Istoria Pepsi, cum a ajuns un sirop digestiv lider mondial pe piața sucurilor

Istoria Pepsi, cum a ajuns un sirop digestiv lider mondial pe piața sucurilorSursa foto Wikimedia

Pepsi Cola este unul dintre cele mai cunoscute produse din lume în prezent, aproape la fel de faimos pentru reclamele sale, cât și pentru lupta sa fără sfârșit cu rivalii de la Coca-Cola. Celebra băutură răcoritare a apărut în urma cu peste 130 de ani într-o farmacie din Carolina de Nord.

Formula originală a ceea ce avea să devină Pepsi Cola a fost inventată în 1893 de farmacistul Caleb Bradham din New Bern, Carolina de Nord. Ca mulți alți farmaciști din acea vreme, acesta avea o ofertă variată de sucuri în farmacia sa, unde servea băuturi create chiar de el. Cea mai populară băutură a sa era „Băutura lui Brad”. Rețeta conținea un amestec de zahăr, apă, caramel, ulei de lămâie, nuci de kola, nucșoară și alți aditivi.

Pe măsură ce băutura devenea populară, Bradham a decis să îi dea un nume mai popular. A ales în cele din urmă Pepsi-Cola. Până în vara anului 1903, Bradham a înregistrat numele și își vindea sucul la farmacii și alți comercianți din Carolina de Nord.

Sucul a prins și a avut succes. Până la sfârșitul anului 1910, Pepsi era vândut în 24 de state.

Un ajutor digestiv

La început, Pepsi a fost comercializat ca un ajutor digestiv. Sloganul gândit pentru a atrage consumatorii era: „Înviorător, revigorant, ajută digestia”.

Dar, pe măsură ce marca a înflorit, compania a schimbat tactica. A decis să folosească puterea celebrității pentru a vinde Pepsi. În 1913, compania l-a angajat ca „imagine” pe Barney Oldfield, un faimos pilot de curse din acea perioadă. El a devenit faimos pentru sloganul său: „Bea Pepsi-Cola. Te va satisface”.

Compania a continuat să apeleze la celebrități pentru a atrage cumpărătorii în deceniile următoare.

După ani de succes, Caleb Bradham a pierdut Pepsi Cola. El a pariat pe fluctuațiile prețurilor la zahăr în timpul Primului Război Mondial, crezând că prețurile la zahăr vor continua să crească. Dar în schimb au scăzut. Bradham s-a trezit cu un stoc de zahăr supraevaluat. Pepsi Cola a intrat în faliment în 1923.

La un pas de faliment

În 1931, după ce a trecut prin mâinile mai multor investitori, Pepsi Cola a fost cumpărată de Loft Candy Co. Charles G. Guth, președintele Loft, s-a străduit să facă din Pepsi un succes în timpul Marii Depresiuni. La un moment dat, Loft chiar s-a oferit să vândă Pepsi directorilor de la Coke, care au refuzat să facă o ofertă.

Guth a reformulat Pepsi și a început să vândă sifonul în sticle de 12 uncii pentru doar 5 cenți. Ceea ce era de două ori mai mult decât ce oferea Coke în sticlele sale de 6 uncii. Prezentând Pepsi drept „de două ori mai mult pentru o monedă de 5 cenți”, Pepsi a înregistrat un succes neașteptat.

Jingle-ul radiofonic „Nickel Nickel” a devenit primul care a fost difuzat de la un capăt la altul al țării. În cele din urmă, a fost înregistrat în 55 de limbi și numit de Advertising Age una dintre cele mai eficiente reclame ale secolului XX.

Generația Pepsi

Pepsi s-a asigurat că are o rezervă sigură de zahăr în timpul celui de-al Doilea Război Mondial,. Băutura a devenit o imagine familiară pentru trupele americane care luptau pe tot globul.

În anii de după război, marca a rămas mult timp după ce soldații americani au plecat acasă.

În State, președintele companiei, Al Steele, s-a căsătorit cu actrița Joan Crawford. Iar aceasta a promovat frecvent Pepsi în timpul întâlnirilor corporative și al vizitelor la îmbuteliatorii locali de-a lungul anilor 1950.

