10 lucruri de ştiut despre protejarea cardurilor pe internet
- Marius Pîrloiu
- 24 octombrie 2011, 17:03
Ai fost rezervat în a face cumpărături online cu cardul de teama fraudei? Ştiai că ţi se oferă o protecţie aproape totală pentru aceste tranzacţii? Află 10 lucruri esenţiale despre sistemele de protecţie a cardurilor pe internet, cum ar fi Verified by Visa.
Prin Verified by Visa a fost adăugat un nivel suplimentar de securitate care verifică legitimitatea ambelor părţi implicate într-o tranzacţie. După înregistrarea în sistem, vei beneficia de protecţie de fiecare dată când faci o plată online cu cardul Visa la oricare din cei peste 300.000 de comercianţi online din Europa si aproximativ 500 de comercianţi înregistraţi din România. 1. Cum se face înregistrarea? Poţi să te înrolezi dacă banca emitentă a cardului oferă acest sistem, direct pe site-ul băncii, de cele mai multe ori în cadrul unei secţiuni separate. Totodată, în cazul în care eşti obişnuit cu plăţile online cu cardul, nu se poate să nu fi observat în ultimul timp că în cursul unei achiziţii de pe internet ajungi să fii întrebat dacă doreşti sa-ţi activezi cardul într-unul din sistemele de protecţie pe internet - Verified by Visa sau Mastercard SecureCode. Nu ai de ce să te temi. Pagina opţională care îţi apare este generată de banca de la care ai cardul, prin care ţi se cer trei date de autentificare şi adresa de e-mail. În timpul înregistrării, vei stabili un mesaj de întâmpinare şi o parolă. Apoi, de fiecare dată când vei intra să cumperi de la unul din magazinele de pe internet înrolate în standardul 3D Secure îţi va apărea mesajul de întâmpinare pe care doar tu şi banca îl ştii şi apoi ţi se va cere să introduci parola, cunoscută doar de tine. 2. De ce ar trebui să folosesc sistemele de protecţie pe internet? Sistemele de protecţie pe internet îţi protejează cardul împotriva tranzacţiilor neautorizate şi îţi oferă siguranţă deplină atunci când cumperi online. Orice tranzacţie pe internet cu cardul tău va fi autorizată numai după ce introduci parola stabilită şi cunoscută de tine. 3. Mi s-a cerut activarea cardului în timpul unei achiziţii online. Este vreo înşelătorie? Verified by Visa este un sistem oficial al Visa. Cererea de a te înregistra în Verified by Visa este transmisă dacă magazinul online unde vrei să faci cumpărăturile s-a înrolat în acest sistem şi dacă banca emitentă a cardului tău îl acceptă. Acest lucru are loc înainte de finalizarea tranzacţiei. 4. De ce nu am mai putut să refuz dacă mi s-a cerut activarea cardului în timpul unei achiziţii online? Orice bancă emitentă de carduri, care doreşte să lanseze "Activarea în timpul cumpărăturii", trebuie să respecte cerinţele dintr-un ghid elaborat de Visa, una dintre ele fiind posibilitatea de înregistrare opţională în Verified by Visa. Adică, posesorii de carduri să aibă şi opţiunea de a renunţa la activarea cardului în Verified by Visa în timpul unei achiziţii online. Totuşi, băncile pot stabili o limită a numărului de opţiuni de renunţare la înregistrare, dar nu mai puţin de trei, după care înregistrarea devine obligatorie. Totuşi, Visa recomandă băncilor ca, în această etapă de dezvoltare a pieţei, să nu impună nicio limită a numărului de opţiuni de renunţare. 