"Marţi, după Crăciun" a avut recent premiera în S.U.A., iar criticii de film americani s-au întrecut în elogii pentru cel de-al patrulea lungmetraj de Radu Muntean.
Sub titlul "Cazul realismului românesc: un tip obişnuit, cu soţie şi iubită", criticul A.O. Scott îi consacră o cronică lungmetrajului "Marţi, după Crăciun" în "The New York Times". Califică filmul drept "brutal de onest, dar nu crud într-un mod gratuit" şi consideră că protagonistul lungmetrajului, Paul (Mimi Brănescu) e un tip destul de obişnuit, prins într-o dramă la fel de banală, pentru care doar el poartă responsabilitatea.
"Forţa lui «Marţi, după Crăciun» rezidă în riguroasa, dibacea şi omenoasa fidelitate faţă de circumstanţele cotidiene", opinează Scott care totodată notează că filmul refuză orice exagerare, înfrumuseţare şi satisfacere a aşteptărilor publicului.
Eticheta de "realism" i se pare inadecvată în cazul celui de-al patrulea lungmetraj regizat de Radu Muntean, care "creionează, cu o limpezime empatică şi lipsită de remuşcări, comportamentul unui bărbat care este totodată voluntar şi pasiv. Economia formală a filmului este uimitoare şi subtilă. (...) Nimic esenţial nu lipseşte şi povestea numai simplă nu e (...).Camera dezvăluie adevăruri care de obicei rămân ascunse vederii şi care, odată revelate, se pretează la interpretări agonizante", e de părere Scott.
"Să priveşti cum se distrug tandreţea şi încrederea de care personajele s-au bucurat peste un deceniu, în timp real, în timp ce îşi beau cafeaua este mai transgresiv – se poate spune mai pornografic – decât să fii martorul câtorva minute de erotism", se pronunţă criticul de film.
"«Marţi, după Crăciun» poate da sentimentul unei intruziuni incomode în intimitatea altor oameni", observă Scott, care laudă prestaţiile lui Mimi Brănescu şi ale Mirelei Oprişor, "actori al căror instinct este supranatural şi a căror precizie este intuitivă".
Concluzia criticului este că "am fost atât de absorbiţi de contemplarea imperfec ţiunii uma ne că este nevoie de o a doua vizionare pentru a aprecia lipsa de defecte a acestui film". "Economia formală a filmului este uimitoare şi subtilă. Nimic esenţial nu lipseşte." A.O. SCOTT, critic de film
RECEPTARE
Un film de "inacţiune"
"Marţi, după Crăciun" se diferenţiază de filmele din noul val românesc prin absenţa unei componente politice, e de părere Scott Tobias (NPR), care laudă faptul că dezintegrarea triunghiului amoros se desfăşoară cu tensiunea agonizantă a unui film de suspans.
"Un film hollywoodian ar fi scos un personaj negativ din unul dintre ele: poate soţia, pentru că e rece şi distantă, poate soţul, pentru că e un porc cu inima împietrită, poate amanta, pentru că e o seducătoare fără niciun scrupul când vine vorba de distrugerea unei căsnicii. Dar «Marţi, după Crăciun» nu facilitează lucrurile, te împiedică să iei partea vreunui personaj şi nu este interesat să câştige empatia publicului pentru o parte sau cealaltă", accentuează Scott.
Site-ul Indie Wire numeşte "Marţi, după Crăciun" "un film de (in)acţiune extrem de bine executat"; criticul Daniel Walber crede că, dacă îl judeci după formă, lungmetrajul lui Muntean este un film de acţiune. <iframe width="560" height="349" src="http://www.youtube.com/embed/Ud48PDgKS6k" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>