Noii miniștri, audiați în ritm accelerat. A începu votul de învestitură, în plen
- Iuliu Vlădescu
- 23 decembrie 2024, 17:16
Update 7. Toți miniștri propuși au trecut de Comisii. Ultimii care au primit aviz favorabil sunt Marcel Boloș (Investiții și Proiecte Europene), Angel Tîlvăr (Apărare), Natalia Intotero (Cultură), Simona Bucura-Oprescu (Muncă), Cătălin Predoiu (Interne), Alexandru Rafila (Sănătate) și Emil Hurezeanu (Externe).
Update 7. Ministrul propus pentru preluarea portofoliului la Ministerul Energiei, Sebastian Burduja, a primit aviz favorabil, luni, în comisiile de specialitate reunite din Parlament.
Burduja a fost validat cu 32 de voturi "pentru" şi 19 "împotrivă".
Update 6. Ministrul propus pentru preluarea portofoliului la Ministerul Finanţelor, Tanczos Barna, a primit luni aviz favorabil din partea comisiilor de specialitate reunite ale Parlamentului.
Membrii comisiilor de specialitate au avizat nominalizarea acestuia pentru portofoliul de la Finanţe cu 24 de voturi "pentru", 18 voturi "împotrivă" şi nicio abţinere.
Update 5. Sorin Mihai Grindeanu, propus pentru preluarea portofoliului la Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, a primit, luni, aviz favorabil din partea Comisiilor pentru transporturi şi infrastructură ale Senatului şi Camerei Deputaţilor.
Au votat pentru un aviz favorabil 20 de deputaţi şi senatori, iar 16 s-au împotrivit.
Update 4. Radu Marinescu a primit, luni, aviz favorabil pentru funcţia de ministru al Justiţiei din partea comisiilor de specialitate ale Parlamentului.
Update 3. Senatorul UDMR Cseke Attila a primit, luni, avizul comisiilor reunite de administraţie publică ale Parlamentului pentru funcţia de ministru al Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei.
S-au înregistrat 29 de voturi "pentru", 16 voturi "contra" şi nicio abţinere.
Update 2. Daniel David, propus pentru a prelua portofoliul Educaţiei şi Cercetării în noul Guvern, a primit, luni, aviz favorabil din partea comisiilor de specialitate ale Parlamentului.
Au votat pentru un aviz favorabil 36 de deputaţi şi senatori, 11 împotrivă, iar şase s-au abţinut.
Update 1. Ministrul propus pentru preluarea portofoliului la Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, Florin Barbu, a primit luni aviz favorabil din partea comisiilor de specialitate reunite ale Parlamentului.
Membrii comisiilor de specialitate au avizat nominalizarea lui Barbu pentru portofoliul de la Agricultură cu 26 de voturi "pentru", 14 voturi "împotrivă" şi nicio abţinere.
Update 1 - Noii miniștri, audiați în Parlament
Comisiile permanente ale Camerei Deputaților și Senatului îi audiază pe miniștrii propuși în Guvernul Ciolacu 2.
În cursul serii este posibil să se dea votul de învestitură pentru noul cabinet.
Liderii celor trei partide care vor susține viitorul cabinet și cel al minorităților naționale reprezentate în Parlamentul României au semnat, luni dimineață, acordul politic de susținere a guvernului și a unui candidat comun pentru președinție.
Crin Antonescu, candidatul comun pentru prezidențiale
Marcel Ciolacu, PSD:
În acest moment avem un acord politic. Cum este normal, este premergător unei coaliții de Guvernare și unei majorități parlamentare.
Fiecare lider a înteles semnalul românilor de la alegerile generale. Datoria noastră este să apărăm valorile democratice și parcursul României în UE și NATO. Ne asumăm împreună acest lucru și la final fiecare dintre noi va pune semnătura pe acest acord, a spus Marcel Ciolacu.
Ilie Bolojan, PNL:
PNL a semnat programul pentru a avea un guvern stabil, să luăm măsuri pentru a menține cheltuielile în limitele normalului și să creăm reforme.
Una dintre prevederi este desemnarea unui candidat unic la funcția de președinte.
Am convenit ca acesta să fie domnul Crin Antonescu, urmând ca fiecare partid politic să desemneze candidatul și să aprobe candidatura în forurile interne ale fiecăruia.
