Familia unui explorator de pe submarinului Titan cere 50 de milioane de dolari de la OceanGate

Familia unui explorator de pe submarinului Titan cere 50 de milioane de dolari de la OceanGate Submarinul Titan. Sursă foto: platforma X

Familia unui explorator francez care a murit în implozia unui submersibil a intentat un proces în valoare de peste 50 de milioane de dolari. Aceștia au afirmat că echipajul a experimentat „teroare și angoasă mentală" înainte de dezastru. De asemenea, au acuzat  operatorul submersibilului Titan de neglijență gravă.

Paul-Henri Nargeolet s-a numărat printre cele cinci persoane care au murit când submersibilul Titan a făcut implozie. Acest lucru a avut loc în timpul unei călătorii către faimoasa epavă a Titanicului din Atlanticul de Nord în iunie 2023. Nimeni nu a supraviețuit călătoriei la bordul submersibilului experimental deținut de OceanGate. Este o companie din statul Washington care și-a suspendat de atunci activitatea.

Tragedia submarinului Titan

Cunoscut drept „domnul Titanic", Nargeolet a participat la 37 de scufundări la situl Titanic, cele mai multe dintre toți scafandrii din lume. El era considerat unul dintre cei mai cunoscători oameni din lume în ceea ce privește faimoasa epavă. Într-o declarație trimisă prin e-mail, avocații lui au declarat că „submersibilul condamnat" a avut o „istorie tulbure". De asemenea, OceanGate nu a dezvăluit date esențiale despre navă și durabilitatea acesteia.

Potrivit procesului, Titan „a scăpat de greutăți" după aproximativ 90 de minute de scufundare. Acest lucru a indicat că echipa a abandonat sau a încercat să abandoneze scufundarea. „Deși cauza exactă a eșecului nu va putea fi niciodată stabilită, experții sunt de acord că echipajul Titan și-ar fi dat seama exact ce se întâmplă. Bunul simț dictează că echipajul era conștient că urma să moară, înainte de a se petrece acest lucru” se arată în documentele din proces.

Ne puteți urmări și pe Google News

„Este foarte posibil ca echipajul să fi auzit zgomotul crepitant al fibrei de carbon devenind din ce în ce mai intens pe măsură ce greutatea apei a apăsat pe submarin. Echipajul a pierdut comunicațiile și poate și energia. Conform calculelor experților, ei ar fi continuat să coboare în deplină cunoștință de cauză cu privire la defecțiunile ireversibile ale navei. Pasagerii au trăit în teroare și angoasă mentală înainte ca Titan să facă implozie în cele din urmă" se arată în dosarul de proces.

Daune de milioane de dolari

Un purtător de cuvânt al OceanGate a refuzat să comenteze procesul, care a fost intentat marți în King County, Washington. Pârâții trebuie să răspundă la plângere în următoarele săptămâni, se arată în documentele judiciare. Procesul îl descrie pe Nargeolet ca angajat al OceanGate și membru al echipajului de pe Titan. Procesul critică, de asemenea, „sistemul electronic la modă, contemporan și fără fir al Titan. Afirmă că niciunul dintre regulatoare, controale sau manometre nu ar funcționa fără o sursă constantă de energie și un semnal fără fir". Deși OceanGate l-a desemnat pe Nargeolet ca membru al echipajului, „multe dintre detaliile privind defectele și neajunsurile navei au fost ascunse în mod intenționat", au declarat în declarația lor avocații Buzbee Law Firm din Houston, Texas.

Tony Buzbee, unul dintre avocații care se ocupă de caz, a declarat că scopul procesului este de „a obține răspunsuri pentru familie”. „Vor să știe modul în care s-a întâmplat acest lucru, cine a fost implicat și cum au putut să permită să se întâmple” a spus avocatul.

În urma dezastrului, au apărut îngrijorări cu privire la faptul că Titan era condamnat din cauza designului său neconvențional. Problema a fost și refuzul creatorului său de a se supune verificărilor independente care sunt standard în industrie. Implozia sa a ridicat, de asemenea, semne de întrebare cu privire la viabilitatea și viitorul explorării private la mare adâncime.

Anchetă la nivel înalt

Paza de Coastă a Statelor Unite a convocat rapid o anchetă la nivel înalt, care este în curs de desfășurare. O audiere publică cheie care face parte din anchetă este programată să aibă loc în septembrie. Titan a efectuat ultima sa scufundare pe 18 iunie 2023, într-o duminică dimineața. A pierdut contactul cu nava sa de sprijin aproximativ două ore mai târziu. După o misiune de căutare și salvare care a atras atenția întregii lumi, epava Titan a fost găsită. Se afla pe fundul oceanului la aproximativ 300 de metri de epava Titanicului, la aproximativ 700 de kilometri sud de St. John's, Newfoundland.

CEO-ul și cofondatorul OceanGate, Stockton Rush, conducea Titanul în momentul imploziei. Procesul îl descrie pe Rush drept „un inovator excentric și autointitulat în industria scufundărilor la mare adâncime".  Pe lângă Rush și Nargeolet, implozia i-a ucis pe aventurierul britanic Hamish Harding și pe doi membri ai unei importante familii pakistaneze, Shahzada Dawood și fiul său Suleman Dawood.

Neglijența Oceangate

Compania care deține drepturile de salvare a Titanicului se află în mijlocul primei sale călătorii la locul epavei din ultimii ani. Luna trecută, RMS Titanic Inc, o firmă cu sediul în Georgia, a pornit din Providence, Rhode Island, în prima sa expediție la sit din 2010.

Nargeolet a fost director de cercetare subacvatică pentru RMS Titanic. El a făcut parte dintr-o expediție care a vizitat situl Titanic în 1987. Adică, la scurt timp după ce locația acestuia a fost descoperită. Acesta a supravegheat salvarea a nenumărate artefacte de pe Titanic. Avocații acestuia l-au descris drept un veteran experimentat al explorării subacvatice. Acesta nu ar fi participat la expediția Titan dacă compania ar fi fost mai transparentă.

Procesul pune implozia pe seama „neglijenței persistente" a lui Oceangate, Rush și alții. „Decedatul Nargeolet poate că a murit făcând ceea ce îi plăcea să facă. Dar moartea sa - și moartea celorlalți membri ai echipajului Titan - a fost nedreaptă", se afirmă în proces, conform NPR.org .

Revista presei