Florin Calinescu, "tiranul" contestat

Florin Calinescu, "tiranul" contestat

Zece actori de la Teatrul Mic au depus ieri un memoriu la primaria Capitalei, impotriva directorului Florin Calinescu.

Actorii Claudiu Istodor, Oana Ioachim si Cristian Iacob, de la Teatrul Mic, au depus ieri un memoriu la Primaria Muncipiului Bucuresti, impotriva directorului institutiei. Dupa premiera pe care acesta a avut-o pe 20 si 21 ianuarie, in calitate de regizor si actor cu spectacolul „Razboi cu Troia nu se face”, cei trei actori critica public activitatea si atitudinea directorului. Ei precizeaza ca, in jur de zece colegi din cei 31 ai teatrului au semnat memoriul, multi il sustin, dar se tem sa recunoasca public.

Actorii asteapta sa fie primiti in audienta la primarul general Adriean Videanu. Memoriul inaintat ieri este al doilea, dupa cel pe care Oana Ioachim l-a semnat singura in mai 2006. Atunci, actrita ii reprosa directorului Calinescu „lipsa de comunicare”, „lipsa de respect pentru angajati”, ca „nu are timp pentru teatru”, ca e „inabordabil” si face „abuz de putere”. Ioachim denunta faptul ca directorul umpluse peretii teatrului cu secere si ciocane si afise din „O zi din viata lui Nicolae Ceausescu”, unde el are rolul principal.

Contactat telefonic, Florin Calinescu, care conduce teatrul de opt ani, a refuzat sa comenteze, cu precizarea ca asteapta decizia de la primarie.

„Vacanta Mare e Shakespeare”

In memoriul semnat de actori se spune ca mentinerea lui Calinescu in postul de director este „inacceptabila”. Printre altele, semnatarii ii reproseaza directorului ca in Teatrul Mic nu s-a jucat decat o singura premiera anul trecut, „Hamlet - Album de familie”, produs impreuna cu Teatrul „Dioniso” din Palermo.

Pe de alta parte, celelalte premiere recente, ca „Terorism” si „Vitamine”, de la Teatrul Foarte Mic, au fost produse in colaborare cu ArCuB si Teatrul Fara Frontiere si nu doar din bugetul teatrului. Debutul regizoral al lui Calinescu, „Razboi cu Troia nu se face”, primeste cele mai proaste calificative de la specialisti.

„E mai mult decat kitsch, un spectacol pentru debili mintal. Vacanta Mare e Shakespeare, pe langa adaptarea lui Calinescu”, comenteaza criticul de teatru Ileana Lucaciu, care considera foarte grav ca asa o productie s-a facut pe banii contribuabililor. „Publicul de teatru nu vine sa vada porcarele si vulgaritati care merg in televiziune”, considera Claudiu Istodor, care il interpreteaza pe Ulise in aceasta productie. „Cronicarii ne ocolesc, vom indeparta si publicul cu spectacole gen Vacanta Mare”, adauga Oana Ioachim.

Repertoriu foarte slab

Pentru semnatarii memoriului, debutul regizoral al lui Calinescu a umplut paharul. „Mie mi-a cam ajuns: premiere foarte putine, repertoriul devine din ce in ce mai vulgar si neinteresant”, explica Istodor. Actrita care a protestat prima in 2006, Oana Ioachim, descrie comportamentul directorului drept „ceausist, grosolan si vulgar”.

De cand conduce Calinescu institutia, actori ca Florin Piersic Jr., Catalina Mustata si Irina Movila au plecat din Teatrul Mic. Primii doi au plecat in 2000, din motive diferite. Piersic Jr. povesteste ca refuzase, in 1997-2000, rolurile in patru proiecte care pe urma nici nu s-au mai facut. El nu leaga in niciun fel plecarea sa de Calinescu, asa cum insa o face Catalina Mustata. „M-a pus sa aleg intre teatru si televiziune, iar eu i-am replicat la fel. Ca sa nu fiu lasata pe tusa, am ramas la Odeon dupa ce am jucat aici „Ingerul albastru”„, declara actrita.

Primaria hotareste

Directorii, la evaluare

Romeo Pop, de la Directia de Cultura a Primariei Municipiului Bucuresti, precizeaza ca, dupa memoriul din 2006, nu s-au luat masuri pentru ca s-a asteptat premiera pregatita de Calinescu.

La sfarsitul lui februarie insa, toti directorii de teatre vor primi evaluarea anuala, deci si cel de la Teatrul Mic. „Este o schimbare de spirit nu prea buna acolo”, conchide Pop.  Directorul adjunct de la Teatrul Mic, Mihai Dinvale,  critica insa actiunea colegilor actori: „Sunt total dezgustat de discutiile acestea in afara institutiei”. Totodata, el apreciaza ca in teatru a fost o „atmosfera normala de lucru” si nu terorizanta, asa cum o descriu protestatarii.

Ne puteți urmări și pe Google News