Kelemen Hunor, UDMR:
Suntem conștienți că suntem într-o criză politică adâncă, este și o criză de încredere, și propunem să recâștigăm încrederea oamenilor. Este cel mai important lucru pentru a ieși din criză și a face reformele necesare.
Ne-am asumat această coaliție, iar UDMR este semnatar al acordului de coaliție. Susținem ce au anunțat colegii mei și, în perioada care urmează, după sărbători, cea mai mare provocare este să avem un buget echilibrat pentru 2025 și să organizăm alegerile prezidențiale cât mai repede posibil, chiar înainte de sărbătorile pascale de anul viitor
Varujan Pambuccian, minorități:
Am aderat la această coaliție pentru a asigura stabilitate României.
Vrem ca populația să nu aibă se suferit, adică nu vrem diminuări de venituri și creșteri de taxe.
Cei patri lideri ai PSD, PNL, UDMR și al minorităților naționale au semnat, în fața presei, acordul politic pentru guvernare și susținerea unui candidat comun pentru alegerile prezidențiale.
Ce prevede protocolul
ACORD POLITIC
între Partidul Social Democrat – PSD, Partidul Național Liberal – PNL, Uniunea Democrată Maghiară din România – UDMR și Grupul Parlamentar al Minorităților Naționale din Camera Deputaților – GPMN
Formațiunile politice semnatare convin asupra formării Coaliției politice de guvernare pentru perioada 2024-2028, denumită în continuare Coaliția.
1. Principii de funcționare
a) Activitatea Coaliției se fundamentează pe buna colaborare, transparență și responsabilitate.
b) Coaliția își propune protejarea valorilor fundamentale ale democrației și ale statului de drept.
c) Parcursul pro-european și euro-atlantic al României sunt elemente fundamentale ale programelor și politicilor promovate de Coaliție și de către reprezentanții acesteia.
d) Măsurile promovate de Coaliție urmăresc asigurarea stabilității politice cu scopul creării și menținerii unui climat predictibil și sustenabil pentru investiții, pentru mediul de afaceri și pentru partenerii externi.
e) Nevoile reale ale cetățenilor și ale economiei nu au ideologie politică, așadar formațiunile politice membre ale Coaliției se angajează să ducă o politică moderată și echilibrată, prin alinierea la obiective comune, în ciuda unor diferențe ideologice.
f) Fiecare decizie politică majoră este adoptată prin consens politic, cu implicarea directă a tuturor formațiunilor politice componente ale Coaliției și a prim-ministrului, reflectând astfel angajamentul comun față de mandatul acordat de electorat în urma alegerilor generale din anul 2024.
Obiectivele guvernamentale ale Coaliției constau în implementarea programului de guvernare bazat pe reforme și investiții care să asigure sustenabilitatea și predictibilitatea macro-economică, în acord cu așteptările cetățenilor, ale mediului de afaceri, sindicatelor și societății civile, plecând de la următoarele principii și măsuri:
a) Renașterea industriei românești, prin promovarea unui model de creștere economică, bazat pe investiții, scheme de ajutor de stat, garanții și reducerea birocrației.
