După o primăvară cu un nebănuit avânt în sfera modei româneşti, cu festivaluri şi prezentări contracronometru, toamna se anunţă tributară principiului "puţin dar bun".
Festivalul Avanpremiere, desfăşurat la sfârşitul săptămânii, a ieşit din tiparele clasicelor prezentări pe catwalk şi a fâţâielii de vedete şi a demonstrat că moda nu înseamnă doar defilări, ci că există o structură de profunzime a acestui domeniu care, dacă este bine făcut, se poate ridica la rang de artă. Organizat de Alin Gălăţescu, criticul de modă care a dus astfel mai departe tradiţia festivalului început în primăvară la Cluj, evenimentul desfăşurat în primele două zile la The Ark a fost dominat de manifestări care au ţinut de cultura stilului de viaţă în epoca modernă.
Însă, dacă publicul workshopurilor şi al expoziţiilor de fotografie a fost nu foarte numeros dar direct interesat, în seara de Gală, Muzeul Naţional de Artă Contemporană, care a găzduit prezentările colecţiilor primăvară-vară 2011 a zece designeri, a fost neîncăpător, dovadă că, indiferent de cât de cultural ar fi un eveniment de acest gen, publicul nu poate rezista strălucirii pasarelei. Pe o scenă în formă de "U" au defilat, pe rând, creaţii ale unor designeri deja consacraţi, dar şi colecţii ale unor tineri designeri consideraţi cu potenţial. Ca de fiecare dată la astfel de evenimente, au existat favoriţi, însă, concluzia analiştilor de modă a fost că, per ansamblu, colecţiile au demonstrat că schimbările pozitive în designul vestimentar românesc sunt tot mai evidente.
Seara a debutat cu prezentarea "The Unbearable Lightness of Black" a designerului Bianca Popp. O colecţie cu fior de negru gotic şi minimalism milanez, posibil influenţat de cei cinci ani pe care creatoarea i-a petrecut la Milano. Designerul contrazice aparenta sugestie de clasic victorian şi spune că s-a gândit pentru creaţiile sale la văduva siciliană pe care a înveşmântat-o în organza. Mai puţin atentă la finisaje, Bianca a îndrăznit combinarea de diafan şi un stil aproape factory, impus de cizmele de cauciuc.
Rămânând în sfera expresionismului, o colecţie 100% de avangardă, dar şi de debut pe catwalk, este "Fish-a-men" a lui Radu Viţălaru. Printr-o explozie de culori, combinaţii de camuflaj şi "finisaje" din pungi de hipermarket, designerul a intenţionat să creeze iluzia pescarului high tech.
Elemente particulare ale colecţiei au fost reprezentate de ţesăturile de jeans şi bumbac vopsite şi supravopsite, aplicaţiile de colaj, nylon colorat şi eşarfe neconvenţionale, din plastic. Designerul s-a jucat cu vopseaua şi culoarea de care a dispus cu vervă creativă şi a pictat tot ce i-a ieşit în cale. Deşi departe de a fi pret-a-porter, colecţia lui Viţălaru a binedispus.
Deja consacrată în moda românească şi cu o apariţie în secţiunea On/Off a Săptămânii Modei de la Londra bifată în portofoliu, designerul Iris Şerban ar fi putut afirma, la fel ca John Galliano în urmă cu cinci luni, "Am un moment floral".
Foto: Mircea Netea
Însă, dacă britanicul şi-a imaginat pentru colecţia de toamnă-iarnă 2010/2011 o grădină cu flori, intenţia lui Iris a fost aceea de a redefini condiţia umană, printr-o colecţie omonimă a cărei notă a fost dată de minimalismul baroc, detaliu şi volume generoase.
Rochiile din colecţia "Human Condition" au fost de-a dreptul voluptoase, iar colaborarea pe parte de accesorii cu Maria Filipescu a fost şi de această dată inspirată.
Încadrate în categoria debutanţi, alături de Radu Viţălaru şi Norina Stoica, s-au aflat şi surorile Anca şi Silvia Negulescu. Colecţia lor, "Wicked", unde pielea a dominat -"modelată" sub formă de corset sau platoşă şi completată de cravate integrate în ansamblu - a creat imaginea adolescentei independente, răzvrătite şi totodată feminine. Cele două tinere s-au jucat cu pielea în forme şi culori neobişnuite pentru o astfel de textură - galben aprins, verde-praz, dar şi nude - şi se poate spune că rezultatul a fost unul lăudabil.
