Se împlinesc 21 de ani de la prăbușirea avionului AF4590. În 25 Iulie 2000, în Paris, avionul supersonic a decolat având 109 pasageri la bord, îndreptându-se spre New York și a căzut la pământ două minute mai târziu.
După cum rezultă din ancheta oficială, accidentul a fost produs de o lamelă de titan căzută din avionul ce decolase cu câteva minute înainte.
Aceasta a cauzat explozia unui cauciuc, explozie care a produs la rândul său fisura rezervorului, iar cele peste 100 de tone de combustibil au aprins aeronava la câteva momente după decolare. Avionul s-a prăbușit peste hotelul Hôtelissimo din Gonesse, rezultând moartea celor 109 pasageri dar și a altor 5 angajați ai hotelui.
Familiile victimelor au primit despăgubiri însumând 115 milioane de euro.
Salvat de un infarct
Dincolo de detaliile tehnice ale accidentului se află povești marcante ale celor implicați.
Cea mai cunoscută dintre ele este cea a actorului din Berlin, Gunter Pfitzmann, care rezervase împreună cu soția bilete pentru cursa spre New York a avionului Concorde. Aceștia și-au anulat însă plecarea în ultimul moment, deoarece actorul a suferit un atac de cord.
După producerea tragediei, soția acestuia a declarat: ,,Este îngrozitor să ne gândim că noi trebuia să fim la bordul avionului. Inimile noastre sunt alături de familiile celor decedați.ˮ
În urma tragediei, proprietara hotelului a scris o carte intitulată ,,Putain de Crashˮ , care relatează viața angajaților hotelului și felul în care prăbușirea avionului i-a afectat.
Michèle Fricheteau consideră cartea pe care a scris-o ,,un buchet de flori ce marchează sfârșitul unei idei minunate, aceea că un hotel mic, ieftin, poate fi nu doar un loc in care poți dormi, unde angajații abia vorbesc cu tine, ci un loc în care oamenii se bucură să meargă.ˮ
De asemenea, în Gonesse a fost ridicat un monument în amintirea victimelor aeronavei Concorde.
După Paris, Concorde nu a mai zburat niciodată
După accidentul de la Paris, toate aeronavele de acest fel au fost oprite la sol până în noiembrie 2001. Deși ar fi trebuit să reia cursele, Concorde nu a mai zburat niciodată. Criza din domeniul aeronautic, declanşată de atentatele din 11 septembrie 2001 și de prețul tot mai ridicat al petrolului, precum şi costurile ridicate de exploatare au impus retragerea singurului avion supersonic de pasageri din circuitul comercial.
Companiile care operau cu acest tip de avion, British Airways şi Air France, au anunţat, la 10 aprilie 2003, sfârşitul utilizării acestei aeronave în scopuri comerciale, până la 31 octombrie 2003. Air France a suspendat zborurile sale cu aeronavele Concorde din dotare la 31 mai, iar, pe 24 octombrie 2003, a avut loc turul de adio al avioanelor Concorde ale companiei British Airways. Aparatele retrase din serviciu sunt expuse în diferite muzee tehnice ale lumii, la uzina din Toulouse şi pe Aeroportul internaţional Charles de Gaulle.
Zborul cu supersonice ar putea fi reluat din 2029
Zborurile de pasageri cu avioane supersonice ar putea fi reluate în următorii ani, după ce compania aeriană americană United a anunțat planurile sale de a cumpăra 15 noi avioane de transport supersonice pentru a le introduce în circulație în 2029, transmite BBC.
Noua aeronavă, denumită Overture, va fi produsă de o companie din Denver, numită Boom, care nu a testat până acum un avion supersonic.
Zborul supersonic este atunci când un avion călătorește mai repede decât viteza sunetului, cu viteză mai mare de 1.060 km/h. Un avion tipic de pasageri poate zbura cu aproximativ 900 km/h, dar se așteaptă ca noul avion Overture să atingă viteze de 1.805 km/h