b) Patriotism economic
c) Independență energetică în domeniul gazelor naturale și accelerarea tranziției către energie regenerabilă;
d) Aderarea la Organizația de Cooperare și Dezvoltare Economică;
e) Protejarea și creșterea puterii de cumpărare, concomitent cu reducerea sărăciei extreme;
f) Educația – prioritate națională. Creșterea bugetului alocat sistemului național de învățământ, concomitent cu creșterea performanței școlare;
g) Sustenabilitatea și reziliența sistemului de sănătate;
h) Pachet demografic - Sprijin pentru familiile cu copii:
i) România, hub regional de Cercetare și Inovare – sprijinirea proiectelor de cercetare ale celor mai performante organizații din România de drept public și privat, în domenii precum inteligența artificială, securitatea cibernetică, tehnologiile cuantice, sistemele autonome, fizica laserilor plasmei și radiației, tratamentul unor patologii grave, schimbările climatice ș.a.;
j) Reforme privind consolidarea fiscal-bugetară și sustenabilitatea datoriei guvernamentale
k) Reforma administrației prin digitalizarea și interconectarea serviciilor publice și implementarea unor criterii de eficiență, debirocratizare, simplificare, de dereglementare.;
l) Descentralizarea și creșterea eficienței administrației publice locale, conform principiului subsidiarității;
m) Digitalizarea serviciilor consulare și extinderea rețelelor de consulate itinerante;
n) Reforme privind reducerea cheltuielilor și stoparea risipei banului public;
o) Continuarea transparentizării actului de justiție care se realizează în slujba cetățeanului pentru înlăturarea percepției publice de politizare și defavorizare a unor cetățeni; identificarea resurselor umane pentru continuarea asigurării creșterii calității actului de Justiție, cât și a promovării realizate pe baza principiului de meritocrație;
p) Finalizarea proiectelor din Planul Național de Redresare și Reziliență;
q) Finalizarea legăturii rutiere rapide între Marea Neagră și Europa Centrală și a primei autostrăzi montane care va traversa munții Carpați;
r) Pact național privind sistemul de irigații din România;
s) Investiții susținute în proiecte de infrastructură mare, în toate domeniile vitale;
t) Susținerea sportului ca domeniu esențial pentru o viață sănătoasă, încurajarea sportului de masă și susținerea materială a sportului de performanță;
u) Reducerea deficitului forței de muncă, inclusiv prin acordarea de facilități în domeniul fiscal pentru cetățenii români care se întorc în țară și investesc;
v) Consolidarea parteneriatelor strategice existente, intensificarea cooperării bilaterale precum și relansarea dialogului diplomatic în regiuni geografice cu prezență limitată;
w) Implementarea prevederilor Programului Armata României 2040 și a Planului multianual de înzestrare a Armatei României;
x) Combaterea fenomenului infracțional, în special în ceea ce privește traficul de droguri și de persoane, concomitent cu programe de reabilitare și protecție a victimelor;
y) Combaterea extremismului, a antisemitismului, xenofobiei, radicalizării și a discursului instigator la ură, în vederea asigurării siguranței cetățenilor;
z) Promovarea programelor, proiectelor și a legislației care fac posibilă păstrarea identității comunităților minorităților naționale.
Art. 1. Obiectivele legislative ale Coaliției constă în promovarea legislației necesare pentru implementarea programului de guvernare.
Art. 2. Candidatul la funcția de prim-ministru, susținut de Coaliție, este Ion-Marcel Ciolacu.
Art. 3. Structura Guvernului este compusă din: prim-ministru, 16 ministere, dintre care 8 ministere PSD, 6 ministere PNL și 2 ministere UDMR; Guvernul are 3 funcții de viceprim-ministru, dintre care una pentru PSD – viceprim-ministru fără portofoliu și câte o funcție de viceprim-ministru cu portofoliu pentru PNL și UDMR, după cum urmează:
Prim-ministru PSD
Viceprim-ministru - fără portofoliu PSD
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii PSD
Ministerul Justiției PSD
Ministerul Apărării Naționale PSD
Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului PSD
Ministerul Sănătății PSD
Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale PSD
Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale PSD
Ministerul Culturii PSD
Viceprim-ministru, Ministerul Afacerilor Interne PNL
Ministerul Educației și Cercetării PNL
Ministerul Afacerilor Externe PNL
Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene PNL
Ministerul Energiei PNL
Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor PNL
Viceprim-ministru, Ministerul Finanțelor UDMR
Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației UDMR
Art. 4. Fiecare minister va avea de regulă 2 (doi) secretari de stat, cel mult 4 (patru) secretari de stat la ministerele cu activitate complexă.
Art. 5. Formațiunile semnatare ale prezentului Acord vor asigura reprezentarea Grupului Parlamentar al Minorităților Naționale în structurile guvernamentale, cu respectarea ponderii politice parlamentare în cadrul prezentei Coaliții.
Art. 6. În situația unei remanieri guvernamentale sau în cazurile prevăzute de lege în care un membru al guvernului nu își poate exercita atribuțiile funcției, nominalizarea revine formațiunii politice care a deținut inițial funcția. Prim-ministrul are dreptul să refuze motivat respectiva nominalizare și să solicite o nouă propunere.
Art. 7. Formațiunile membre ale Coaliției politice vor constitui o majoritate parlamentară și se angajează să susțină învestirea Guvernului în condițiile art. 2-4, din prezentul Acord, și să acorde votul în vederea desemnării Președintelui Senatului, conform nominalizării făcute de către Partidul Național Liberal și Președintele Camerei Deputaților, conform nominalizării făcute de către Partidul Social Democrat.
