un Peugeot pe străzile Americii. Și redifuzarea episoadelor inspectorului Columbo care folosea un vechi model Peugeot 403 Cabriolet nu va ajuta cu mare lucru.
O piață riscantă și saturată
Peugeot prevede comercializarea mașinilor în SUA și Canada cel mai târziu în 2026. Primele vor fi imporate din Europa și din China, în ciuda posibilelor taxe vamale suplimentare. Peugeot dorește întâi să vândă într-un singur stat înainte să se extindă, în funcție de curba de vânzări. Sunt însă obstacole, piața americană fiind saturată cu 40 de mărci și o plafonare a vânzărilor. Consumatorii se îndreaptă spre modele SUV, crossover și pick-up care au reprezentat aproximativ 69% din cele 17,3 milioane de vehicule noi vândute în SUA în 2018. Dacă Peugeot dispune de SUVurile 3008 și 5008, best-sellers în Europa, concurenții americani abandonează producția de autoturisme compacte (citatine și berline) pentru a-și concentra eforturile pe mașini mari.
Goniți de japonezi
Peugeot a părăsit SUA în 1991, depășit de rivalii japonezi. În acel an, a vândut doar 3500 de vehicule. Americanii nu au uitat victoriile firmei franceze la celebra cursă de la Indianapolis (e drept, în 1913, 1916 și 1919) dar și realizările moderne la 24 de ore Le Mans sau la maratonul Paris-Dakar. Peugeot este văzut ca un constructor inovant dar nu suficient de cunoscut publicului american iar portofoliul producătorului francez nu a corespuns gusturilor consumatorilor. Calitatea Peugeot nu era apreciată ca rea, dar nu s-a aflat la înălțimea Toyota și Honda, astfel că Peugeot a suferit de pe urma stigmatului american potrivit căruia mașinile străine nu sunt „fiabile”. Nu numai Peugeot, dar și Fiat și Alfa Romeo s-au întors către piața americană, dar cu vânzări în recul (-43,8% pentru Fiat și -0,6% pentru Alfa Romeo). Peugeot ar putea copia strategia Jaguar și Subaru, care s-au concentrat pe nișe. „Ideea e să ne focalizăm pe satisfacția clientului și pe rentabilitate, nu pe volum de vânzări”, a explicat Dominique. O redistribuire a pieții sub efectul mașinilor autonome și a serviciilor de mobilitate ar putea fi favorabilă lui Peugeot în SUA, estimează observatorii.