Când trecem la anvelopele de iarnă. Nu trebuie să fii meteorolog ca să știi când vine vremea proastă în România, este suficient să te uiți când se aglomerează brusc toate vulcanizările.
Clienții pierd ore în șir la cozi așteptând să facă ceea ce puteau face, în mai puțin de jumătate de oră, cu doar câteva zile în urmă.
Când se montează, de fapt, anvelopele de iarnă
Multe persoane ezită să renunțe prea devreme la anvelopele de vară și amână trecerea la cele de iarnă până în ultimul moment.
Fie că este vorba despre prioritățile fiecăruia, fie că este vorba despre preferința de a merge mai mult timp cu roțile de vară, situația sus-menționată se întâmplă invariabil în fiecare an de când s-au impus, legislativ, pneurile dedicate sezonului rece.
Soluția cea mai simplă pentru a nu pierde ore în șir și a nu ne enerva inutil ar fi să le schimbați din timp. Cât de din timp, este o altă discuție.
Rareori veți vedea persoane care să treacă la anvelopele sau roțile de iarnă în Septembrie. Atâta timp cât temperaturile nu scad sub 15 grade noaptea și nu locuiesc la munte, este foarte de înțeles.
Ce sunt cauciucurile de iarnă
Pneurile de iarnă nu sunt tocmai adecvate pentru astfel de temperaturi ridicate. Ele devin foarte eficiente doar sub 7 grade Celsius. Dar cât de mult ar avea de suferit dacă ar fi folosite în intervalul dintre 7 și 15 grade Celsius este o altă discuție.
Sigur, se vor uza mai mult decât dacă ar fi mai frig, dar nu ar fi un dezastru. Nu este ca și cum s-ar toci cinci milimetri de profil în nici 5.000 de kilometri, în condiții de utilizare normală.
Pe lângă câștigul de timp realizat, pentru că nu mai stați la cozi la vulcanizări, ar mai fi și avantajul de a utiliza în mod mai echilibrat cele două seturi de pneuri, de iarnă și de vară.
Astfel veți prelungi durata de viață a ambelor seturi. În teorie, cu cele două seturi de roți ați putea parcurge fără probleme 80.000 de kilometri. La o medie de circulație anuală de 15,000, asta înseamnă mai mult de cinci ani, cât ar fi limita tehnologică a materialului din care sunt făcute pneurile.
O limită care deși nu este legiferată în România, este aplicată în multe țări din Europa de Vest. Cauciucul utilizat la construcția anvelopelor este supus procesului de îmbătrânire. Acesta este accelerat de interacțiunea cu razele soarelui, temperaturilor și compușilor chimici care se pot întâlni pe asfalt (pete de carburant sau de ulei).
E mai bine mai devreme
Dacă vă schimbați anvelopele în funcție de condițiile atmosferice, atunci nu trebuie să vă uitați doar la tipurile de precipitații și să le montați pe cele de iarnă doar când se anunță prima zăpadă. Ideal ar fi să vă faceți un calcul în ce perioadă a zilei circulați cel mai des.
Dacă răspunsul este dimineața și seara, iar temperaturile normale în acele perioade ale zilei sunt de sub 10 grade Celsius, deja puteți să le schimbați.
Chiar dacă anvelopele vor suferi de cele, poate, peste 20 de grade din cursul zilei, nu va fi o situație periculoasă. În schimb dacă sunteți în situația de a frâna brusc la 7 grade sau mai puțin cu anvelope de vară, atunci veți observa o diferență, și nu în sensul bun.
În consecință, cel mai bine este să vă programați din timp, eventual chiar într-un week-end, la o vulcanizare sau service roți și jante. Astfel veți economisi timp cu schimbul de roți și nu va trebui să așteptați ore în șir privindu-i pe alții care trec pe alături și deja sunt dotați corespunzător. Dumneavoastră veți fi cel care veți trece liniștit pe lângă vulcanizările aglomerate și alții se vor uita lung, așteptând încă să-și schimbe anvelopele.