Studiu amplu pe piaţa muncii: Jumătate dintre companii vor să facă angajări în următoarea perioadă!

Studiu amplu pe piaţa muncii: Jumătate dintre companii vor să facă angajări în următoarea perioadă!

Perioada de creştere economică prin care trece România obligă companiile să facă angajări pentru a nu pierde trendul.

Peste 400 companii au răspuns la un studiu efectuat de ODM Consulting, care arată că aproape jumătate dintre firme se pregătesc să facă angajări în viitorul apropiat. Printre acestea regăsim companii ce se află în topul angajatorilor din Romania pe anul 2015. Raportat la numărul de angajaţi, identificăm următoarele categorii de companii: foarte mari (peste 3000 de angajaţi), mari (numărul de angajaţi între 1000 şi 3000), mijlocii spre mari (numărul de angajaţi între 500 şi 1000), mijlocii (cu un personal între 150 şi 500), mici (personalul este cuprins între 50 şi 150) şi foarte mici (sub 50 de angajaţi). Companiile de manufactură/producţie sunt puternic reprezentate în eşantion, industria automotive fiind evidentiaţă aparte. Serviciile, comerţul, IT&C şi transportul sunt reprezentate într-o maniera similară.

În general, exista o notă pozitivă printre respondenţi vizavi de evoluţia angajărilor în cea de-a doua jumătate a anului, majoritatea raportând creşteri în volumul de angajări. 47% dintre respondenţi apreciază o creştere a volumului de angajări, creşterea totală fiind mai mare cu 79 procente faţă de prima parte a anului. Doar 9% dintre respondenţi apreciază o scădere a angajărilor, cu o valoare cumulată de 17 procente.

Un procent mare din rândul companiilor mari şi foarte mari, raportează o creştere în volum faţă de prima jumătate a anului, estimarea medie a procentului de creştere fiind de 12%, respectiv 4%. Companiile de mărime mijlocie spre mare tind a fi mai echilibrate faţă de politica de angajare, 50% raportând o menţinere a volumului, şi doar 36% dintre ele estimând o creştere medie cu 10%. Estimarea medie de creştere cea mai mare se înregistrează în rândul companiilor de mărime mijlocie, indicând un volum mai mare al angajărilor cu 23 de puncte procentuale.

În ceea ce priveşte companiile care au raportat o scădere a volumului de angajări în cea de-a doua parte a anului, observăm că scăderea nu afectează companiile de mărime mare şi foarte mare, în rest procentul distribuindu-se relativ echivalent în celălalte categorii. Scăderea medie estimată ia valori relativi mici, în intervalul -6% - -3%, ceea ce denotă o reducere cu un impact relativ scăzut asupra angajărilor.

Dacă avem în vedere departamentul sau categoria de personal ce va fi afectată de această creştere sau descreştere în volumul de angajări, observăm tendinţa companiilor de a distribui procentul evoluţiei de-alungul a cât mai multor departamente. Pentru companiile mari şi foarte mari, angajările în următoarea perioadă vizează într-un procent relativ mare personalul cu studii medii sau necalificat şi / sau cu formare tehnică / inginerie.

Personalul din aceste departamente este în special afectat de creşterea angajărilor, indiferent de mărimea companiei, indicând un accent mare pus pe producţie de toate companiile. De asemenea, personalul din vânzări şi marketing reprezintă un focus pentru angajările din următoarea perioadă, cu precădere pentru companiile mici şi mijlocii. Departamentele suport, resurse umane, juridic şi administrativ sunt cel mai puţin influenţate de creşterea în volum a angajărilor.

Companiile ce au estimat o scădere a volumului de angajări în următoarea perioadă, raportează descreşterea ca afectând în principal personalul cu studii medii şi necalificat. De regulă, descreşterea afectează departamentele suport (achiziţii / logistică, contabilitate / finanţe, IT, resurse umane / juridic / administrativ) dar şi vânzările şi marketing-ul.

Angajările în următoarea perioadă par a fi dominate de atragerea personalului experimentat în companie, excepţii de la acest trend fiind înregistrate în cadrul companiilor foarte mari şi a celor mijlocii spre mari. Organizaţiile foarte mari se centrează pe angajarea specialiştilor în perioada următoare, în timp ce companiile mijlocii spre mari se concentrează pe atragerea juniorilor. Angajarea personalului de tip middle şi top management nu reprezintă un obiectiv principal pentru perioada următoare, această categorie de personal înregistrând alături de specialişti, un declin puternic în rândul celor ce estimează o reducere a volumului de angajări, semn că necesarul de acest personal a fost acoperit în prima jumătate a anului.

Ne puteți urmări și pe Google News