Editura Evenimentul si Capital

SECURITATEA și rockul progresiv. Dinescu și Tănase, URMĂRIȚI pentru legături cu ROCKUL. Documente incendiare din arhiva CNSAS

Autor: | | 16 Comentarii | 16760 Vizualizari

Poetul Mircea Dinescu și scriitorul Stelian Tănase apar și ei filele dosarului de urmărire ”Chitaristul”, după ce au intrat în contact cu Paul Prisada, făcut de Inspectoratul de Securitate Județean Tulcea între anii 1974 și 1989.

Urmărirea diverselor personaje era preluată de structura de la București sau informațiile erau trimise la Tulcea. Important pentru poliția politică era ca la public să nu ajungă la public mesajul de libertate al rockului.

” Membrii formației se dedau la manifestări ostile ”

Urmărirea lui Paul Prisada a continuat, Securitatea tulceană nemulțumindu-se doar cu anularea unui concert din 1985.

Un document din 4 februarie 1986, arată că operațiunea de monitorizare a rockerului tulcean a avut nevoie, la un moment dat, de sprijinul celor din București, pentru a culege informații din anturajul scriitorului Stelian Tănase.

Șeful inspectoratului județean, locotenent-colonel Tudorel Milea, înainta următorul raport către cei din Capitală:

”În zilele de 8-10.02.1986, urmează a se deplasa în București, formația de muzică rock ”Accent”, condusă de numitul Prisada Paul, aflat în atenția organelor noastre.

Sus-numitul urmează să susțină împreună cu formația respectivă examen de atestat și un concert pe data de 10.02.1986 în sala ”Tănase”.

Dintre legăturile sale care îi intermediază susținerea atestatului și a concertului menționăm pe Stelian Tănase.

Rugăm ca prin mijloacele de care dispuneți să se stabilească dacă în anturajele ce le frecventează în București Prisada Paul și membrii formației ”Accent” se dedau la manifestări ostile, încearcă să strecoare în repertoriul lor lucrări cu conținut necorespunzător, cum sunt cunoscuți în evidențele dvs. , legăturile acestora.”

Concertul din februarie 1986 s-a ținut, Stelian Tănase fiind la acea dată un fel de impresar al teatrului ”Constantin Tănase”.

”Apariție prevenită cu sprijinul organelor dumnevoastră”

Un alt document, din 26 ianuarie 1988 (zi ”plină de semnificații, fiind data de naștere a lui Nicolae Ceaușescu), arată cum Securitatea tulceană apela structura din București pentru a opri o sesiune de înregistrări pe care ”Accent” urma să o facă. Din conținut reiese clar că Securitatea oprise deja o altă încercare de a intra în studiou cu piese pe versurile lui Mircea Dinescu. Pe numele poetului, Inspectoratul de Securitate București desfășura deja o acțiune de urmărire:

”La adresa dvs. nr.123/sm/0065552 din 30.xi.1987, alăturat vă trimitem spre exploatare, în copie, o notă informativă ce privește pe numitul Dinescu Mircea aflat în atenția dvs.

Întrucît, anterior, Prisada Paul a încercat să imprime, pe disc, muzică cu conținut necorespunzător și interpretabil, pe versurile lui Dinescu Mircea, apariție prevenită cu sprijinul org. dvs., rugăm dispuneți a se verifica cele semnalate în legătură cu noile înregistrări, pentru a se preveni imprimări cu conținut necorespunzător.”

Documentul este semnat de același locotenent colonel Tudorel Milea.

Piesele ”Accent” pe versuri de Mircea Dinescu au fost înregistrate, dar cenzura, de data aceasta cea de partid, au cerut modificarea unora dintre ele.


ACUM poți vota pentru TOPURILE EvZ. POLITICIENII și EVENIMENTELE anului 2017

O poveste din 1985, lămurită la o cafea în 2017. Sunt foarte supărat pe Paul Prisada. Muzicianul, care-și leagă numele de apele Deltei care ascund poezii printre nuferi, mi-a stricat o zi pe care am vrut să o petrec ascultând, cu o cafea alături, ultimul său album, Porto Franco.

Dar, de dimineață, Paul a postat un act din 1985 și fotografia hârtiei îngălbenite mi-a amintit de una dintre cele mai urâte agresiuni asupra spiritului uman: CENZURA. M-a ”tăguit”, așa că am lăsat totul și am vrut să aflu mai multe despre un document inedit, corespondența dintre două structuri ale Securității.

