Consumator român, hăituit de furnizorul de gaze și de recuperatorii acestuia
- Roland Căt ălin Pena
- 18 august 2016, 00:00
ENGIE, fostă GDF Suez, este acuzată că, prin intermediul unei firme pe care a angajat-o, își terorizează abonații care întârzie plata facturilor
În plină dezbatere privind liberalizarea preţului gazelor sau scumpirea acestora, cum prevede calendarul stabilit cu Comisia Europeană și Fondul Monetar Internaţional, am primit de la un cititor o sesizare privind hărţuirea consumatorilor captivi de către companiile care deţin monopolul distribuţiei prin intermediul firmelor de recuperare a datoriilor.
Firmele ENGIE, cum se numește mai nou GDF Suez, și EOS KSI nu au răspuns solicitării Evenimentului zilei, trimisă încă din 8 iunie 2016, de a-și prezenta punctul de vedere. De asemenea, nici întrebării noastre dacă mai colaborează în prezent.
Concret, cititorul nostru a sesizat Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), DNA și alte instituții ale statului acuzând firmele GDF Suez și firma de recuperare EOS KSI de abuz în serviciu, ameninţare, înșelăciune, spălare de bani și obţinere de foloase necuvenite. El susţine că furnizorul de gaze GDF Suez, în loc să aplice prevederile contractuale consumatorilor care au întârziat plata facturilor, a împuternicit un recuperator specializat să recurgă „la mijloace de intimidare și ameninţare, fără a face dovada calităţii în care a întreprins demersurile, așa cum cere legea”.
Intimidarea debitorilor
Concret, EOS KSI a trimis unui consumator o notificare, fără să facă dovada în ce calitate a făcut demersul. Conform legii, entitatea care pretinde plata unei creanţe trebuie să prezinte fie dovada dobândirii creanței, fie contractul de mandat, în original. În denunţul depus la Parchet, cititorul a scris: „Sintagma prin care EOS KSI se adresează unui debitor al altei persoane este: „Compania EOS KSI Romania SRL (…) vă înștiințează că am fost împuterniciți de SC GDF Suez Energy Romania SA să declanșăm procedura de recuperare a facturilor pe care le înregistrați restante”. Apoi adaugă în denunţ: „În continuare se face precizarea că „creanţa totală este certă, lichidă și exigibilă”, fără a se argumenta și a se preciza temeiul legal, și se ameninţă cu o costisitoare procedură de executare silită. Această ameninţare este proferată în scopul de a intimida debitorul, de a induce frica și emoţia ca presiune care să motiveze urgentarea achitării datoriei. (…) În acest timp, lucrători ai EOS KSI sau ai call center- ului partener au hărţuit consumatorul cu telefoane re petate, flyere lăsate în cutia poștală, vizite la domiciliu”.
Evaziune fiscală și venituri necuvenite
Cititorul nostru mai arată, în denunţ, că GDF Suez, în loc să procedeze conform contractului, a ales să mandateze o societate specializată în recuperare, plătind inutil sume de bani care scad profitul impozabil al societății, în condițiile în care o cheltuială inutilă, fără un scop precis în economia societății, este un act de evaziune fiscală. De asemenea, el susţine că EOS KSI a realizat „un venit necuvenit, pentru că recuperarea debitelor se efectuează prin relaţia furnizor-consumator captiv și nu datorită unei proceduri sau unui serviciu efectuat de recuperator”.
Sute de români s-au plâns de practicile de recuperare
Speţa a fost prezentată în cadrul emisiunii „OTV Live”, difuzată pe postul România TV în 7 septembrie 2014, între orele 00.15 – 06.00. Pe parcursul emisiunii s-au primit peste 600 de SMSuri trimise de cetățeni, care s-au plâns de practicile de recuperare. În direct a intrat Alexandru Turbatu, care s-a prezentat ca fost lucrător al EOS KSI, coordonator al Regiunii Oltenia, care a adeverit cele afirmate despre practicile firmei de recuperare. Menţionăm că, nici până la data apariţiei acestui articol, conflictul nu a fost soluţionat.
ANRE o dă „după cireș”
Cititorul nostru a cerut ANRE să-i comunice în ce măsură, în preţul standard al metrului cub de gaz metan furnizat consumatorului casnic de către GDF Suez, este inclus costul demersurilor de recuperare a unei creanţe. El a precizat în solicitarea adresată ANRE că „este de interes public dacă un consumator, fie el restanțier sau nu, este obligat să achite în prețul unui serviciu contractat niște cheltuieli nenecesare și care nu îl privesc”. ANRE a dat un răspuns „diplomatic”, din care înţelege fiecare ce vrea: „Furnizorul de pe piaţa reglementată are dreptul și interesul să depună toate eforturile pentru recuperarea creanţelor, modalitatea la care recurge în acest scop nefiind reglementată de către autoritate. Fie că sunt angajate direct, de către un departament propriu, specializat în urmărirea și recuperarea creanţelor (la care se adaugă cheltuielile de judecată pentru situaţiile în care se ajunge în instanţă), fie că sunt realizate printr-o terţă persoană, respectiv o agenţie de management al creanţelor, costurile de această natură intră în categoria celor aferente desfășurării continue și în siguranţă a activităţii de furnizare a gazelor naturale”.