15 ani fără Ayrton Senna

Chiar dacă Michael Schumacher este, din punct de vedere statistic, cel mai mare pilot din istoria Formulei 1, pentru fanii "Marelui Circ", brazilianul rămâne neegalabil.

Măreţia lui Senna nu stă în statistici, chiar dacă pilotul brazilan are un palmares extraordinar, ci în forţa sa impresionantă prin care a dominat o eră a Formulei 1.

Moartea lui Senna din urmă cu 15 ani a schimbat Formula 1 pentru totdeauna, însă şi viaţa sa a avut un efect similar. Obsesia lui Senna pentru succes a condus la un stil de pilotaj la limita pericolului. Senna şi-a dominat maşinile la fel cum şi-a dominat adversarii, urcând nivelul de competitivitate al monopostuilor la un nivel de neînchipuit chiar şi pentru specialiştii echipei.

Poate cel mai bun exemplu al dăruirii lui Senna a fost ilustrat în sesiunea de calificare a Marelui Premiu de la Monaco din 1988, când Senna era în primul său an la echipa McLaren-Honda, fiind coleg cu francezul Alain Prost. În acel moment, Prost era cel mai apreciat pilot din "Marele Circ", primul obiectiv al brazilianului a fost să îl depăşească pe francez. Marele Premiu de la Monaco, unde Senna avea să câştige de şase ori, record încă neegalat, i-a oferit şansa de a-şi demonstra superioritatea.

Talent precoce

În calificări, Senna a obţinut cel mai bun timp, fiind cu 1,4 secunde mai rapid decât Prost într-un monopost identic, iar după aceea a vorbit despre experienţa aproape supernaturală care l-a purtat dincolo de stilul de pilotaj conştient. Rivalitatea dintre Senna şi Prost a devenit una dintre cele mai aprige din istoria sportului, fiecare pilot fiind definit, într-o oarecare măsură, de această emulaţie.

Însă brazilianul a dat semne că este un mare talent al sportului cu mult timp înainte de a se confrunta cu cel mai mare adversar al său, potenţialul său fiind evident chiar şi înainte să ajungă în "Marele Circ". În 1983, echipa Williams i-a oferit lui Senna, pe atunci pilot în Formula Trei, posibilitatea de a efectua un test într-unul din monoposturile sale şi, după 40 de tururi pe circuitul Donington Park, brazilianul reuşise timpi mai buni decât piloţii care concurau frecvent pe acesta, printre care şi campionul mondial en titre, Keke Rosberg. Cu toate acestea, patronul echipei, Frank Williams, nu i-a oferit un contract lui Ayrton Senna.

În schimb, Senna s-a înţeles cu echipa mediocră Toleman şi, imediat, a început să se facă remarcat, fiindu-i interzisă o victorie la Monaco, al şaselea său Mare Premiu din carieră, din cauza ploii torenţiale. Abilitatea brazilianului a atras atenţia echipei Lotus, care i-a oferit un contract pe trei ani.

Lotus şi începutul hegemoniei

Prima victorie a venit în a doua sa cursă pentru Lotus, Senna triumfând, pe ploaie, în Marele Premiu al Portugaliei din 1985. În următorii trei ani, Senna avea să reuşească cinci victorii pentru Lotus, înainte să i se alăture lui Prost la McLaren. Timp de trei ani, cei doi au dus o luptă acerbă pentru supremaţie. Senna a atins noi extreme ale carierei sale, forţându-l pe Alain Prost să spună, după un accident groaznic al brazilianului, că dacă îşi doreşte titlul atât de mult încât este dispus să moară pentru el, poate să îl aibă.

Senna a dat de mai multe ori impresia că ambiţia sa avea prioritate în faţa simţului său pentru supravieţuire, cel mai notabil exemplu fiind Marele Premiu al Japoniei din 1990, când Senna a obţinut al doilea din cele trei titluri de campion al Formulei 1, după ce a intrat în spatele monopostului condus de Prost la 250 de kilometri la oră, provocând un accident care i-a scos pe amândoi din cursă.

Ultimul sezon

Când Senna, a ajuns la Williams, în sezonul din 1994, poziţia sa de rege al Formulei 1 era de necontestat. Echipa dominase "Marele Circ" în 1992 şi 1993, Senna se părea că va câştiga confortabil un nou titlu de campion. Însă monopostul Williams avea mari probleme de design şi Senna a pierdut puncte importante în faţa lui Michael Schumacher în cursa pentru titlu. Ajuns la Imola, Senna avea nevoie disperată de victorie.

Dezastrul s-a produs când Senna a intrat în virajul Tamburello, cu o viteză de aproape 300 de kilometri pe oră şi avându-l în spate, la doar o jumătate de secundă, pe noul său rival, Michael Schumacher. Monopostul Williams a ieşit de pe pistă şi a lovit un zid de beton. Dacă o roată din faţă nu s-ar fi întors spre cockpit şi l-ar fi ratat pe brazilian, Senna ar fi ieşit nevătămat din accident. SURSA: BBC