A fost odată ca niciodată

În anii ’80, cenzura atinsese cote greu de înțeles pentru mulți dintre cei care citesc rândurile astea. Se vânau din spectacole replici, simple cuvinte, gesturi, care apoi erau excluse, uneori fiind interzisă întreaga reprezentație. De multe ori erau interziși artiști, cărți, albume, filme, spectacole de teatru.


Ilie Stepan citește unul dintre primele afișe în care apare Pro Musica


Până să-mi strice Paul ziua cu amintirea acelor vremuri, percepția generală era că de cenzură se ocupau în special activiștii de partid, politrucii care puricau orice act de cultură, căutând elementele care intrau în contradicție cu ideologia oficială.

Documentul de la Paul Prisada este inedit pentru că el demonstrează că și Securitatea se implica în actul de cenzură.

Pentru început e nevoie de câteva informații care, din păcate, s-ar putea să îi lipsească unui cititor din 2017. În acei ani, Casa de Cultură a Studenților ”Grigore Preoteasa” din București era una dintre ultimele oaze de lumină pentru mișcarea studențească. În cafeneaua de la etaj era un concert folk, în foaier răsuna un rock, uneori o simplă bandă de magnetofon, alteori chiar o formație venită la o repetiție cu public, în sala mare se râdea la spectacolele brigăzilor artistice din universități, iar la ultimul etaj se diseca Eminescu în spectacolele teatrului Podul. De la poartă până la mansardă, nu vorbea nimeni despre marxism, leninism, comunism sau socialism, părând că în clădirea aceea putem evada. Poate era o iluzie, nu știu, era oricum frumos.

Locul era un debușeu al tensiunilor și frustrărilor tinerei generații și era permanent supus controlului și cenzurii.

Plaurul ”Paulescu”

Voi reproduce documentul din 1985, o scrisoare întocmită de Securitatea din București către surata sa din județul Tulcea. Semnatarul este generalul maior Gianu Bucurescu. Abia preluase, în 1985, conducerea Securității Municipiului București. Avea să conducă această structură până pe 6 ianuarie 1990, când a și fost trecut în rezervă. Raportul era adresat Securității Județului Tulcea pentru că aici se desfășura, încă din 1974, o acțiune de urmărire operativ-informativă avându-l ca subiect pe Paul.

Paul Prisada este un muzician care, aidoma unui plaur, se lasă purtat de ape între folk, blues, rock progresiv, încăpățânându-se să nu devină grind la niciun mal. Încă din liceu a fost obiectiv pentru Securitatea din Tulcea. După Revoluție, a primit de la CNSAS dosarul de urmărire. A avut trei lucrări pe numele său, purtând numele de cod ”Paulescu”, ”Accent” și ”Chitaristul”, Securitatea folosind nu mai puțin de 29 de informatori și 28 de ofițeri.

Documentul este din ”Chitaristul” și vizează formația de rock făcută de Prisada, Accent, înființată în 1979.


Documentul Securității, din 1985


”Manifestările politice negative”

Iată textul semnat de comandatul Securității Municipiului București:

”Către Inspectoratul Județean Tulcea Securitate,

Recent, formația de muzică ușoară ”Accent” din Tulcea a fost la București pentru înregistrări la radio și tratative de înregistrări la Electrecord.

În ziua de 6.11. 1985 intenționa să susțină, alături de alte două formații din țară, un program artistic la Casa de Cultură a Studenților ”Grigore Preoteasa”.

Informativ, s-a stabilit că formația ”Accent” avea în repertoriu lucrări cu conținut necorespunzător pe care căuta să le cînte în public sau chiar să le înregistreze.

Ca urmare a măsurilor luate de organizatori au renunțat la formația respectivă întrucît nu aveau acordul forurilor culturale ale județului din care proveneau.

Formația are următoarea componență: Paul Prisada, (...), (...), (...).

S-au evidențiat în mod deosebit manifestările politice negative ale conducătorului formației, Paul Prisada.

Rugăm a se lua măsuri de verificare a celor în cauză și de prevenire a unor acțiuni ostile din partea acestora.”

Pe document, cei din Tulcea au dat rezoluție: ”Tovarășul Boiarciuc, cu datele obținute întocmiți raport și exercitare a unui control în profunzime.”

”Știi de ce am cântat într-o pușcărie?”

