Epopee de 10 milioane de lei. Monumentul Marii Uniri din marmură chinezească stă într-o grădină, sub o prelată

Epopee de 10 milioane de lei. Monumentul Marii Uniri din marmură chinezească stă într-o grădină, sub o prelată

Zece milioane de lei, bani publici, a încasat de la Ministerul Culturii sculptorul Florin Codre pentru „Monumentul Marii Uniri de la 1918”, de la Arad.

La un deceniu de la momentul câștigării concursului (2007), lucrarea nu a fost montată. Nici nu a ajuns la Arad. E o întreagă epopee, care pleacă din București în China, apoi, peste ani, revine cu vaporul în țară, dar nu ajunge la destinație ci la Călărași, într-o grădină, sub o prelată. Povestea mai face escală la DNA și la tribunal. Mai nou, arădenii se ceartă pe locul und ar putea fi amplasat. Iar după ce socrul său a transmis o scrisoare deschisă, primarul Gheorghe Falcă a revocat ultima idee de amplasament.

„O simfonie a îmbrățișărilor”

Patru comisii ale Ministerului Culturii au recepționat monumentul, fără să-l vadă efectiv. Conform planului inițial, acesta trebuia montat în 2008, apoi în 2012.

Lucrarea lui Florin Codre (n.r.- care a realizat și statuia ecvestră Carol I în Piaţa Palatului) este o coloană împletită („o simfonie a îmbrățișărilor” - după cum ne-a spus artistul) de peste 100 de tone, din marmură chinezească, înaltă de 18 m, cu o bază de 4 mp. „A fost singura variantă de a face lucrarea cu banii primiți”, spune Codre. Prima tranșă de bani a fost de 2 milioane de lei, apoi, doi ani s-a sistat finanțarea, ceea ce a blocat și șantierul din China unde se lucra opera, iar când s-au reluat plățile, artistul s-a trezit cu conturile blocate, afectat de scandalul plății TVA pentru drepturile de autor.

Complicații

În 2013, Ministeril Culturii i-a deschis lui Codre un proces civil, pentru a-l obliga să livreze lucrarea sau să restituie banii. Tribunalul București îl obligă să aducă lucrarea la Arad, dar sentința a fost atacată. În iulie 2014, cazul a intrat în atenția DNA, iar o lună mai târziu sculptorul a declarat, pentru Mediafax, că lucrarea a fost în sfârșit adusă din China, în Portul Constanţa. Artistul a declarat pentru EVZ că de acolo a expediat lucrarea la Primăria Arad, dar aici edilii au refuzat să o preia, astfel că s-a întors la el. „De doi ani, lucrarea e la mine într-o grădină, sub o prelată”, a mai declarat Florin Codre.