100 de ani de la nașterea unui poet dandy sub stalinism: „Sunt cel mai frumos din orașul acesta”

100 de ani de la nașterea unui poet dandy sub stalinism: „Sunt cel mai frumos din orașul acesta”

S-a scurs un secol de la nașterea lui Radu Stanca (născut pe 5 martie 1920, la Sebeș, Alba, mort la numai 42 de ani de TBC, la Cluj-Napoca, pe 26 decembrie 1962), prilej pentru o prețioasă evocare.

A fost cel mai pur estet al Cercului Literar de la Sibiu, liderul teoretic și baladistul său en titre. De fapt, brandul cerchist și ideea „euphorionismului” i se datorează în mare măsură acestui liric sibian precoce, debutat la doar 12 ani - apreciază distinsul critic literar Paul Cernat.

Lirismul său baladesc, neomedieval, e o „punere în scenă” retro, de amour courtois, dar și o formă superioară de teatralitate „dandy”, având o culme în Corydon („Sunt cel mai frumos din orașul acesta...”, lesne recuperabil ca „paradă gay”) - speculează, în continuare profesorul Paul Cernat.

Om de teatru

Ca estetician în răspăr cu o modernitate înțeleasă restrictiv, Radu Stanca a pledat pentru „resurecția baladei” în poezie și pentru reactualizarea tragediei în teatru.

Provenit dintr-o familie care a dat câțiva oameni de carte (între care fratele său Horia Stanca și, mai ales, vărul „cerchist” Dominic Stanca, al doilea soț al regizoarei Sorana Coroamă Stanca) Radu Stanca a fost un om de teatru „complet”: dramaturg, regizor, actor, estetician, organizator – punctează scriitorul Paul Cernat.

Apoi, în continuarea ideii: „Relația privilegiată cu scena s-a tradus și prin căsătoria cu actrița Dorina Ghibu (doamna «Doti» Stanca), decedată anul trecut la 91 de ani. Dacă poezia autorului e «teatrală», teatrul său are un caracter «poematic» (afin cu Giraudoux sau Anouilh), remarcabil în reprezentarea atipică a feminității din Dona Juana, Greva femeilor ș.a.”.

„Reprezentare atipică a feminității”

Teatrul din Sibiu, pentru care a făcut mult sub toate aspectele, îi poartă azi numele. Relevant mai ales pentru concepțiile literare ale protagoniștilor, „romanul epistolar” cu Ion Negoițescu surprinde doar parțial viața secretă a unor dandy sub stalinism - menționează Cernat.

Ultimele tușe ale portretului: „Cota lui Radu Stanca n-a încetat să-i crească, postum; piesele i s-au jucat și i-au fost expert discutate, poemele i-au fost puse pe muzică (unele, precum Frunza mea albastră, Numai noaptea, Frunzele, Despărțire ș.a. au devenit hituri de muzică ușoară) și continuă să aibă sufragiile tuturor vârstelor”.

Ne puteți urmări și pe Google News