Românii NU VĂD o ÎMBUNĂTĂȚIRE a situației economice, în timp ce EUROPA este OPTIMISTĂ

Românii NU VĂD o ÎMBUNĂTĂȚIRE a situației economice, în timp ce EUROPA este OPTIMISTĂ

Economia din statele Uniunii Europene (UE) reîncepe să crească, iar consumatorii speră ca în acest an criza economică să ia într-un final sfârşit. Indicele climatului de consum pentru UE reflectă clar această tendinţă, câştigând 0,8 puncte în primul trimestru al lui 2014. În prezent el se situează la 8,4 puncte, potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare GfK.

Acestea sunt rezultatele sondajului GfK Climatul de consum Europa efectuat în 14 state europene.

Românii, pesimiști

Spre deosebire de cetățenii din restul Europei, consumatorii români nu anticipează o îmbunătăţire a situaţiei. În ansamblu, sentimentele consumatorilor s-au schimbat prea puţin la începutul lui 2014.

Ne puteți urmări și pe Google News

Potrivit studiului GfK, aşteptările privind starea economiei s-au înrăutățit și se situează în prezent la -17,2 puncte. În decembrie, cifra a fost -14 puncte, iar cu un an în urmă -13,6 puncte.

Aşteptările privind venitul prezintă o imagine similară, indicatorul situându-se în prezent la -8,2 puncte. Este vorba de o îmbunătăţire minimă, de 0,7 puncte, faţă de decembrie. În martie 2013, indicatorul era de fapt puţin mai bun, situându-se la -5,4 puncte.

Dorinţa de cumpărare se situează în prezent la -13,8 puncte, ceea ce reprezintă o uşoară creştere, de 1,7 puncte, comparativ cu decembrie. Cu un an în urmă, cifra se situa la -18,3 puncte.

Situația la nivelul Uniunii Europene

La nivelul celorlalte state din Uniunea Europeană, sentimentul consumatorilor este că redresarea economică ia din nou avânt.

Conform Eurostat, pentru întregul an care a trecut a fost înregistrată o creştere neglijabilă, de numai 0,1 procente. Pentru anul acesta însă, experţii anticipează o creştere a PIB de 1,3 procente în cele 28 de state ale UE.

În aproape toate ţările reprezentate în studiu, indicatorii legați de aşteptările privind starea economiei şi veniturile, precum şi dorinţa de cumpărare, prezintă tendinţe ascendente.

În multe ţări, aceşti indicatori au atins niveluri care nu au fost înregistrate de ani de zile. Indicele climatului de consum pentru UE (28 de ţări) este de asemenea în creştere.

În martie, acesta se afla la 8,4 puncte, o creştere de 0,8 puncte în primul trimestru al acestui an şi cea mai ridicată valoare înregistrată din aprilie 2008. Exact cu un an în urmă, acest indicador se situa la -3,3 puncte.

Metodologie studiu

Rezultatele sondajului GfK Climatul de consum Europa au la bază un studiu asupra consumatorilor realizat, la comanda Comisiei Europene, în ţările Uniunii Europene. Sunt chestionate lunar aproximativ 40.000 de persoane, reprezentând populaţia adultă din 28 de ţări UE.

Indicatorii GfK ai Climatului de consum Europa au la bază sondaje lunare concentrate asupra sentimentelor consumatorilor. Acestea abordează situaţia economică generală din diferite ţări şi situaţia gospodăriilor individuale.