Șefii de la Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR) încearcă să recupereze 100 de milioane de euro, prejudiciul creat de Romstrade, pe vremea când firma era deținută de omul de afaceri Nelu Iordache, care s-a ocupat de con s truirea celui mai înalt drum din țară: Transalpina. Misiunea nu este ușoară, recunoaște chiar directorul general al Companiei, Narcis Neaga. Potrivit acestuia, s-au început demersurile pentru recuperarea sumelor.

Riscăm să se surpe drumul cu totul

„Avem scrisoare de garanție pentru suma de 30 de milioane de euro, suntem în proces cu acest act. Pentru restul sumei, nu știu ce să vă spun. Purtăm discuții cu noua casă de insolvență”, a declarat, pentru „Evenimentul zilei”, directorul Neaga. Potrivit surselor EVZ, șefii de la Drumuri, împreună cu noua casă de insolvență, încearcă să identifice bunurile societății care ar putea fi valorificate, pentru a se recupera prejudiciul creat și neacoperit de garanții solide: 70 de milioane de euro. „Am acționat în judecată constructorul, pentru că doar așa poate fi reziliat contractul. Expertiza contabilă a arătat un prejudiciu de aproximativ 100 de milioane de euro. Reprezintă lucrări care au ajuns într-o stare de degradare extrem de avansată și lucrări plătite și neefectuate. Urmează să defalcăm cât la sută din această cifră înseamnă lucrări plătite și neefectuate și cât înseamnă degradări”, a explicat Neaga.

Investitorii cer despăgubiri

Mai mult, deși lucrările au fost efectuate prin zone protejate, nu s-a obținut aviz de la mediu, ceea ce ne-ar putea atrage sancțiuni din partea Uniunii Europene. Potrivit acestuia, la un moment dat, nici nu se mai știa cine administrează firma Romstrade, după ce aceasta a intrat în insolvență. Motivul: administratorii speciali ai firmei au plecat rând pe rând. „Nu știam unde să trimitem hârtiile într-o perioadă. Acum este administrator special SMDA Insolvency SPRL și RVA Insolvency Specialist SRL”, precizat Neaga. Asta, după ce Casa Transilvania a renunțat. Potrivit șefului de la Drumuri, pentru prima dată în istoria CNADNR- ului, statul va stabili pierderile generate de faptul că statul nu a încasat rovinietă, pentru că pe acolo nu au circulat mașini, iar cabanierii nu au putut să își folosească unitățile de cazare.

Contract cu iz penal

Inspectorii Curții de Conturi au constatat că pentru amenajarea drumului a fost semnat un contract ilegal, cu ajutorul mai multor angajați din cadrul CNADNR. Mai mult, discuțiile telefonice din dosarul „Transalpina” dezvăluie cum șefii Direcției Regionale de Drumuri Craiova decontau ilegal bani către Romstrade. În acest caz, procurorii DNA i-au trimis în judecată pentru fapte de corupție pe Nelu Iordache, cel care controla firma Romstrade, și șapte funcționari de la DRDP Craiova. Și, pentru că mai marii Companiei nu au verificat lucrările, s-au trezit că jumătate din ceea ce s-a lucrat, ori s-a făcut prost, ori s-a degradat pentru că nu s-a conservat șantierul, de la blocarea lucrărilor trecând doi ani.