De anul viitor, angajatorii vor depune cărţile de muncă şi statele de plată doar în format electronic. Astfel, scapă de cozi, dar şi de comisioanele de depozitare a vechilor carnete.
Executivul a aprobat ieri un act normativ prin care angajatorii vor putea transmite statele de plată şi cărţile de muncă în format electronic, fie on-line, fie prin depunerea lor la ghişeele inspectoratelor de muncă.
Însă vor fi eliminate documentele pe suport de hârtie, ceea ce înseamnă că angajatorii nu vor mai fi obligaţi să plătească comisioanele de depozitare a acestora.
"Angajatorii pot depune online aceste documente sau, dacă vor, pot merge la inspectorat să le lase în format electronic, nu şi pe suport de hârtie. Pentru cei care preferă să le transmită on-line, documentele pot fi încărcate în programul Revisal, cel târziu cu o zi înainte ca angajatul să înceapă munca", a explicat ministrul muncii, Ioan Botiş, pentru EVZ.
Fără comisioane
Potrivit ministrului, măsura vine în sprijinul angajatorilor, care nu vor mai fi obligaţi să stea la coadă pentru a depune documentele privind angajaţii, nu vor mai consuma teancuri de hârtie şi, în plus, vor fi scutiţi şi de la plata unor comisioane.
"Pentru că nu vor mai fi vechile cărţi de muncă pe suport de hârtie, angajatorii nu vor mai fi obligaţi să achite comisioanele de păstrare a carnetelor de muncă", a explicat Botiş. Până acum, se plătea un comision de 0,75% pentru carnetele ţinute de inspectoratele de muncă şi altul de 0,25% pentru cele păstrate de angajator.
Ministrul muncii a mai precizat că trecerea la carnetele de muncă electronice, planificată de câţiva ani la noi, va suplimenta şi numărul de inspectori de muncă care vor putea merge pe teren, în controale, "pentru a mai scoate la suprafaţă din munca la negru". "Acum, aproximativ 60% dintre inspectorii de muncă fac teren, iar prin aplicarea acestei măsuri, acest procent va creşte până la 80-90%, pentru că vom aduce pe teren acei inspectori care se ocupau de carnetele de muncă", a explicat oficialul.
Angajaţii, liberi să plece
Practic, începând de anul viitor, evidenţa muncii se va realiza electronic, prin registrul general de evidenţă a salariaţilor, iar angajatorii vor trebui să le înapoieze salariaţilor carnetele până pe 30 iunie 2011.
Ceea ce va fi un avantaj şi pentru angajaţi: nu vor mai fi la mâna patronilor, mulţi dintre ei refuzând să le elibereze cartea de muncă în caz de demisie, iar, în cazul în care vor mai apărea totuşi litigii, acestea vor fi soluţionate doar în instanţă, spun oficialii Inspecţiei Muncii.
"Vom aduce pe teren, la controale, acei inspectori care se ocupau până acum de completarea carnetelor de muncă.", IOAN BOTIŞ, ministrul muncii