Este un miracol cum Dacia a rezistat după perioada comunistă. Renault a aşezat producătorul român pe harta mondială a giganţilor auto, notează jurnaliştii site-ului de profil just-auto.com.
Un jurnalist al site-ului just-auto.com a vizitat de curând fabrica de la Piteşti, după ce mai fusese la Piteşti, în „patria Dacia“, imediat după venirea francezilor de la Renault. Într-o analiză a istoriei fabricii, jurnaliştii povestesc cum s-a metamorfozat Dacia, prin modelele Logan şi Sandero, dintr-o maşină „comunistă“ într-o marcă de renume mondial. „Într-un colţ al Uzinei Dacia, o maşinărie verde şi prăfuită fumegă. Acesta este probabil ultimul lucru pe care conducerea Dacia ar vrea să-l prezinte în faţa jurnaliş tilor străini care vin să viziteze fabrica. Totuşi, acest strung vechi nu este altceva decât ultima maşinărie veche şi comunistă din fabrică“, scrie autorul articolului. În spatele vechiului utilaj, alte aparate sovietice ieşite din uz, pe care sunt ştanţate plăcuţe inscrip- ţionate cu „fabricat în URSS“, aşteaptă în tăcere. Zona a fost demarcată cu o bandă alb-roşie, ca într-o scenă de crimă dintr-un film poliţist. „Şi-au făcut treaba“, explică responsabilul cu salubritatea din fabrică. În locul lor, în hala de la Piteşti au fost instalate utilaje noi, cu ecrane electronice, cele mai multe aduse din Japonia. Altele au fost folosite în fabricile Renault din Franţa. Au fost recondiţionate şi transferate în România. A supravieţuit prin Nova
După nouă ani de când a fost semnat contractul prin care unitatea din România a devenit producă torul auto numărul unu din Grupul Renault, s-au schimbat multe. Lansarea modelului Logan, în urmă cu aproximativ patru ani, a aşezat Dacia pe harta puterilor auto mondiale. Luna trecută, Loganul cu numărul 1 milion a ieşit de pe linia de producţie. „Nimeni nu poate spune cu certitudine care linie de producţie. Loganul se produce în Rusia, India, Iran, Moroc, Brazilia, Columbia şi în România“, se precizează în articol. Uzina de la Piteşti seamănă cu un stup. Două linii principale de asamblare scot Logan sedan, van, MCV şi Sandero, iar o a treia, mai mică, pune cap la cap părţile componente ale modelelor Pick-up. Viteza de producţie este de 60 de autovehicule pe oră. „De fapt, este un miracol faptul că Dacia a reuşit să supravieţ uiască până în 1999“, susţin jurnaliştii de la just-auto.com. Mai mult, în 1995, Dacia a lansat un model nou - Nova - maşină care a înlocuit parţial producţia învechitului Renault 12 (Dacia 1.300 şi 1.310). Modelul care a împânzit în anii ’80-’90 străzile din România se producea la Piteşti încă din 1969. Un singur om a reuşit să ţină pe picioare Dacia. Constantin Stroe lucrează la fabrica din Piteşti încă din 1968, când primul Renault 8 (Dacia 1.100) a ieşit de pe poarta fabricii. A acceptat jocul comuniştilor până în 1989 şi, apoi, a fost cel care a negociat cu Renault resuscitarea fabricii. „Aveam două obiective - să supravieţuim şi să găsesc un investitor strategic“, povesteşte Stroe, pe atunci preşedinte Dacia, acum vicepreşedintele producătorului autohton. Listă pentru Dacii
În 2001, Christian Esteve - acum preşedinte pe regiunea Euromed a grupului - a fost adus în România pentru a conduce fabrica. Pe atunci, departamentul de vânzări avea un singur telefon, iar în întreaga fabrică au fost găsite doar 47 de computere. Esteve a comandat pe loc alte 1.200. Muncitorii erau plătiţi la norma de ma- şini pe care o îndeplineau zilnic, de fiecare dată sub cea prevăzută în plan. La început, Dacia vindea doar în România. Toate maşinile erau ridicate direct de la fabrică şi nu exista o reţea de dealeri. Înainte de 1999, românii stăteau la coadă pentru o Dacie. Şi înainte de ’89 exista o listă lungă de doritori, iar când îţi venea rândul nu aveai dreptul să alegi nici măcar culoarea. „Una bej? Mulţumesc, tovarăşe!“, descrie just-auto.com situaţia din acea vreme. AUTORIZAŢI Viziune britanică
Just-auto.com este unul dintre cele mai importante site-uri la nivel mondial în materie de noutăţi auto. Face parte dintr-un trust britanic care deţine şi publicaţiile electronice justfood. com sau just-style.com. În materie de industrie auto, publicaţia prezintă noutăţi, cercetări, statistici, dar şi comentarii ale unor mari analişti din industria auto. VÅNZĂRI
Pariu pe Sandero
Producătorul autohton mizează pentru acest an pe o producţie de 300.000 de autovehicule, iar în 2009 pe 400.000 de unităţi. Vânzările Dacia au crescut în primele cinci luni cu 16,6% la nivel mondial, faţă de perioada similară din 2007, la 103.423 de vehicule, potrivit datelor oferite ieri de grupul Renault. Oficialii Dacia estimează că vânzările vor creşte şi mai mult în perioada următoare, mai ales că în urmă cu câteva zile a fost lansat pe mai multe pieţe europene modelul Sandero. Producătorul speră că va vinde 50.000 de Sandero până la sfârşitul acestui an, adică jumătate din numărul de modele Logan vândute anul trecut. În prezent, pe piaţă există cinci versiuni Sandero, cea mai ieftină fiind de 6.890 de euro, iar cea mai scumpă ajungând la 9.850 de euro. În plus, Renault vrea să dezvolte în fabricile Dacia modele derivate precum un SUV şi nu exclude chiar proiectarea unui model cabrio care ar putea ajunge pe şosele în câţiva ani.