Gări spectaculoase și lucrări feroviare fascinante din România. Au fost adevărate opere de artă

Gări spectaculoase și lucrări feroviare fascinante din România. Au fost adevărate opere de artă

Gări spectaculoase și lucrări feroviare fascinante.România are construcții frumoase pe plan feroviar care atrag și astăzi.

Melodia lui Gabriel Dorobanțu „Hai vino iar în gara noastră mică” a avut fanii ei și încă îi mai are. Dar evident, dincolo de această melodie, gările mici au spectacolul lor. Ca și construcțiile feroviare.

Lucrări fascinante: Gara Băile Herculane și Defileul Jiului

Construită în ultimul sfert al veacului al XIX-lea, gara face parte din acele lucrări fascinante de inspirație inginerească ungară, din vremea Dualismului. A fost votată drept cea mai romantică gară. A fost folosită de Franz Josef și de Sisi, perechea imperială a Austro-Ungariei când veneau să se relaxeze în cea mai ozonată stațiune din Sud-Estul Europei, cu un aer la fel de curat ca Davos, dar situată mult mai jos decât aceasta.

Defileul Jiului face parte din punct de vedere feroviar din realizările începute înainte de Al Doilea Război Mondial dar finalizate după. Sunt tuneluri, viaducte, pur și simplu, trenul pare cățărat pe culmea muntelui, deasupra cursului de apă al Jiului. Pe Defileul Jiului, atrag gările din Meri și Lainici. La Meri, trenul intră practic în gară fără să iasă complet din tunel. La Lainici, gara pare suspendată deasupra drumului național spre Petroșani, pe un bot de stâncă. Gările construite după 1945 au fost clădite din pietre de râu.

Lucrări spectaculoase: Gările de câmpie, podul în curbă peste Olt, terasamentul pe un limes roman

Unele lucrări superbe sunt gările de pe linia Craiova-Calafat, gările inginerului Elie Radu de pe Valea Trotușului, Superb este și unul dintre podurile de pe Valea Oltului. Podul este în curbă (realizat în 1899, pe tronsonul Brezoi-Proieni după un proiect francez dar sub supravegherea inginerului Mihail Râmniceanu), este o lucrare unică în spațiul feroviar european.  Valea Oltului, lucrările feroviare din Câmpia Română, Bărăgan arată că linia ferată a fost un element de civilizație. A fost o lume în sine, cu gările, cantoanele și celelalte elemente.

Brazda lui Novac de Nord, celebru limes antic roman reprezintă terasamentul căii ferate Curtea de Argeș-Pitești-Roșiori de Vede-Turnu Măgurele.Gările de câmpie respectau de regulă un tipic. Vorbim de un corp principal cu parter și etaj și două corpuri simetrice la stânga și la dreapta.

Tunelul și podul dunărean al lui Anghel Saligny

Podul lui Anghel Saligny a fost inaugurat în septembrie 1895 și a fost o premieră europeană și pe podiumul mondial. Anghel Saligny a realizat intrarea feroviară spre Portul Constanța printr-o construcție unică, un tunel, unul din puținele tuneluri feroviare „urbane”, situat la porțile Constanței.

Ne puteți urmări și pe Google News
Revista presei