Preluarea portului Giurgiulești de către România trimite în knockout Rusia. Analiză

Preluarea portului Giurgiulești de către România trimite în knockout Rusia. Analiză Sursa foto: midr.gov.md

Republica Moldova. O analiză a portalului ucrainean Glavcom scoate în evidență avantajele preluării de către România a Portul Internațional Giurgiulești. Conform studiului, la granița a trei țări – Ucraina, Moldova, România, tranzacția ar însemna avantaje pentru trei părți.

Portul Giurgiulești, punct nevralgic pentru securitatea regională

Analiza are un titlu sugestiv - România va veni și va restabili ordinea. De ce cumpără Bucureștiul un port moldovenesc la granița cu Ucraina?. Autoarea studiului susține că achiziția va consolida securitatea regională, va limita capacitatea Rusiei de a utiliza infrastructura critică a Republicii Moldova. Nu pot fi trecute cu vederea nici avantajele pentru Ucraina și România.

„Acordul ar putea consolida semnificativ și cooperarea dintre Ucraina și România. Avem nevoie disperată de rute alternative de export, acces la piețele UE, în special prin portul Constanța. România extinde în mod previzibil accesul logistic în Ucraina pentru a se angaja în reconstrucția postbelică”, susținea autoarea Mariana Priseajniuc.

Analiza mai relevă că invazia Rusiei în Ucraina ridică noi provocări. În contextul războiului, Giurgiuleștii a devenit și o rută alternativă pentru exporturile ucrainene.

Ne puteți urmări și pe Google News

Sursa: Glavcom

România a început negocierile 

Pe 28 august curent, Guvernul României a inițiat negocierile privind achiziționarea portului internațional Giurgiulești. Acesta este singurul port din Republica Moldova accesibil navelor maritime.

Statul român își propune achiziționarea integrală a acțiunilor deținute de BERD la Portul Giurgiulești. Discuțiile vor avea loc între compania Danube Logistics SRL (din partea Republicii Moldova) și Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța (din partea României).

Tranzacția nu prevede și vânzarea părții din port care aparține statului, ci doar pe cea deținută de BERD. Deocamdată nu se cunosc detalii despre costul de pornire al unei eventuale tranzacții.

Portul Giurgiulești are statut de port internațional până în anul 2030. Datorită amplasării sale pe Dunărea de Jos, cu adâncimi disponibile ale apei de până la 7m, este capabil să primească atât nave fluviale, cât şi nave maritime.

Sursa foto: midr.gov.md

Tatonări încă în 2023

În septembrie 2023, premierul României, Marcel Ciolacu, a vociferat pentru prima dată intenția României de a cumpăra portul Giurgiulești din Republica Moldova.

„Trebuie să realizăm că Portul Constanța este strategic în momentul de față. Nu știu ce se va întâmpla cu Odesa. Mai există un port mai mic în Republica Moldova, Giurgiulești, și deja prin ministrul Transporturilor România și-a arătat interesul către BERD, pentru că acționarul majoritar la Giurgiulești este BERD, de a-l cumpăra statul român și de a-l dezvolta”, a spus Ciolacu.

BERD a devenit acționarul portului Giurgiulești în 2021. În acel an portul a înregistrat rulaje de 1,4 milioane de tone de marfă. În 2022-2023, are deja înregistrate rulaje de 1,8 milioane de tone.

Revista presei