Până la începutul anilor 1960, companii precum Pepsi și-au îndreptat atenția către Baby Boomers. Au apărut primele reclame care făceau apel la tinerii numiți „Generația Pepsi”. A urmat în 1964 primul suc dietetic al companiei, de asemenea destinat tinerilor.

Compania s-a schimbat în diferite moduri. Pepsi a achiziționat marca Mountain Dew în 1964. Un an mai târziu a fuzionat cu producătorul de snack-uri Frito-Lay.

Marca Pepsi a crescut rapid. Până în anii 1970, acest brand, cândva falimentar, amenința să înlăture Coca-Cola de pe primul loc în topul băuturilor răcoritoare din SUA. Pepsi a ținut chiar prima pagină a ziarelor internaționale în 1974, când a devenit primul produs american care a fost produs și vândut în U.R.S.S.

O nouă schimbare

La sfârșitul anilor '70 și începutul anilor '80, reclamele „Generației Pepsi” au continuat să atragă tinerii băutori. Acestea vizau în același timp consumatorii mai în vârstă cu o serie de reclame „Pepsi Challenge” și degustări în magazine. Pepsi a inovat în 1984 când l-a angajat pe Michael Jackson, aflat în plin succes cu „Thriller”, ca imagine.

Reclamele TV, care rivalizau cu videoclipurile elaborate ale lui Jackson, au avut un succes atât de mare încât Pepsi a angajat de-a lungul deceniului o serie de muzicieni cunoscuți și celebrități. Printre acestea se numără Tina Turner, Joe Montana, Michael J. Fox și Geraldine Ferraro.

Eforturile Pepsi au avut suficient succes încât, în 1985, Coca-Cola a anunțat că își schimbă formula. „New Coke” a fost un astfel de dezastru încât compania a fost nevoită să dea înapoi și să reintroducă formula sa „clasică”., Lucru pentru care Pepsi și-a asumat frecvent meritele.

Dar, în 1992, compania a suferit un eșec al propriului produs, atunci când spin-off-ul Crystal Pepsi nu a reușit să impresioneze cumpărătorii generației X. Acesta a fost abandonat curând.

Ca și rivalii săi, marca s-a diversificat masiv. Pe lângă clasicul Pepsi Cola, consumatorii pot găsi și Pepsi dietetic, plus varietăți fără cofeină, fără sirop de porumb, cu aromă de cireșe sau vanilie. Și chiar și o marcă din 1893 care celebrează moștenirea sa originală. De asemenea, compania a intrat pe piața profitabilă a băuturilor pentru sportivi cu marca Gatorade, precum și cu apa îmbuteliată Aquafina, băuturile energizante Amp și băuturile cu cafea Starbucks.

Expansiune internațională

În căutarea unor produse considerate mai sănătoase, Pepsi a achiziționat mărcile de sucuri Tropicana și Dole în 1998. În 2001, a fuzionat cu Quaker Oats Company pentru a forma o nouă divizie, Quaker Foods and Beverages.

În 2008, PepsiCo a cumpărat o participație majoritară în JSC Lebedyansky, cel mai mare producător de suc din Rusia. Trei ani mai târziu a finalizat achiziția Wimm-Bill-Dann Foods.

Compania s-a extins, de asemenea, în China, Brazilia și alte piețe emergente.

PExperimentele cu arome și produse în anii 2010 au dus la lansarea unor produse precum Doritos Locos Tacos, Mountain Dew Kickstart, apa spumantă Bubly  și Gatorade Zero.

PepsiCo a încercat, de asemenea, de-a lungul decadelor să adapteze brandurile și marketingul său la piețele locale și regionale, fie prin achiziții, fie prin noi mărci sau produse. Mărcile globale includ chipsurile Walkers (Marea Britanie), gustările Sabritas (Mexic), chipsurile de cartofi Uncle Chipps (India), alimentele de gustări Matutano (Spania), The Smith's Snackfood Company (Australia) și biscuiții Gamesa (Mexic și America de Sud).

În prezent, PepsiCo are o capăitalizare de piață de aproape 240 de miliarde de dolari și este cotată drept a 49-a cea mai valoroasă companie din lume, potrivit companiesmarketcap.