Lucrările la Autostrada Transilvania merg greoi, iar în urma lor rămân probleme care ar putea să încarce şi mai mult devizul final.
Din cauza unor lucrări greşit executate de către Bechtel, la autostrada Transilvania, în mai multe locuri de pe tronsonul 2 B, Gilău - Câmpia Turzii, se execută lucrări de refacere a infrastructurii viitoarei autostrăzi. Principalele probleme care au apărut sunt legate de alunecarea terenului, erodarea taluzurilor şi nerespectarea reţetei pentru asfalt.
„Nu am prea găsit argumente pentru plăţi suplimentare“
Compania Naţională de Autostră zi şi Drumuri Naţionale estimează că valoarea reparaţiilor care trebuie efectuate depăşeşte suma de 100 de milioane de euro. Directorul de proiect al autostrăzii Transilvania, Radu Gaşpar, a declarat, ieri, pentru EVZ, că în prezent se derulează o investigaţie care să arate cine este vinovat pentru aceste greşeli de construcţie.
„Din păcate, pot să vă spun că, cel puţin pe sectorul de la Cluj, costurile totale de reparaţii vor depăşi 100 de milioane de euro. Suntem acum în proces de investigare alături de cei de la firma de proiectare. Toate aceste defecţiuni nu sunt însă iremediabile, ele se pot repara. Deocamdată, sincer să fiu nu am prea găsit argumente care să justifice plăţi suplimentare“, a spus directorul Radu Gaşpar.
Ploile sapă la fundaţia autostrăzii
Problemele cele mai grave care sunt cele de la taluzuri care au început să fie spălate de ploi încă de acum, când abia au fost finalizaţi doar câţiva kilometri de autostradă. Taluzurile au început să fie spălate de ploi, iar apa s-a infiltrat la fundaţia drumului.
Radu Gaşpar a declarat că aceste probleme tehnice au apărut în multe locuri şi ne-a spus că dacă nu sunt urgent remediate, există riscul afectării iremediabile a viitoarei construcţii. „Riscul nu e de a fi erodată autostrada. Riscul major este de a se slăbi capacitatea portantă şi astfel calea de rulare să fie compromisă total“, a explicat reprezentantul companiei.
Nereguli depistate la taluzuri
În prezent, Compania Naţională de Drumuri a dispus expertizarea taluzurilor. Cele care nu corespund caietului de sarcini vor fi refăcute.
„Nu toate taluzurile au fost încă expertizate, însă putem desprinde trei cauze majore. Prima o reprezintă condiţiile de teren, diferite faţă de estimări. În acest caz, este normal şi firesc să ne asumăm aceste costuri. A doua cauză sunt greşelile de proiectare, pentru care e răspunzător proiectantul general, adică Bechtel. A treia cauză o reprezintă construcţia deficitară şi nerespectarea caietelor de sarcini, caz în care tot compania Bechtel este vinovată“, a mai spus Gaşpar.
În afara problemelor de la taluzuri, Bechtel nu a respectat nici reţeta pentru stratul de uzură. Cel puţin asta rezultă în urma unui control efectuat de Direcţia de Calitate şi Protecţia Mediului din cadrul CNADN. Mai precis, sunt probleme la ultimul din cele trei straturi de uzură.
„Compania a aprobat o reţetă pentru un strat de uzură, dar cei de la Bechtel nu au reuşit să respecte procedurile. Pentru a fi mai rezistent, acest strat de uzură are în compoziţie şi nişte fibre. Am constatat că acest strat de uzură nu respectă cerinţele din caietul de sarcini“, a mai spus Gaşpar. Urmarea: Bechtel va face o decopertare a autostrăzii pe o lungime de 120 de metri.
Ce zice Bechtel
În lipsa directorului de comunicare al companiei, Bogdan Sgârcitu, care e plecat la Londra, nici un alt funcţionar nu a vrut să ne comunice un punct de vedere. „Vă rog să scrieţi un mail şi veţi primi răspuns după ce domnul Sgârcitu se întoarce din Londra. Este obligatoriu ca el să vadă acest răspuns“, ne-a declarat Catrinel Grigorovici, director de relaţii publice al companiei Bechtel.
La închiderea ediţiei, am primit şi punctul de vedere al companiei. „Un proiect de autostradă necesită o multitudine de măsuri de protecţie ce vor fi realizate în cadrul procesului de construcţie, incluzând, fără a se limita însă la atât: activităţi de stabilizare, nivelare şi reînsămânţare a taluzurilor, activităţi de înlocuire a solului şi instalare de sisteme de drenaj. Toate aceste categorii de lucrări se desfăşoară în acest moment pe aliniamentul autostră zii Transilvania“, a declarat Liliana Tebeică, reprezentanta Bechtel.
Radu Gaşpar, director CNADNR: ” Riscul nu e doar erodarea autostrăzii. Riscul major al erodării taluzurilor este slăbirea capacităţii portante, deci compromiterea totală a căii de rulare. ”
TREI CAUZE
Cine răspunde Specialiştii de la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) au identificat trei cauze principale care au făcut necesare reparaţiile la taluzuri.
1. Condiţiile de teren, diferite faţă de estimări. Costurile sunt asumate de CNADNR.
2. Greşelile de proiectare. Răspunzător e proiectantul general, Bechtel.
3. Construcţia deficitară şi nerespectarea caietelor de sarcini. De vină e constructorul, compania Bechtel.
PLĂŢI
Exproprieri de 285 de milioane de lei
Exproprierile la Autostrada Transilvania mai scot de la bugetul de stat circa 128 de milioane de lei (34 de milioane de euro), sume rămase neachitate de anul trecut. Banii pentru exproprierea celor 2,5 milioane de metri pătraţi vor fi achitaţi din bugetul pe 2008 al Ministerului Transporturilor, a decis guvernul printr-o hotărâre aprobată recent. Compania de Autostrăzi va demara începând din această toamnă şi exproprierile pe tronsonul 3B (Mihăileşti - Suplacu de Barcău), iar din primăvara anului următor vor începe exproprierile şi pe tronsonul 3A (Cluj Vest - Mihăileşti), valoarea totală ridicându-se la circa 285 de milioane de lei (78,5 milioane de euro). (Cristina Sbîrn)
PROMISIUNI Planul iniţial nu s-a potrivit
Autostrada Transilvania va avea 415 kilometri şi va lega Braşovul de punctul de trecere a frontierei cu Ungaria de la Borş, judeţul Bihor. Până în prezent, România a plătit peste 600 de milioane de euro, adică peste 25 la sută din valoarea proiectului, estimată iniţial la 2,2 miliarde de euro. Până la sfârşitul acestui an, vor fi asfaltaţi aproximativ 15 kilometri de autostradă. Deşi autorităţile române, în frunte cu premierul Călin Popescu-Tăriceanu, au dat asigurări că primul tronson, de 26 de kilometri, va fi gata până la sfârşitul anului 2008, cei de la Bechtel au spus că termenul de predare este anul 2009.