Tragedia de la Scânteia. "Microbuzul morţii" era bun de casat
- Adam Popescu
- 12 august 2010, 22:10
Primul termen de judecată în dosarul Scânteia, privind catastrofa feroviare cu 14 morţi din data de 14 august 2009, de la trecerea la nivel cu calea ferată din Scânteia, va avea loc pe 16 septembrie.
Răzvan Apostu, şoferul microbuzului, care şi-a pierdut viaţa în accident, lucra pentru ei la negru şi făcea curse pirat pe ruta Iaşi - Scânteia. Dumitriu va da socoteală şi pentru semnarea în fals a unui contract de muncă care a stat la baza obţinerii licenţei de transport persoane.
Grad de uzură 100%
Specialiştii care au expertizat microbuzul implicat în accident au concluzionat că starea tehnică şi de întreţinere a maşinii fabricate în anul 2003 era nesatisfăcătoare. Mai exact, maşina, care avea inspecţia tehnică periodică expirată, nu ar mai fi putut trece de următoarea inspecţie şi ar fi trebuit să fie scoasă din circulaţie. "Durata de utilizare normală a maşinii era de şase ani de zile, şi durata de utilizare consumată era tot de şase ani de zile, iar durata de utilizare rămasă era zero. Gradul de uzură al microbuzului era de 100%. Durata de utilizare normală nu îndeplinea condiţiile de prelungire", se arată în expertiza anexată la dosar.
"Nu vezi trenul, ne omori"
Potrivit mărturiilor celor doi supravieţuitori ai accidentului depuse la dosar, după ce a trecut pe roşu la calea ferată, şoferul Răzvan Petrişor Apostu a fost avertizat de unul dintre pasageri despre apropierea trenului, însă nu a schiţat vreun gest. "Viorel Chelaru l-a avertizat pe şofer că se apropie un tren, să meargă mai repede sau să oprească că îi omoară pe toţi", le-a spus Ilie Meşteru procurorilor. "Eu i-am spus "Ce faci, nu vezi trenul, ne omori!", dar nu a încetinit, nu ştiu ce manevră a făcut căci motorul s-a oprit, nici nu a întors capul când l-am avertizat", a declarat la rândul său celălalt supravieţuitor, Viorel Chelaru. Alţi martori ai incidentului au relatat şi ei scenele de groază din 14 august 2009, de la trecerea cu calea ferată de la Scânteia. "Am dat semnale de avertizare, dar şoferul microbuzului era cu spatele la mine. După impact, s-au auzit ţipete de la pasagerii din microbuz. Singurul conştient era şoferul, care tot întreba dacă sunt morţi în microbuz. După ce a fost scos, ţinea în mână banii şi tot repeta dacă sunt morţi", a relatat Vasile Buda, mecanicul de locomotivă. La accident a asistat şi un angajat al gării Scânteia, care a văzut cum microbuzul a fost târât de tren aproximativ 250 de metri. "Era un nor de praf şi pietre şi un zgomot infernal. Am intrat în sala de aşteptare ca să nu fiu lovit de pietre şi apoi am ieşit. Pasagerii răniţi gemeau", şi-a amintit Liviu Netcă, angajat al CFR.
Dumitriu: "Sunt nevinovat"
La audieri patronul firmei de transport, Ionel Dumitriu, a declarat că Răzvan Petrişor Apostu nu era angajatul lui şi că îi mai făcea servicii personale sau îl ajuta să achiziţioneze piese de schimb.
Iniţial, Dumitriu a declarat că în ziua accidentului i-a împrumutat lui Apostu maşina ca să o ducă pe nevasta lui, Carolina Dumitriu, la socrii ei din comuna Ipatele şi că nu ştie ce a făcut Apostu după ce şi-a îndeplinit sarcina. Ulterior, patronul a revenit asupra declaraţiei şi a spus că i-a împrumutat lui Răzvan Apostu maşina încă de pe 8 august, pentru o săptămână, deoarece că voia să o cumpere. În plus, Dumitriu a mai declarat că îi mai împrumutase microbuzul lui Apostu şi cu alte ocazii şi că acesta mergea cu ea până la locuinţa sa din satul Frenciugi. Ionel Dumitriu susţine că nu ar trebui să fie tras la răspundere în vreun fel pentru cele întâmplate la Scânteia. "Consider că infracţiunile de care sunt acuzat sunt strâns legate de calitatea de salariat sau de angajat pe care se presupune că a avut-o Răzvan Petrişor Apostu. El nu a avut vreuna dintre aceste calităţi, sunt nevinovat." Ionel Dumitriu, patronul "microbuzul morţii"
Sechestru pe apartament
La momentul în care s-a început ancheta pe numele lui Ionel Dumitriu era trecut doar un teren arabil în coproprietate cu alte trei persoane şi un autoturism "Tico", iar Constantin Scântei avea un apartament şi două autoturisme, iar procurorii au decis atunci să pună sechestru doar pe apartamentul acestuia. De altfel, Scântei a susţinut tot timpul că toate deciziile în firmă erau luate de Ionel Dumitriu, iar el nu are nicio legătură cu cele întâmplate. Scântei a mai declarat că pe 14 august 2009, când a avut loc tragedia de la Scânteia, era în concediu fără plată, la Târgu-Neamţ, şi că a aflat de accident din presă şi abia apoi a fost anunţat şi de Ionel Dumitriu.
<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/_jthMZGN038?fs=1&hl=en_US" /><param name="allowFullScreen" value="true" /><param name="allowscriptaccess" value="always" /><embed src="http://www.youtube.com/v/_jthMZGN038?fs=1&hl=en_US" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>