Potrivit Institutului Național de Statistică, 68% dintre motorina importată de România anult trecut a ventit Rusia. Odată cu intrarea în vigoare a embargoului impus de UE, țara noastră este nevoită să caute surse alternative de aprovizionare.
Duminică, 5 februarie a intrat in vigoare embargoul asupra produselor petroliere rusești, printre care se numără și motorina. Statele europene, înclusiv România trebuie să caute surse alternative de aprovizionare. Până acum, mare parte din motorina importată provenea din Rusia.
Potrivit datelor Institutului Național de Statistică, România a importat anul trecut 1,85 de milioane de tone de motorină, dintre care 1,25 de milioane de tone au venit din Rusia (68%). Companiile au plătit pentru combustibilul importat 1,3 miliarde de lei.
Începând cu 5 februarie, firmele din România nu mai pot importa motorină din Rusia, dar nici din țările care sunt scutite de la aplicarea embargoului (Bulgaria, Ungaria, Cehia, Slovacia și Serbia), care au interdicție la export.
Surse alternative
Liderul pieței de distribuție a carburanților din România, OMV Petrom a anunțat că a diversicat în ultimele luni sursele de aproviziovare cu petrol și produse petroliere. Compania deține rafinăria Petrobrazi, unde procesează două treimi țițeiul extras din România și o treime din cel de import.
„În ceea ce privește motorina, într-adevăr, am avut cantități semnificative de diesel importate în 2022, 500.000 de tone, toate din surse non-rusești (India, Orientul Mijlociu sau Marea Mediterană). Acestea vor rămâne surse de aprovizionare și în 2023″, a declarat Radu Căprău, responsabil cu divizia de Rafinare și Marketing în cadrul OMV Petrom.
Efectele embargoului asupra produselor petroliere rusești nu se va vedea imediat. În luna ianuarie, cantitatea de motorină importată din Rusia a fost de trei ori mai mare decât în orice altă lună a anului 2022, semn că majoritatea companiilor și-au făcut stocuri de combustibil. Situația în regiune este însă complicată în ceea ce privește producția de motorină.
Incertitudine în regiune
Lukoil ar putea închise rafinăria de la Burgas din Bulgaria după ce în presa internațională au apărut informații că o parte din motorina produsă aici ajunge în Ucraina. Președintele Dumei de Stat din Rusia, Viacheslav Volodi a cerut verificarea acestor informații. De asemenea, autoritățile din Bulgaria pregătesc o lege care să le permită preluarea rafinăriei. Dacă acest lucru se va întâmpla, producția de combustibil va scădea mult.
În acest condiții, în regiunea României singurii mari producători de motorină ar rămâne compania azeră Socar și cea kazahă, KMG. Potrivit analiștilor economici acestea nu ar putea face față cererilor mari de combustibil din regiune. Incertă este și soarta rafinăriei deținută de Lukoil în România, care era alimentată până acum cu țiței rusesc, potrivit profit.ro.