Armata Română l-a pierdut vineri pe Ion Dobran (102 ani), general de aviație și erou al celui de-Al Doilea Război Mondial. Vestea neagră a fost confirmată de reprezentanții Fundaţiei ”Erou căpitan aviator Alexandru Şerbănescu”.
Ion Dobran a fost născut la 5 februarie 1919, în localitatea Văleni Podgoria (judeţul Argeş). Încă de când era copil a fost atras de avioane. Își făcea avioane de hârtie și le lansa cât era ziua de mare.
Ulterior, la 1 septembrie 1939, în prima zi a celui de-Al Doilea Război Mondial, tânărul Dobran s-a înscris la cursurile Școlii de Aviaţie de la Cotroceni, pe care a absolvit-o după doi ani. Proaspătul sublocotenent n-a avut timp de pregătire suplimentară şi a fost trimis direct în lupta cu inamicul.
În ciuda acestui handicap, el și-a îndeplinit misiunea cu succes pe ambele fronturi. Astfel, Ion Dobran a doborât 18 avioane inamice în cele peste 300 de misiuni de luptă.
Ce-i drept, a fost ocrotit și de șansă. A fost doborât de trei ori, dar de fiecare dată a trecut fără să fie rănit grav peste acele momente grele. În urma lui nu rămâne doar eficiența incredibilă arătată în luptă, ci și poveștile care i-au consolidat statutul de as al aviației.
Bronșita, un dușman mai periculos decât aviatorii inamicilor
Se întâmpla la 5 februarie, pe frontul de Est, într-o zi urâtă, de iarnă. „Nu am mai pomenit de când sunt o vreme aşa de mizerabilă. Pentru noi e de o sută de ori mai bine să fie frig. E un noroi ceva de speriat... În cotul Niprului, toţi avem un ghinion de pomină.
Situaţia s-a agravat la capul de pod. Ruşii acţionează cu din ce în ce mai multă cavalerie... Ai noştri erau acolo încleiaţi în noroiul acesta lipicios fără a se putea mişca... Bronşita mea nu vrea deloc să cedeze, am slăbit grozav, sub 60 de kilograme, dar NU RENUNŢ″, nota Ion Dobran în jurnal.
La 6 iunie 1944, ziua debarcării trupelor aliate în Normandia, a fost o altă zi memorabilă pentru eroul român din Al Doilea Război Mondial. Atunci, americanii au atacat România cu Mustangurile, în timp ce Ion Dobran se afla la manşa unui Messerschmitt Bf 109.
Americanii au lovit România în Ziua Z
„Îmi ziceam eu atunci că nu or să vină americanii să ne bombardeze, că aveau treabă acolo, în Normandia, dar nu a fost aşa... Eram în zona Galaţiului când am rămas fără copilot.
M-am îndreptat spre Constanţa, am luat înălţime faţă de ei şi m-am hotărât să atac, deşi americanii erau în formaţie de trei. Ce am făcut eu era sinucidere curată, dar nu aveam de ales. L-am nimerit pe cel din dreapta″, rememora generalul de aviație.
În avionul american se afla tânărul sublocotenent Barrie Davis, din Grupul 325 Aviaţie Vânătoare. Odată avariat, avionul a aterizat forţat în zona Ucrainei. Din fericire, pilotul a supravieţuit.
La 50 de ani de la acea confruntare, americanul a dat peste un jurnal de front în care românul descria lupta aeriană din ziua Z. Cei doi au început să-și scrie, iar la un moment dat, Barrie Davis a venit în România.
„Am stat câteva zile împreună şi am depănat amintiri la Bucureşti şi în Poiana Braşov″, povestea Dobran despre întâlnirea din 2010.
Mulțumirile pentru apărarea patriei
Viața după război a fost grea pentru eroul nostru. Regimul comunist l-a direcționat spre strungărie, la Uzina Timpuri Noi. Totodată, familia lui a fost evacuată din casa boierească de pe strada Popa Nan, care era zestrea soţiei.
În cele din urmă a reuşit să-şi recupereze imobilul și a reuşit să se întoarcă la comanda avionului. Asta s-a întâmplat datorită unui fost subordonat de-ai săi, Costică Balaur, care ajunsese şef la TAROM.
El i-a oferit un loc de muncă, iar un an a pilotat avioane utilitare, după care a trecut la manşa avioanelor de cursă. A zburat prin toată Europa cu avioanele TAROM. Totuși, a evitat mereu Rusia. „Era un fel de ură pe sovietici″, a explicat el acel refuz.
Lecțiile de viață ale lui Ion Dobran
Lui Dobran i se mai spune și Fachirul, așa cum a dezvăluit Florin Jianu, angajat al MApN, pe Facebook: „A plecat și Fachirul. Am fost binecuvântat să privesc în ochii unui erou adevărat.
În război: «Căutam să doborâm, nu să omorâm! Dacă sărea cu paraşuta mă bucuram că ştiam că acasă îl aşteaptă o mamă, o soţie, o logodnică. Eu toată durata războiului am purtat fotografia mamei la inimă.»
După război: «Ne-a făcut strungari la Timpuri Noi. Da’ nu-mi era ruşine, că la bancu’ de probă era un comandor, Cosâmbescu, murdar şi plin de ulei, la turnătorie, munca cea mai murdară, era unu’ decorat cu Mihai Viteazu’.»
340 misiuni la inamic, 74 lupte aeriene, 11 victorii aeriene şi un avion distrus la sol. A fost doborât de trei ori, scăpând cu viaţă fără răni grave″, a notat Florin Jianu.
Într-un interviu acordat pentru Evenimentul zilei, cineastul Lucian Dobrovicescu a explicat cum dobora avioane Ion Dobran, dar şi ce aventuri cu Jean Moscopol a avut celebrul as al aviației românești.