Colecţia Norinei Stoica, designerul sibian care a păşit de curând în lumea modei, s-a numit "Atemporal 79" şi a reprezentat viziunea creatoarei asupra Romei Antice. Executată corect, păstrând armonia culorilor, colecţia Norinei a demonstrat mai puţină inspiraţie în alegerea materialelor care s-au pretat cu greu la intenţia de fluiditate pe care a încercat să le-o impună designerul. După o absenţă destul de îndelungată de la prezentările de modă, brandul Rhea Costa a venit la Avanpremiere cu o colecţie bazată pe drapaje şi transparenţe aluzive, inspirate din primăvara lui Boticelli, după cum explică însăşi creatoarea mărcii, Andreea Constantin. O notă aparte i-a fost dată colecţiei de colierele masive purtate de modele pe sub gulerul transparent al rochiilor.
Tânărul designer clujean Anca Ceataraş a mizat pentru colecţia primăvară-vară 2011, pe care a numit-o "Wonderful Life", pe deux pieces-uri. Iar, pentru a contura mai mult ideea sugerată, Anca a ales imprimeul floral şi a combinat cu succes sacourile aparent rigide, dar cărora le-a conferit un plus de valoare prin accesoriile metalice, cu materiale fluide şi culori animate precum stacojiul sau fucsia, fără a omite însă nuanţele sezonului primăvară-vară: nude-ul, bejul sau albul.
Christelen B a revenit pe catwalk cu singura colecţie pret-a-porter care te face să-ţi fie deja dor de vară. Cu o cromatică îndrăzneaţă, creaţiile propuse de Cristina Bâtlan nu au păstrat tema propusă, "Alb", ci s-au amestecat haotic, dar deloc deranjant. De fiecare dată surprinzătoare, Cristina şi-a pus asupra creaţiilor vestimentare amprenta de designer de accesorii, aşa că fiecare dintre piese a fost accesorizată cu mici cureluşe din piele, aplicate la manşetele pantalonilor, la revere sau în talie. Creativă şi extremă ar fi, pe scurt, caracterizarea colecţiei semnate Christelen B, care a optat într-o primă parte pentru fustele lungi, cu talie înaltă, iar, în final, a adus pe catwalk salopete bicolore, cu talie foarte joasă şi delimitată de nelipsita cureluşă.
Colaborarea dintre designerul Silvia Şerban şi graficianul Alexandru Nimurad nu este deloc o simplă coincidenţă. Rezultatul tandemului lor, colecţia "by coincidence", a reprezentat un amestec de creaţii cu tentă rebelă subliniată prin imprimeurile îndrăzneţe, dar şi prin feminitatea şi glam-ul perioadei interbelice.
Finalul galei i-a aparţinut designerului Agnes Toma. Colecţia ei, "Echilibru. Androgin?", a reprezentat o formă de manifestare a întoarcerii la esenţă, la o viziune minimală, prin combinaţiile de forme evident masculine ale sacourilor şi note de feminitate redate prin lejeritate şi rafinament.
Două zile de cultură a modei
Desfăşurat timp de trei zile Avanpremiere Fashion&Lifestyle Fest a demonstrat că moda nu înseamnă doar prezentările de pe catwalk, ci şi instalaţii, video şi workshopuri dedicate modei şi stilului de viaţă. În primele două zile, evenimentul a fost găzduit de una dintre emblematicele locaţii ale Capitalei, fosta Bursă a Mărfurilor, acum cunoscută ca The Ark. Workshopul "Life-style-ul secolului XXI şi Internetul" a disecat tendinţele stilului de viaţă modern. Dezbaterea a fost coordonată de specialistul IT Gabriel Vâlsan, arhitectul Tudor Vlăsceanu şi profesorul Florin Munteanu.
În aceeaşi seară a debutului de festival a fost vernisată expoziţia "Avanpremiere Habitat and Complementary Arts", remarcată prin unicitatea şi neobişnuitul expoziţiilor - două piese gigantice semnate Ana Andronic şi inspirate din prezentări de modă, instalaţia "Catwalk Lifestyle" a lui Giulian Dumitriu, o lucrare de Arantxa Etchevarria şi lucrări ale grupului de arhitectură Unu la Unu. The Ark a găzduit, în cea de-a doua zi de festival, o expoziţie de fotografie de modă, dar şi dicuţiile constructive despre modă şi noile tehnologii, moderate de specialişti.