5. Cum îmi pot da seama că plata prin Verified by Visa este un proces autentic şi nu e vreo înşelătorie? Mai întâi vei vedea un mesaj personal - pe care l-ai furnizat atunci când te-ai înregistrat în Verified by Visa şi pe care numai tu şi banca emitentă îl cunoaşteţi. Mesajul este dovada că ecranul de securitate pe care îl vezi este autentic. Apoi ţi se va cere să introduci parola Verified by Visa. 6. Cum folosesc sistemele de securitate pe internet? La fel de simplu ca şi înainte de a avea cardul înregistrat, întrucât adaugă doar un pas în efectuarea plăţii online. Mai exact, alegi ce vrei să cumperi online, accesezi secţiunea de plată, introduci la fel ca şi înainte detaliile cardului, iar site-ul îţi va spune dacă oferă sau nu Verified by Visa. Dacă site-ul este înregistrat în sistemul de securitate, atunci vei vedea mesajul personal stabilit de tine şi va trebui să-ţi introduci parola. Ulterior, dai click pentru a trimite comanda, identitatea ta este confirmată şi vei beneficia de produsul sau serviciul comandat. Pentru o exemplificare mai amănunţită, poţi urmări o demonstraţie pe visa.ro. 7. Ce magazine online sunt înrolate în Verified by Visa? În România, aproximativ 500 de magazine online folosesc standardul 3D Secure, iar lista celor înrolate în Verified by Visa o poţi vizualiza pe visa.ro. 8. Ce fac dacă uit parola pe care am setat-o? Parola poate fi resetată, procesul depinzând de banca emitentă a cardului tău. În cele mai multe cazuri vei vedea un link "Aţi uitat parola?". Accesează acest link pentru a reseta parola rapid şi uşor, apoi continuă şi finalizează tranzacţia. 9. Am primit un mesaj de la companiile de carduri pentru actualizarea datelor. Este normal? Visa nu trimite niciodată mesaje în care ţi se cere să îţi actualizezi detaliile, indiferent de motiv. Dacă primeşti astfel de me saje, este vorba de o înşelătorie care trebuie raportată băncii emi tente a cardului - numărul de telefon îl găseşti pe spatele cardului. 10. Ce fac dacă site-ul de unde vreau să cumpăr nu este înregistrat în sistemele de protecţie pe internet? În acest caz, ar trebui să ţii cont de câteva măsuri simple de precauţie, printre care codarea datelor privind cardul înainte de a le transmite pe internet. Mai exact, caută simbolul unui lacăt sau al unei chei în partea de jos a paginii sau verifică adresa paginii de Internet, care ar trebui să înceapă cu https:// şi nu cu http: //. Încearcă să cumperi de la comercianţii cunoscuţi sau caută in for maţii în legătură cu aceştia pentru a te asigura că au o reputaţie bună şi sunt de încredere. Apoi, păstrează o evidenţă a tran zacţiilor efectuate pe internet, inclusiv a adresei paginii de internet a comerciantului. Numeroase magazine online trimit clienţilor mesaje pe e-mail cu detaliile achiziţiei efectuate - asigură-te că le-ai salvat sau imprimat. Pentru a fi sigur de calitatea produselor sau serviciilor pe care vrei să le comanzi, înainte de a face achiziţia, citeşte politica de livrare şi returnare care ar trebui să se afle pe pagina de internet a comerciantului. Poţi trimite înapoi produsele care nu corespund aşteptărilor? Dacă produsele sunt defecte poţi primi banii înapoi sau alt produs în schimb. Mai mult, caută un număr de telefon sau o adresă de e-mail şi notează-le în cazul în care ai întrebări. Notă: Pentru întrebări legate de plăţile cu cardul pe internet puteţi scrie la adresa plationline[at]evz.ro sau vizitaţi www.visa.ro pentru mai multe informaţii. Citiţi şi:
- Ce câştigi dacă faci cumpărături online
- Aveţi de ce să vă temeţi de cumpărăturile online?
- Visa Europe a lansat serviciul de plăţi mobile de la persoană la persoană
- Peste 100.000 de români au realizat pentru prima dată o tranzacţie online cu cardul