Concertul din 1985 de la ”Preoteasa” a fost anulat în totalitate. De la Paul am aflat că formațiile celelalte din program erau Pro Musica și Metropol. Pro Musica a fost - și este! – una dintre frumoasele legende ale Timișoarei, înființată, în 1973, de Ilie Stepan. Oricum aveam de gând să vorbesc cu Ilie, pentru că pe 24 noiembrie e ziua lui și speram să-l găsesc, ca întotdeauna, vesel, discutând de un nou proiect. Și-a amintit de concertul anulat, dar repede a trecut la altceva. ”Lasă asta, dă-i dracului, în februarie ne vedem, scot un film despre Woodstock-ul României!” Ce să-l mai întreb de anii ’80, abia îmi spusese, acum câteva luni, după ce lansase filmul unui concert înregistrat în Penitenciarul Popa Șapcă: ”Știi de ce am cântat într-o pușcărie? Ca să mă simt din nou tânăr!”

A treia trupă de ”muzică ușoară”, vorba generalului Bucurescu Gianu, care nu a mai ajuns pe scenă în noiembrie 1985 era formată de bihorenii de la Metropol, bunicii fără de noroc ai hard-rock-ului românesc.

Negocierile cu Electrecord au eșuat, și ele, cel puțin parțial. Paul mi-a spus că oficialii singurei case de discuri românești din acea vreme i-au zis în 1985 că nu se mai importă destul vinil și că tot ce li se putea oferi era material pentru un singur disc, în comun cu Pro Musica. Prisada și Stepan au acceptat oferta și, în primăvara lui 1986, a ieșit discul ”Formații Rock 9. Pro Musica și Accent”.

L-am reascultat, ceea ce vă sfătuiesc și pe voi să faceți. Vinerea mea s-a luminat imediat.

Formații Rock 9. Pro Musica și Accent

Loading...



Alte articole din categoria: EVZ Special

evz.ro
libertatea.ro
rtv.net
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
infoactual.ro
unica.ro
fanatik.ro
dcnews.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE Şi
Tema zilei
18:00 TOP greșeli pe care să nu le faci la funeraliile Regelui Mihai. „Nu e actor ca să fie aplaudat, nu aplaudăm moartea...” 17:58 Nicolae TULBURĂ LINIȘTEA Casei Regale: „NU mă las VOI VENI ÎNAPOI” 11:58 Ultimele zile din viața Regelui Mihai. Mărturiile emoţionante ale maicilor care au avut grijă de Majestatea Sa până în ultima clipă 08:10 IMAGINILE unui DESTIN NEMERITAT! Cum arăta BAGAJUL cu care Regele Mihai a plecat din România - Foto 07:52 Sicriul cu trupul neînsuflețit al Regelui Mihai ajunge miercuri în România 11:58 SCANDAL la PRIVEGHIUL Regelui Mihai! Două TELEVIZIUNI naționale se CEARTĂ lângă SICRIUL monarhului 08:08 Traian Băsescu LOVEȘTE fără MILĂ Casa Regală. Declarația care a UIMIT pe toată lumea 15:41 Nepoata NECUNOSCUTĂ a Regelui Mihai. O poveste cu PRINȚESE 20:32 RISC URIAȘ pentru Principesa Margareta. Ar putea PIERDE TOTUL într-o singură zi. Următoarea săptămână este CRUCIALĂ 14:03 Repetiții pentru FUNERALIILE REGALE. Traficul rutier a fost DEVIAT. ANUNȚ de ultimă oră al POLIȚIȘTILOR! Care sunt STRĂZILE BLOCATE 13:37 PRIMUL reprezentant al unei CASE REGALE europene își anunță PARTICIPAREA la funeraliile Regelui Mihai 19:35 PSD a anunțat că IESE în STRADĂ. Unde vor fi prezenți 12:01 Toți l-am CÂNTAT, dar NU-I ȘTIM POVESTEA. Cântecul COMPUS SPECIAL pentru REGELE-COPIL. EXCLUSIV EvZ 10:22 BREAKING NEWS! Programul OFICIAL al funeraliilor Regelui Mihai I al României 09:05 Impresiile infirmierei care l-a îngrijit pe Regele Mihai: „Era adorabil...” 18:28 REGELE MIHAI a fost ULTIMUL MOȘTENITOR AL BIZANȚULUI, EPISCOP și membru pe viață al SINODULUI BOR 18:27 VIITORUL statut al CASEI REGALE a fost explicat PE ÎNŢELESUL TUTUROR de un avocat cunoscut 15:52 SERBĂRILE ȘCOLARE de Crăciun, în PERICOL. Motivul INCREDIBIL pentru care s-ar putea ANULA - Exclusiv EVZ 13:25 A fost Regele Mihai șantajat de ruși? România lui Cristoiu 12:06 DECIZIA Casei Regale ESTE CLARĂ. Nu există ALTĂ VARIANTĂ

Articole salvate