Art. 8. În perspectiva alegerilor pentru Președintele României din anul 2025, formațiunile politice semnatare au convenit, prin consens, desemnarea unui candidat unic al Coaliției politice în persoana domnului George Crin Laurențiu Antonescu, propunere ce urmează să fie validată în forurile statutare ale formațiunilor membre ale Coaliției.
Art. 9. Conducerea Coaliției este asigurată de liderii formațiunilor politice membre. La ședințele Coaliției participă și alți reprezentanți ai conducerilor politice ale formațiunilor care o compun.
Art. 10. Ședințele Coaliției sunt conduse de președintele partidului care are cea mai mare reprezentare parlamentară și au loc de regulă săptămânal, sau ori de câte ori este nevoie, și se desfășoară de regulă la sediul Guvernului României. În cadrul acestora se iau decizii pentru realizarea prevederilor cuprinse în Programul de Guvernare. Art. 11. Ședințele Coaliției vor aborda agenda politică guvernamentală și parlamentară, iar Deciziile Coaliției se iau prin consens.
Art. 12. La ședințele Coaliției pot participa, în funcție de subiectele înscrise pe agenda ședinței membrii cabinetului și alte persoane, la invitația liderilor formațiunilor politice membre, cu informarea și aprobarea prealabilă a prim-ministrului.
Art. 13. Secretariatul tehnic va fi asigurat de câte un reprezentant desemnat de către fiecare formațiune politică, sub coordonarea secretarului general al Guvernului.
Art. 14. Deciziile Coaliției sunt obligatorii pentru toate persoanele susținute în funcții publice de către aceasta. Revocarea acestor persoane poate avea loc după consultarea formațiunii politice care a făcut propunerea. Deciziile Coaliției sunt publice, iar dezbaterile în cadrul mecanismelor de decizie ale Coaliției sunt confidențiale până la adoptarea deciziilor.
Art. 15. Coordonarea activității Coaliției la nivel guvernamental se îndeplinește de către prim-ministru și viceprim-miniștri, care vor avea calitatea de avizatori pentru proiectele de acte normative, conform atribuțiilor delegate convenite. Agenda de lucru a ședințelor de guvern, stabilirea și prioritizarea politicilor publice guvernamentale vor fi decise de către prim-ministru, prin consultare cu viceprim-miniștrii, în întâlnirea lor săptămânală ulterioară ședinței pregătitoare de guvern organizată de către Secretariatul General al Guvernului.
Art. 16. Pentru coordonarea și punerea în aplicare a deciziilor Coaliției la nivel parlamentar se organizează de regulă săptămânal, ședințe cu participarea liderilor de grup ai formațiunilor semnatare din cele două Camere ale Parlamentului.
Art. 17. Niciun parlamentar, membru al partidelor și formațiunilor politice care fac parte din Coaliție nu va semna, nu va susține și nu va vota o moțiune simplă îndreptată împotriva vreunui membru al Guvernului sau o moțiune de cenzură împotriva Guvernului.
Art. 18. În vederea implementării deciziilor Coaliției la nivel parlamentar, liderii de grup se întâlnesc înaintea tuturor ședințelor de Birou Permanent/Birou Permanent reunit al Camerelor și ori de câte ori este necesar, la solicitarea unuia dintre lideri, înaintea ședințelor comisiilor de specialitate ale Parlamentului.
Art. 19. Medierea eventualelor dezacorduri de natură parlamentară, precum și dezbaterea unor puncte de vedere divergente asupra implementării programului de guvernare sau susținerea unor inițiative legislative se face în ședințele de Coaliție.
Art. 20. Acordul politic de constituire a Coaliției politice este valabil în perioada 2024-2028 și intră în vigoare la data semnării. Modificările la prezentul Acord se dezbat, negociază și convin între formațiunile semnatare, fiind decise prin consens.
Art. 21. Încălcarea prevederilor art. 2, art. 3, art. 5, art. 7, art. 8 și art. 17 constituie un motiv de denunțare unilaterală a prezentului Acord.
Prezentul Acord politic a fost semnat astăzi, 23 decembrie 2024, la București, în patru exemplare originale, câte unul pentru fiecare parte semnatară”.