UN CERTAIN REGARD. Premiul de interpretare pentru Chiara Mastroianni
- Ioan Laz ăr
- 25 mai 2019, 21:02
A început deja sarabanda premiilor. Palmaresurile ce preced mult așteptata gală de închidere, când juriul lui Alejander Gonzales Inarritu își va prezenta lista cu palmdorizații, vin unele după altele, pe bandă rulantă. Cel mai de seamă este fără îndoială acela de la Un Certain Regard. Este secțiunea care consacră. Descoperirile se fac la Quinzaine des Réalisateurs, iar încurajăririle la Săptămâna Crticii și la Cinéfondation. Un fel de a spune, desigur, pentru că oricare din aceste constatări pot fi contrazise, așa încât să descoperim valori autentice demne de toată încrederea la oricare dintre secțiuni.
Ne vom ocupa, totuși, de aceea, care și-a făcut faima de a pregăti terenul pentru viitoarele premii de anvergură. Nadine Labaki, președinta juriului de la Un Certain Regard, era încântată să afle că în secțiunea resppectivă au intrat 9 premiere. Pe de o parte. Pe de alta, să observăm că sunt preponderente aici povestirile ce au ca personaje centrale femei. Sunt de notat, desigur, diversitatea subiectelor tratate, abordarea lor precum și formula de reprezentare a personajelor. Premiul Un Certain Regard a fost atribuit filmului A vida invisivel de Euridice Gusmao („Viața invizibilă a lui Euridice Gusmao”)semnat de Karim Ainouz ( născută în 17 ianuarie 1966, la Fortaleza, în Brazilia). Rolul titular este deținut de Carol Duarte. Acțiunea se petrece în 1950, la Rio de Janeiro. 7
Este povestea a două surori nedespărțite – Euridice (18 ani( și Guida (20) - , pe care tatăl lor le pune în situația de a-și clădi existența pe cont propriu, fiecare în dreptul ei, cu viața ei. Premiul de regie a fost luat de rusul Kantemir Balagov pentru Beanpole („Une grande fille”). Plasată în 1945, în timpul celui de Al Doilea Război Mondial (o temă recurentă, tratată în exces de cinematografia sovietică), și aici acțiunea este bazată pe biografiile a două femei, Iya și Mașa, amândouă aflate în căutarea unui nou sens al existenței.
Premiul special al Juriului a mers către Libertate, o coproducție Franța - Germania – Italia, semnată de cineastul spaniol Albert Serra, cu o poveste din 1774, fiind o investigație a deliciilor plăcerii din orizonturile ipocriziei religioase. „Coup de Coeur”, o delicatețe a preferințelor juraților conduși de Nadine Labaki, a mers în Quebec fiind atribuit unei producții semnate de cineasta Monia Chokri. Este un subiect al îndrăgostirii unui bărbat de chiar medicul ginecolog al surorii lui. Doar cu o Mențiune a fost onorat mult așteptatul Jeanne (Joan of Arc), filmul pe care Bruno Dumont l-a consacrat momentelor ce - la 1429 - preced arderea pe rug a Ioanei D`Arc.
O atenție specială se cuvine acortdată Premiului de interpretare, obținut la această ediție dee Chiara Mastroianni. Unanim recunoscut acum, profilul ei actoricesc s-a cristalizat cu o anumită încetinire, poate și pornind de la faptul că este anevois să recunoști valoarea unei ființe a cărei mamă se numește Catherine Deneuve, tatăl fiind Marcello Mastroianni. Chiara a convins în timp, jucând în filmele unor regizori de referință.
Debuta în 1972, în „Ma saison préféré” al lui André Téchiné, având să joace apoi și în filmele altor cineaști de valoare: Robert Altman („Pret à porter”), Xavier Beauvais ( „Nu uita că vei muri”), Arnold Desplechin, Danielle Dubroux. Nu o putem uita în rolul din filmul lui Raoul Ruiz „Trei vieți și o singură înmormântare”, unde juca alături de tatăl ei, fiind amândoi prezenți la conferința de presă, cu puțină vreme înainte ca tatăl ei, atât de iubit de public, să dispară.
În filmul pentru care este premiată (Camera 22) interpretează personajul Maria, soția care își părăsește soțul pentru a se instala în camera 22 a hotelului aflat peste drum de casa lor. De aici, formula unui voyeurism bizar, o „noapte magică”, incursiune în trecutul pasional al unui cuplu. Filmul, al cincilea pe care îl realizează în regia lui Christophe Honoré, este inspirat din Proust („Le Cote de Guermantes”). O revedem aici pe Carol Bouquet, în rolul Irène la 60 de ani, și pe alți câțiva actori apropiați de Chiara (Benjamin Biolay).
S-au acordat și premiile de la Cinéfondation, unde juriul, conduse de Claire Denis, îl are în componență și pe Cătălin Mitulescu. Povestea a unor acrobați de circ, Mano a Mano (regia Louise Courvoisier) , obține primul premiu, în valoare de 15 000 euro. Al doilea (11 250 euro) a fost atribuit filmului Hieu, semnat de un american, și bazat pe povestea eșecul unui originar din Vietnam de a se îmbogăți cât a-i bate din palme. Palestinianul Wisam Al Jafari ia al treilea premiu (7 500 euro), cu Ambience. Doi tineri palestinieni caută o soluție tehnică pentru un spectacol muzical într-un câmp de refugiați.
Vine, vine Gala mare, unde se pare că vor fi și surprize. În afara președinților de jurii, printre cei care vor înmâna premiile se află Catherine Deneuve, Michael Moore, Valeria Bruni-Tedeschi, Sylvester Stallone.