Peste 5.000 de salariaţi de la Uzina Dacia şi de la firmele furnizoare au protestat, ieri la prânz, în faţa Casei de Cultură din Mioveni împotriva eliminării taxei auto pentru maşinile second-hand.
Liderii de sindicat susţin că mitingul de ieri va fi urmat de alte acţiuni de protest, care vor avea loc la Mioveni.
Vânzările au scăzut dramatic
„Vom face mitinguri până guvernul va înţelege să-şi protejeze industria auto cu contribuţii mari la PIB şi locurile de muncă aferente“, susţine Nicolae Pavelescu, preşedintele Sindicatului Automobile Dacia. În plus, sindicaliştii ameninţă că, în cazul în care taxa auto va fi eliminată, vor organiza un miting la Bucureşti, unde vor participa zeci de mii de oameni din industria auto.
După miting, la sediul Primăriei Mioveni a avut loc o întrevedere între conducerea uzinei, sindicalişti şi reprezentanţii autorităţilor locale. François Furmount, directorul Automobile Dacia, a declarat că menţinerea taxei auto este esenţială pentru revitalizarea vânzărilor, deşi acesta nu este singurul ajutor pe care autorităţile îl pot da uzinei piteştene. „Vânzările de la Dacia au scăzut dramatic, în condiţiile în care în România au intrat, numai în 2008, peste 300.000 de maşini vechi. Deşi ieri am reluat producţia, avem comenzi doar pentru două săptămâni de activitate. Am avut scăderi ale vânzărilor şi pe pieţele externe, dar în România situaţia a fost şi mai dramatică“, susţine directorul Furmount.
Tot în cadrul întâlnirii de ieri, reprezentanţii Automobile Dacia au spus că, în cazul în care criza industriei auto nu se va diminua, ar putea renunţa, în primăvară, la 3.000-4.000 de angajaţi. „Noi ne gândeam la 200 de maşini pe zi, iar situaţia arată că am vinde în medie 50 de maşini. Deocamdată, nu ne gândim la disponibilizări, ştiind că ianuarie şi februarie sunt oricum luni slabe în vânzarea de autoturisme. Dar din primăvară, dacă programul de diminuare a consecinţelor crizei nu va da rezultate, este posibil să renunţăm la un schimb de muncă, adică 3.000-4.000 de angajaţi“, afirmă François Furmount.
„Dăm vina prea mult pe criză“
La rândul său, Constantin Stroe, vicepreşedintele Dacia, a declarat că eliminarea taxei auto, pusă în aplicare pe 1 iulie 2008, nu este decât unul dintre factorii care au dus la prăbuşirea vânzărilor.
„Dăm vina prea mult pe criză. Taxa auto a contat în proporţie de 45% în scăderea pieţei, urmată de înăsprirea şi scumpirea creditelor, cu o pondere de 30%. Apoi au fost alţi factori. Dacă nu se elimină aceste cauze, Dacia o să pice şi niciun judeţ nu va suferi mai mult decât Argeşul“, avertizează Constantin Stroe. Vicepreşedintele Dacia lea cerut autorităţilor să demareze cât mai rapid programul „Rabla“, precum şi înlesniri de la plata impozitelor.