Cum se fac autostrăzi la noi: fără autorizație de construcție

Cum se fac autostrăzi la noi: fără autorizație de construcție

Lucrul pe tronsoanele 3 și 4 ale autostrăzii Lugoj - Deva se desfășoară la întâmplare, în absența actelor legale. Muncitorii se lovesc de obstacole și afectează culturile țăranilor. Ministerul Transporturilor recunoaște, dar se spală pe mâini.

Două porțiuni din autostrada Lugoj – Deva nu au autorizație de construcție, deși constructorii șiau început treaba de luni bune. Lucrările sunt destul de avansate mai ales pe lotul 4. Ministerul Transporturilor (MT) recunoaște anomalia, însă nu o motivează nicicum.

După cum spune primarul comunei Brănișca, Lazăr Teodor, porțiunile de autostradă nu au nici măcar proiecte tehnice aprobate. Lipsa acestor documente favorizează, spune primarul amintit, abuzuri mai ales din partea firmelor care lucrează pe tronsonul 4 (Ilia – Șoimuș).

„Toată lumea știe că executanții lucrărilor la autostradă nu au nici proiect tehnic aprobat și nici autorizație de construcție, dar nu înțeleg de ce se feresc s-o spună. În comuna Brănișca, în lipsa acestor documente, constructorii împrăștie pământ pe terenurile oamenilor, chiar și pe culturi. Sunt tot felul de încurcături. Eu ar trebui să dispun oprirea lucrărilor, dar apoi aș fi acuzat de subminarea economiei naționale”, spune primarul comunei Brănișca, Lazăr Teodor.

Ne puteți urmări și pe Google News

Proiect pe Google Earth

Edilul-șef din Brănișca susține că înainte de a se apuca de lucru pe lotul 4 constructoii nu i-au prezentat niciun proiect detaliat: „Eu cred că au trasat două linii pe Google Earth, la distanță de 70 de metri una de cealaltă, și au zis «Pe aici ar trebui să treacă autostrada », iar acum se lovesc de tot felul de obstacole. Am întâmpinat probleme și cu amplasarea traversărilor pentru drumurile comunale. Le-am atras atenția și în ceea ce privește captările de apă, ca să nu ne trezim apoi că provocăm cine știe ce nenorociri. Mai rău, s-a aprobat până acum exproprierea unei suprafețe totale de 52 de hectare, dar încă 17 hectare de pe raza comunei ar trebui să fie expropriate de stat, dacă statul dorește să fie corect cu oamenii din comună”.

Ministerul recunoaște, dar se spală pe mâini

În urma unei adrese înaintată de Evenimentul zilei, referitoare la problemele de pe tronsoanele 3 și 4 ale autostrăzii Lugoj – Deva, Ministerul Transporturilor admite că nu a emis încă autorizații pentru executarea lucrărilor. În același răspuns al MT se arată că, pentru două porțiuni ale lotului 3, pe 22 iulie, anul acesta, s-a depus documentația necesară emiterii autorizației de construcție. Nu se precizează însă nimic despre lotul 4 și nici nu se explică de ce s-a lucrat în absența autorizaților de construcție.

Ministerul Transporturilor arată că problemele legate de exproprieri și proiecte tehnice cad în sarcina Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale. De luni bune, biroul de presă al CNADNR nu mai răspunde însă la aproape nicio solicitare a „Evenimentului zilei”.

Lotul 3 al autostrăzii Lugoj – Deva (între Holdea și Ilia) este construit de asocierea Teloxim Con SRL, Comsa SA, Aldesa Construcciones și Arcadis Eurometudes SA, la un preț licitat de 580 de milioane de lei. Lotul 4 (între Ilia și Șoimuș) va costa cel puțin 420 de milioane de lei, iar lucrările sunt executate de asocierea Spedition UMB – Tehnostrade.