Studiu: Două treimi dintre copii, agresați la școală

Studiu: Două treimi dintre copii, agresați la școală

Asociația Telefonul Copilului a realizat un studiu din care a rezultat că majoritatea elevilor sunt la un moment dat victimele agresiunilor verbale sau fizice, dar nu cer ajutorul părinților și educatorilor. Cercetarea a fost realizată pe 2.000 de elevi.

Aproape jumătate dintre copiii din România - 46% - au fost la un moment dat victime ale bullying-ului, 53% din aceștia fiind fete și 47% băieți.

Datele au fost extrase din studiul “Fenomenul bullying în unitățile de învățământ” - primul de acest tip din România - realizat de Asociația Telefonul Copilului în cadrul proiectului ,,Bullying – de la hărțuirea verbală la hărțuirea fizică în rândul copiilor”.

Studiul include răspunsurile a 2.000 de copii din 20 de unități de învățământ. Categoriile de vârstă ale repondenților au fost: 7 – 9 ani (6,17%), 10 – 12 ani (16,58%), 13 – 15 ani (38,08%), 16 – 19 ani (39,18%).

Bullying este o formă de abuz aparte care se manifestă printr-un comportament agresiv, intenționat, repetat asupra aceluiași copil, iar în relațiile interpersonale se caracterizează prin dezechilibru de forțe.

“Este alarmant faptul că mai mult de jumătate dintre copiii chestionați (51,45%) au răspuns că școala “NU” ia fenomenul bullying în serios, fapt identificat și în situațiile înregistrate la Telefonul Copilului 116 111. S-a observat și că elevii nu sunt obișnuiți cu acțiuni de prevenire / de informare cu privire la acest fenomen, ei nefăcând distincția între prevenire și sancțiune. Copiii au admis că sancțiunile au caracter temporar, însă nu rezolvă problemele pe termen lung. Mai mult decât atât, doar 2,15% dintre respondenți au considerat importantă prezența consilierului școlar ca resursă de prevenire; așadar, rolul consilierului școlar nu este cunoscut în rândul elevilor sau este diminuat. Activitățile de prevenire realizate de specialiștii Asociației Telefonul Copilului au fost menționate de un procentaj de 52,15% drept singurele activități de acest tip care au avut loc în unitățile de învățământ din care proveneau copiii chestionați. În consecință, apreciem drept vitală coagularea tuturor factorilor de decizie în vederea implementării în toate unitățile de învățământ din România a unui program eficient și continuu de prevenire a fenomenului bullying. Fiecare copil are dreptul să se simtă în siguranță, oriunde s-ar afla”, a declarat Cătălina Florea, Director Executiv, Asociația Telefonul Copilului; Task Force Representative – Europa, Child Helpline International

Conform studiului, două treimi dintre copii își doresc să beneficieze de sprijinul părinților într-o astfel de situație însă nu apelează la aceștia de frică sau de rușine. Trei sferturi dintre repondenți spun că ar răspunde prin agresiune unei situații de tip bullying.