90% din productia Uzinei de la Craiova va fi exportata. Compania americana nu va merge pe reteta cu care Renault a avut succes in Romania.
Primul autoturism Ford va iesi de pe poarta fabricii din Romania la sfarsitul anului 2008, iar masinile produse nu vor fi dintre cele mai ieftine.
„Nu doresc sa fiu foarte exact in ceea ce priveste autovehiculul, dar pot spune ca nu este vorba despre dezvoltarea unui automobil cu un pret foarte scazut, ci este vorba despre posibilitatea ca noi sa ne dezvoltam mai degraba decat sa folosim Romania ca baza pentru producerea unor masini ieftine”, a spus John Fleming, presedintele Ford pe Europa, la semnarea contractului de privatizare a Automobile Craiova.
Parafarea contractului de privatizare a avut loc ieri, la Frankfurt, in cadrul Salonului International Auto. Sub privirile aprobatoare ale premierului Calin Popescu-Tariceanu si ale pre-sedintelui Ford, seful comisiei de privatizare, Sebastian Vladescu, si negociatorul din partea Ford, Lyle Waters, au semnat contractul.
Privatizarea propriu-zisa se va finaliza insa abia spre sfarsitul lui 2007-inceputul lui 2008, in conditiile in care reprezentantii Ford se asteapta ca, legea speciala privind privatizarea Automobile Craiova sa fie aprobata de parlament in urmatoarele sase saptamani.
O masina de volum mic
Fleming a prezentat prototipul viitoarei masini care va fi produsa la Craoiva oficialilor din partea guvernului, insa proiectul modelului care va fi fabricat in Romania nu a fost inca finalizat. Seful Ford a dezvaluit presei un singur detaliu: va fi o masina de volum mic.
Fabrica va avea, in 2011, o capacitate de productie de 300.000 de unitati, iar Ford va avea, la acea data, un rulaj pe partea de productie in Romania de circa un miliard de euro. Planul companiei este sa produca aici masini ce vor merge catre export in proportie de 90%.
Acesta este si motivul pentru care oficialii producatorului auto american nu si-au facut planuri sa fabrice aici si un model de masina ieftina, dupa reteta succesului Renault.
Craiova va deveni un centru important al Ford in Europa, mai ales dupa ce compania americana va investi 675 de milioane de euro pentru modernizarea uzinei. Aceasta a fost promisiunea facuta ieri chiar de Fleming. Ford mai are fabrici in Germania si in Spania.
Ford nu scapa de piesele General Motors
Cele 57 de milioane de euro platite de Ford pentru pachetul majoritar la Automobile Craiova nu i-au convins pe oficialii romani sa modifice legislatia astfel incat americanii sa scape de asigurarea pieselor de schimb. „Nu trebuie sa existe nicio temere ca masinile de la Craiova nu vor beneficia de piesele de schimb necesare”, a declarat premierul.
In aceste conditii, oficialii Ford se vad nevoiti sa negocieze cu rivalii lor principali de pe piata din SUA, General Motors (GM), cei care detin licenta de productie a pieselor pentru masinile produse pana acum la Craiova sub marca Daewoo.
„Contractul de furnizare de motoare si subansamble pentru Daewoo trebuie renegociat cu General Motors. Ne vom aseza la masa discutiilor. Suntem dispusi sa facem acest lucru si avem capacitatea necesara”, a spus John Fleming.