Întreaga industrie de reparat vagoane a fost abonată la firme directorului CFR Călători, Teodor Gavriș

Întreaga industrie de reparat vagoane a fost abonată la firme directorului CFR Călători, Teodor Gavriș

Directorul de Tracțiunea din cadrul CFR Călători, Teodor Gavriș, a creat un adevărat imperiu al mitei. Gavriș i-a determinat pe mai mulți oameni de afaceri din domeniul reparațiilor de material rulant să îi dea mită.

Mai multe fabrici de top din România, specializate în reparațiile de locomotive și vagoane, i-ar fi dat șpăgi grele lui Teodor Gavriș, director de tracțiune în cadrul CFR Călători, susțin procurorii DNA. Acesta controla două firme, Tevpag SRL și Blue Rev Power SRL, cu care ”căpușa” contractele derulate de CFR Călători pentru repația parcului feroviar.

Detalii uimitoare au ieșit la iveal în dosarul în care omul de afaceri Călin Mitică, patronul societății Remarul 16 Februarie din Cluj Napoca, care a fost trimis ân judecată pentru dare de mită. În același dosar, procurorii DNA l-au trimis în judecată și pe Teodor Gavriș, directorul de Tracțiune din cadrul CFR Călători.

Călin Mitică este acuzat de DNA că i-a dat mită lui Gavriș, suma de 412.000 lei pentru a câștiga două licitații pentru lucrări de raparații la celebrele săgeți albastre. Patronul firmei din Cluj s-a apărat și a declarat că în prima fază a pierdut licitația pentru revizia de tip R7 pentru trenul Desiro. La licitaţia R7, pentru reparaţia unor automotoare el ne-a descalificat pe motiv că nu aveam certificat de omologare, pe care îl aveam obţinut de la Autoritatea Feroviară AFER. Am făcut contestaţie la Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Constaţiilor şi am câştigat. Apoi, ei au făcut recurs la Curtea de Apel Bucureşti, unde, definitiv, tot noi am câştigat", a precizat Călin Mitică.

Călin Mitică

Fratele lui Gruia Stoica

În același dosar, apar referiri pe larg la alte dosare de corupție în care apar numele altor afaceriști de top  din domeniul reparațiilor de material rulant și al transportului privat de marfă.

Vasile Didilă, fratele celebrului Gruia Stoica, este pomenit în dosarul DNA Cluj.  În timpul anchetei, procurorii DNA au descoperit că o mită de 73.386 lei au plecat din conturile firmei cotrolate de Vasile Didilă în contulk au crezut că Remarul 16 Februarie din Cluj, la ordinul lui Călin Mitică, i-ar fi dat lui Gavriș o mită de aproximativ 300.000 de lei. Avocații omului de afaceri din Cluj au descoperit că una dintre plățile, despre care DNA susține că este mită, a fost achitată de societatea Remar SA Pașcani, patronată de Vasile Didilă. Între timp, societatea Remar SA din Pașcani și-a schimbat numele în Electroputere VFU Pașcani SA. ”Se va dispune disjungerea cauzei și efectuarea cercetărilor într-un dosar penal separat, față de Gavriș Teodor Alexandru, persoana juridică Electroputere VFU Pașcani SA și reprezentanții SC Electroputere VFU Pașcani SA, pentru faptele de dare de mită și spălare de bani - referitoare la plata sumei de 73.386 lei, în contul Tevpag Plan SRL, la data de 14.12.2012”, se arată în rechizitoriu DNA.

Au fost mai deștepți și s-au autodenunțat

Un alt nume greu care apare în dosarul este cel al societății Reloc SA Craiova. Președintele Consiliului de Administrație al acestei societăți, George Călin Grațian, s-a autodenunțat că i-a dat mită lui Teodor Gavriș. Din această cauză, procurorii au dispus ca Grațian să nu mai fie cercetat penal pentru luare de mită. În plus, DNA a dispus formarea unui alt dosar penal în care să cerceteze activitatea infracțională a lui Gavriș, legată de Reloc SA Craiova. ”Se va dispune clasarea cauzei față de martorul denunțător Călin Grațșian George, în conformiate cu prevederile art. 290, alin. 3 din Codul Penal, care prevede că mituitorul nu se pedepsește, dacă denunță fapta mai înainte ca organul de urmărire penală să fi fost sesizat cu privire la aceasta”, se arată în rechizitoriu.

A luat mită pentru a nu pune ”piedici”

Procurorii DNA susțin că Reloc SA Craiova a câștigat licitația pentru reparația unor automotoare din parcul CFR Căklători, cu motoare Volvo și cutie de viteză Allisson. Ulterior,  Teodor Gavriș le-a propus celor de la Reloc ca o parte din lucrări să fie subcontractate către societatea Blue Rev Power SRL, pe care o controla direct, solicitarea fiind acceptată . DNA susține că acest contract de subcontractare era doar paravanul pentru mita pe care Gavriș o primea de la Reloc SA.

În total, în conturile firmei Blue Rev Power SRL, controlată direct de Teodor Gavriș, a intrat suma de 513. 751 lei, plătită în patru tranșe, în perioada 9 decembrie 2013 - 2 februarie 2014.

DNA susține că ”subcontractarea” unei părți din lucrare, în favoarea societății Blue Rev Power SRL Bucureltu a reprezentat o operațiune ilegală, deoarece societatea Reloc  SA Craiova nu a anunțat CFR Călători cu privire la acest subcontractor, deși avea obligația necesară.

Mai mult, societatea controlată de Gavriș nu a reparat niciun motor Volvo de la automotiarele CFR Călători. ”Ulterior, Reloc SA Craiova a refăcut aceste reparații comandând piesele necesare inclusiv de la Volvo”, se mai arată în rechiaitoriu.

În rechizitoriu de mai arată că Teodor Gavriș a scos din conturile firmei Blue Rev Power, suma de 257.128 lei pe care a folosit-o în interes personal.

Reloc își vrea mita înapoi

Boss-ul de la Reloc Craiova a cerut, oficial, să îi fie restituită ”mita” dată lui Gavriș Teodor, în total suma de 257.128,64 lei”. De asemenea, Călin Geoge Grațian a susținut în fața procurorilor DNA că societatea din Craiova a fost constrânsă să dea mita menționată, de către directorul de către Gavriș. În acest dosar penal, CFR Călători nu s-a constituit parte vătămată.