Banii de inceput sunt putini, dar promovarea costa.
Afacerile pe internet au inflorit in ultimii ani, insa nu pentru toate marjele de profit sunt ridicate. Cei care s-au gandit sa vanda flori pe net au tras cartea castigatoare: costuri relativ mici si profituri anuale de pana la 100a. Investitiile in promovare, in contextul unei piete extrem de competitive, sunt cele mai ridicate.
Florarie.ro este prima florarie on-line aparuta in Romania in martie 2004. Concurenta puternica a venit la scurt timp din partea site-ului florariedelux.ro, dezvoltat de firma 24/7, care mai detine si coroane.ro si brazidecraciun.ro. Costurile pentru deschiderea unei astfel de afaceri sunt relativ mici, spun proprietarii.
"Nu mai mult de 5.000 euro. Pentru a accepta plata on-line mai adaugam la costul initial in jur de 200 de euro in cazul inrolarii prin PlataOnline.com. Costurile suplimentare apar la promovarea acestui tip de serviciu, in conditiile in care concurenta este din ce in ce mai acerba", spune proprietarul florarie.ro, Dragos Pisica. Managerul de la floridelux.ro, Andrea Dinu, plaseaza costurile pentru un site performant si cu o oferta bogata mai sus, la maximum 15.000 de euro.
Ideea unei astfel de afaceri i-a venit lui Dragos Pisica in timpul liceului, cand un prieten stabilit in Statele Unite l-a rugat sa ii cumpere mamei sale un buchet de flori si sa i-l duca acasa. "Am observat reactia de surprindere si bucurie a mamei sale si astfel mi-am dat seama ca acest segment de piata nu este inca reprezentat in Romania", isi aminteste proprietarul florarie.ro.
In martie se fac afacerile Cele mai bune perioade pentru aceasta afacere sunt de Valentine’s Day, 1 Martie si 8 Martie, cand comenzile atat pentru florariile on-line, cat si pentru cele stradale practic explodeaza. Vara, in schimb, este un sezon mort in "industrie".
In acest inceput de martie, florarie.ro a inregistrat circa 200 de comenzi, in timp ce concurentii de la floridelux.ro au atins un numar de 400 de cereri. "In comparatie cu anul trecut, numarul de comenzi s-a dublat", spun ambii manageri. Rezultatul: venituri estimate pentru acest an la circa 75.000 de euro, spune Dragos Pisica.
Andreea Dinu, managerul general de la floridelux.ro, afirma ca anul trecut s-a incheiat pentru portal cu afaceri de 100.000 de euro, in timp ce pentru acest an veniturile s-ar putea tripla, in principal datorita potentialului coroane.ro, site care livreaza coroane funerare.
Potrivit celor doi manageri, profitul inregistrat la fiecare buchet este semnificativ: intre 10% si pana la 100%, in functie de complexitatea, perioada de achizitie si florile care compun buchetul respectiv.
Dupa cum ii sta bine oricarei afaceri de pe net, ambele florarii asigura livrarea produselor si plata electronica. Pentru a-si completa portofoliul de produse, floridelux.ro a ales ca, pe langa buchetele de flori, sa ofere la vanzare si accesorii, ca bijuterii din argint sau rame foto. Comenzi Se poarta exotic Florile comercializate pe aceste site-uri vin in proportie de 90% din Olanda, Italia, Turcia sau Ecuador. Pe langa traditionalii trandafiri, la mare cautare sunt in ultimul timp buchetele exotice, formate din cala, anthurium sau Bird of Paradise ori florile frumos colorate.
"Printre cele mai putin cautate produse sunt garoafele, fiind considerate de multi neexpresive", spune Dragos Pisica. La capitolul "comenzi neobisnuite", proprietarii florariilor virtuale au multe de povestit. De la florarie.ro, un domn a trimis zilnic timp de trei saptamani trandafiri catre aceeasi persoana, iar in ultima zi de livrare a dus personal un buchet.
"Efectul a fost cel scontat", ne-a asigurat Dragos Pisica. Curierul de la floridelux.ro a livrat chiar un buchet de flori insotit de o cerere in casatorie. "Toata echipa a fost emotionata si am urmarit cu sufletul la gura derularea acelei comenzi", isi aminteste Andreea Dinu. Pretul pentru buchetele puse la vanzare on-line este comparabil cu cel al unei florarii stradale elegante. Identica este si politica scumpirilor de Sarbatori.