Scandalul de la Operă continuă. S-a stins într-o parte, s-a aprins în cealaltă

Scandalul de la Operă continuă. S-a stins într-o parte, s-a aprins în cealaltă

Coregraful Johan Kobborg și Alina Cojocaru au făcut pace cu ministrul Culturii, dar spectacolul de aseară nu s-a mai ținut pentru că s-au revoltat colegii lor de scenă

Nu e liniște nici acum la Opera Națională din București. După ce marți seară ministrul Culturii, Vlad Alexandrescu, a anunţat că a fost găsită o soluţie general agreată de angajaţii şi conducerea Operei, a urmat un nou protest.

Soluția ministrului, respinsă de angajați

Vlad Alexandrescu vrea un interimat de trei luni la Opera Națională București, asigurat de fostul director interimar, George Călin (foto), cu parteneriatul Ministerului Culturii, și reintegrarea lui Johan Kobborg și a Alinei Cojocaru, iar apoi găsirea unui nou manager de talie internațională. Mai mulți solişti, balerini, instrumentişti, maşinişti și peruchieri au protestat, însă, faţă de decizia demnitarului, iar spectacolul de aseară - „Falstaff” - nu a mai avut loc. Kobborg este satisfăcut de decizia ministrului.

FOTO:Alina Cojocaru

„Mulţumesc tuturor pentru sprijin în aceste vremuri de restrişte. Acest conflict a escaladat în aşa fel încât nu mai este vorba de mine acolo sau nu, iar acesta este motivul pentru care nu am plecat imediat, deoarece nici eu, nici noi nu puteam permite acestei instituții să se întoarcă la modul în care funcționa în trecut, de dragul artiștilor și de dragul viitorului vieții culturale din România”, a scris coregraful, pe Facebook.

FOTO: George Călin

Reamintim că în urmă cu două săptămni retrogradarea în funcţie a lui Kobborg a avut ecou internaţional în lumea dansului, acesta fiind un nume respectat, iar balerinii aduși de el la Opera din București au ameninţat că nu vor mai dansa. O altă preocupare a fost legată de faptul că, dacă danezul pleca, mai multe spectacole nu s-ar mai fi putut juca, întrucât el deține drepturile legale de a le pune în scenă.

Cum au decurs „ostilitățile”

„Ieri, începând cu ora 15.00, o parte din personalul Operei Naționale București și dirijorul Tiberiu Soare, împreună cu persoane din afara instituției, invitate special la protest, au ocupat scena și sala de spectacole, susținând discursuri, acordând interviuri reprezentanților presei și făcând revendicări ce nu țin de competența managementului. Având în vedere refuzul celor prezenți la manifestare de a elibera sala de spectacole și scena, în primă instanță întrucât era necesară desfășurarea repetiției tehnice, iar ulterior pentru a permite primirea spectatorilor, desfășurarea reprezentației din această seară a spectacolului „Falstaff” a devenit imposibilă”, a anunțat aseară, într-un comunicat, Opera Națională.

Tiberiu Soare răspunde acuzațiilor

Contactat de EVZ, dirijorul Tiberiu Soare (foto) a spus că acuzația de xenofobie la Opera Națională este una „îngrozitoare”. Dirijorul susține că le-a vorbit balerinilor din străinătate în limba engleză și că a încercat să lămurească și acuzațiile aduse. „Artiștii, prin natura meseriei lor, nu pot fi xenofobi. Umblăm prin toată lumea. Am avut spectacole cred că în toate colțurile Pământului. Este o jignire îngrozitoare. Faptul că și-a permis cineva să strige de pe scările Operei la Alina Cojocaru nu înseamnă că toți cei 700 de angajați ai Operei gândesc așa”, a spus fostul director adjunct. El a vorbit și despre ipoteza că neînțelegerile ar fi pornit de la soția sa, balerina Mihaela Soare. „Ea se numără printre artistele care au colaborat mult cu Johann Kobborg și a fost distribuită în mai toate spectacolele puse în scenă”, explică Soare.

FOTO: Tiberiu Soare