Avocați: BCR acceptă toate cazurile de dare în plată. N-am avut niciodată vreo problemă!
- Raluca Florescu
- 18 august 2016, 00:00
Public, băncile atacă darea în plată și scot în față contestațiile formulate împotriva clienților. În practică, unele cad ușor la pace și oferă clienților confortul de a scăpa de credit, în schimbul casei pe care au pus-o garanție. Cel mai bun exemplu e Banca Comercială Română, liderul pieței bancare. Avocații consultați de EVZ spun că toate cererile de „dare în plată” le-au fost acceptate de bancă
La solicitarea EVZ, BCR ne-a comunicat că acceptă acele cereri care corespund criteriilor legale. „BCR respectă legea și acceptă toate notificările care îndeplinesc condițiile de admisibilitate și eligibilitate reglementate prin legislația aplicabilă și totodată analizăm actele de proprietate ale imobilului și verificăm starea/situația actuală a garanției creditului”, ne-au declarat oficialii băncii.
Nu e deloc greu ca o notificare să îndeplinească condițiile impuse de lege, așa încât să fie acceptată de bancă. Legea „dării în plată” impune doar patru condiții mari și tari celor care vor să apeleze la „darea în plată”. Din care, culmea, cele mai importante sunt: să existe creditul și valoarea acestuia să fie sub 250.000 de lei. Avocatul Vicențiu Coltuc ne-a declarat că „BCR a primit 1.200 de notificări”. Cifra pare plauzibilă fiind vorba de cea mai mare bancă locală, dar nu ne-a fost confirmată de BCR.
12 cereri, toate acceptate
Avocatul Gheorghe Piperea susține că, după Raiffeisen și Piraeus, BCR ar fi a treia instituție de credit care a contestat dările în plată. Cu toate astea, a făcut până acum două notificări de „dare în plată” pentru clienți BCR, în cazuri pro-bono, și ambele au fost acceptate de bancă.
O situație în oglindă avem la Târgu Mureș, unde avocatul Alexandru Șeulean a trimis către BCR 12 notificări pentru darea în plată, toate fiind acceptate. „Sunt foarte deschiși”, susține avocatul. De asemenea, Vicențiu Colțuc susține că toate notificările pe care le-a trimis pentru clienții săi, către BCR, au fost acceptate. Până acum, Colțuc a mai obținut acordul Bancpost, pentru un client din Brașov, care solicitase „darea în plată” și pentru un altul din Alexandria. Majoritatea băncilor au contestat însă notificările, iar contestațiile ar urma să se judece în septembrie, a adăugat avocatul.
O condiție: să ai întreținerea plătită
Avocatul Alexandru Șeulean din Târgu Mureș ne-a explicat cum au mers lucrurile cu cei care au reușit să scape de credit. „Clienții care aveau încă imobilele depuse garanție au trimis notificarea. Banca le-a răspuns printr- o adresă că trebuie să vină cu dovada că apartamentul are întreținerea plătită, cu actele de cadastru etc. Apoi se stabilește întâlnirea la notar, se face un act de dare în plată, de genul vânzare-cumpărare, prin care clientul vinde casa băncii, primind în schimb banii pe care îi mai are de plătit drept credit”, ne-a explicat Șeuleanu. Dacă un client a fost deja executat, atunci se merge la notar „și se face o hârtie prin care se stabilește că acesta nu mai trebuie să achite restul de credit”, a explicat avocatul.
4.000 de notificări
În total, băncile locale au primit aproximativ 4.000 de notificări pentru dare în plată, din care circa 1.500 au fost deja contestate. „În contextul unor efecte negative evidente, considerăm faptul că legislația ar trebui să încurajeze o cale corectă și sustenabilă; spre exemplu, în anul 2015, prin soluții comerciale, BCR a scăzut ratele a peste 30.000 de clienți, iar începând cu anul 2009, peste 150.000 de clienți au beneficiat de refinanțări, restructurări sau ajustări de costuri”, scriu oficialii BCR în răspunsul trimis EVZ. Într- un comunicat emis recent, banca atrăgea atenția că, din cauza riscului pe care îl implică „darea în plată”, nu va mai putea acorda tuturor clienților condiții avantajoase pentru un credit.