Istoria nefardată a cărucioarelor de cumpărături. Inventatorul acestor adevărate capcane pentru clienți a devenit multimilionar!

Istoria nefardată a cărucioarelor de cumpărături. Inventatorul acestor adevărate capcane pentru clienți a devenit multimilionar!Walmart experimentează cu inteligența artificială pentru a îmbunătăți experiențele de cumpărături ale clienților săi. Sursa foto Arhiva EVZ

Chiar dacă românii au văzut primele cărucioare de cumpărături abia după apariția lanțurilor comerciale, ele sunt folosite în Statele Unite dinaintea celui de al doilea război mondial. Inventatorul lor, Sylvan Goldman, s-a umplut de bani, dar nu pentru că a ușurat viața clienților săi, ci pentru că a impulsionat puternic vânzările.

Primele cărucioare de cumpărături au fost folosite pe 4 iunie 1937 în lanțul de supermarketuri Humpty Dumpty din Oklahoma City. De altfel, patronul acestui lanț comercial, Sylvan Goldman, este cel care le-a inventat.

Cum arăta primul cărucior de cumpărături

Goldman a povestit că într-o noapte, în 1936, stătea în biroul său întrebându-se cum ar putea căra clienții magazinelor sale mai multe produse. A găsit un scaun pliabil din lemn și a pus pe el un coș, apoi a fixat roți pe picioarele scaunului. Goldman și unul dintre angajații săi, un mecanic pe nume Fred Young, au început să construiască primele cărucioare. Era vorba, de fapt, de niște cadre metalice care conțineau două coșuri de sârmă. De altfel, Goldman și-a numit cărucioarele „purtătoare de coș pliabile”. Un alt mecanic, Arthur Kosted, a dezvoltat o metodă de producere în masă a cărucioarelor. Această invenție a primit brevetul cu numărul 2.196.914 pe 9 aprilie 1940 (data depunerii: 14 martie 1938) sub numele „Cărucior pliant pentru magazinele cu autoservire”.

Reclama e sufletul comerțului

Invenția lui Goldman nu a fost primită prea bine la început. Bărbații s-au temut că ar părea efeminați împingând astfel de cărucioare, în vreme ce femeilor li s-a părut că seamănă prea mult cu niște cărucioare pentru copii. După ce Goldman a angajat tineri și tinere care să se plimbe cu invenția sa prin magazin, opinia clienților s-a schimbat. Mult mai important, au crescut vânzările. Goldman a devenit multimilionar grație invenției sale. Mai mult, a căutat să îmbunătățească designul, potrivit sfaturilor primite de la colaboratorii săi. A făcut, însă, și o greșeală. A încorporat ușa batantă inventată de Watson, astfel încât cărucioarele să intre unele în altele și să poată fi transportate și depozitate mai ușor. Goldman a brevetat o nouă versiune a cărucioarelor de cumpărături sub numele de „Nest-Kart” în 1948, la peste un an după ce Watson a obținut brevetul său. Disputa dintre cei doi a dus la un proces și, în cele din urmă, Goldman a plătit daune pentru contrafacere, primind în schimb de la Watson o licență de operare exclusivă (în afară de cele trei licențe care îi fuseseră deja acordate).

Cărucioarele, capcana perfectă

Chiar dacă ideea unui cărucior în care să pui cumpărăturile pare cât se poate de naturală, ea e de fapt o capcană foarte bine gândită. Cărucioarele nu au rolul de a vă ajuta, ci de a spori vânzările. Creșterea cantității de bunuri pe care le puteți transporta sporește profiturile magazinului. De altfel, toate modificările aduse cărucioarelor au în centrul lor banii. Cărucioarele sumt destul de scumpe, așa că s-au luat măsuri pentru a împiedica furtul lor. Pentru a-i împiedica pe clienți să le scoată din magazin sau din zona de parcare a centrului comercial, unele cărucioare au dispozitive de blocarea magnetică a roților.

Proiectate să nu meargă drept

Pentru a-i motiva pe clienți să aducă ei înșiși cărucioarele la intrarea în magazin, aceastea sunt legate unele de altele prin sisteme pentru a căror deblocare trebuie folosită o monedă. Fisa îi este restituită clientului numai în momentul în care acesta pune căruciorul la locul lui în rând. Unii spun că sunt special proiectate încât să nu poată merge drept, pentru ca cel care le împinge să se apropie de rafuri și să fie tentat să mai arunce un produs sau altul în coș. Nici copiii nu au fost uitați. Cine mai are chef de cumpărături când copilul s-a plictisit și plânge că vrea acasă sau când e atât neastâmpărat încât trebuie să stai cu ochii pe el să nu pățească ceva. Pentru ca cei mici să fie în siguranță și fericiți s-au inventat cărucioarele-mașinuță, dotate cu volan și chiar claxon. Copiii se pot juca liniștiți , în vreme ce părinții își văd de treaba lor, adică umflă conturile marilor centre comerciale.

Ne puteți urmări și pe Google News